Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1852 ggr
[Becca-]
0

Har hon mask?

Min hona har sedan jag fick henne varit väldigt mager, och nu på sista tiden har man kunnat känna revbenen tydligt.
Hon har tillgång 1 dl pellets + havre och grönsaker, varje dag.
Även hennes höfter och ryggrad känner man tydligt. Hon har varit mager i snart 2 månader.
Låter det som tydliga symptom på mask?
Kan det vara försent att behandla, om hon nu har mask? Eftersom hon har varit mager länge..
Kan man avmaska en kanin som är dräktig?

Tacksam för svar!

Elina.
0

Prova avmaska henne och se om det blir någon förändring. Du kan avmaska henne trots att hon är dräktig.
Axilur är ett bra avmaskningsmedel som tar flera olika typer av mask. Kuren måste upprepas efter 2 veckor eftersom maskmedlen inte tar död på äggen.

[Becca-]
0

Vi är inte säkra på om hon är dräktig, eftersom hon råkade hoppa över till hanen. Men vi hoppas att hon inte är det, hon är nämligen bara 3 månader..
Vet du förövrigt när man kan känna om det finns ungar i magen? Eller andra symptom som visar på dräktighet?

Men åter till saken nu:  Axilur alltså, ska titta efter det då.
Men har hört ifrån många att man inte ska avmaska i onödan eftersom maskarna kan bli resistenta emot det?

Rozza
0

#2 är hon bara tre månader tror jag inte är någon fara om att hon är dräktig risken finns ju men den är minimal vid den åldern. Prova avmaska och se om det hjälper.

Jag skulle ha avmaskat om jag vore du. Även fast man inte sak avmaska i onödan så har du i alla fall en symtom och det är vanligt att kaniner får mask så behandla henne för det du.

[sstorm]
0

Man kan avmaska dräktiga kaniner utan att de påverkar fostren med större på verkan. (jag har prövat och på mina märktes de inget alls Flört)

[Becca-]
0

Skönt att höra! Har en fråga angående detta med sprayning av buren och rasthagen, när ska man spraya och hur gör man?
Och vilka sprayer är dem bästa?

Kom på att min hane, som bor i en bur bredvid henne, ska kastreras och flytta in till henne denna månad.
Hur ska jag göra? Ska jag vänta med att sätta in honom tills hon är avmaskad, och att vi är helt säkra på att hon inte är dräktig?
Han har inga symptom på mask.

[Becca-]
0

Någon som vill svara på ovanstående frågor? :)
Skulle vara supersnällt.

Zvintos
0

#5: Jag skulle helt klart avvakta med att sätta in honom tills ni är säkra på att hon inte är dräktig och avmaskad.

Gällande medel så har jag fått lära mig att Virkon tar bort i princip allt, utom maskägg.
Så jag skurade ur burarna med vatten + klorin och sköljde noggrant.
Det funkade ypperligt.

Själva rasthagen skulle jag också skura med klorin och sen flytta på den till ett nytt ställe.

[Becca-]
0

Så jag ska alltså avmaska henne helt, och sedan spraya och skura, när kuren är avslutad, eller ska jag städa varje dag medans jag ger kuren?

Och eftersom uteburen är ganska stor, och gjord av trä, får jag nog spraya och torka av med vatten och disktrasa, tror du det räcker?
Är det farligt för kaninen att vistas i buren när den är sprayad?
Och hur ska man få bort äggen då?

Hoppas ni orkar svara! :)

Zvintos
0

#8: Jag städade när kuren var slut.
Eller ja, jag städade efter första kuren och sen även efter sista (det ska ju upprepas en gång).

[Becca-]
0

Okej, då gör jag det oxå, men tror du det räcker att bara spraya, vänta någon minut och sedan torka av med fuktig trasa?
Och hur ska man få bort äggen? :)

[Becca-]
0

Frågade i en annan tråd, och fick svaret att det kanske kan vara Coccidios (stavning?).
Är det smittsamt ibland andra kaniner, hur smittar det?
Går det att bota?