Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2652 ggr
MissaMisan
0

Plötsligt yrselanfall!?

Hejsan!

Edgar, min kastrerade kaninhane på 1,5 år bettede sig väldigt konstigt igår. Han är en frisk och glad kanin för övrigt kan jag först tillägga. Han är en väldigt personlig kanin som hoppar ständigt lös inne i huset och går ut och in som han vill och är full  av bus och gos :)

Men igår när han var ute på gräsmattan så började han plötsligt skutta runt i cirklar. Och det var inga stora cirklar utan han liksom bara skuttade runt, runt på stället kan man säga. Och sen stannade han upp ibland och då började han kanske med det som var konstigast av allt, det är svårt att förklara, men huvudet gick liksom från höger till vänster hela tiden, och ögonen rörde sig också från höger till vänster oavbrutet. Tänk er liksom att någon följer en skrivmaskin med huvudet och blicken, så kan man säga att det såg ut!

Önskar jag hade filmat det… Han gjorde några cirklar till och sen satte vi han i en av uteburarna till marsvinen för att ha kolla på honom. Han slutade ganska snabbt och sen hoppade han ut ur buren, sprang in och var som vanligt igen.  Det hela varade kanske i max 5 minuter.

I samband med att han höll på med denna "fylledansen" så var det en bil som brummade borta på gatan. Han gillar inte såna ljud så jag vet inte inte om det kan ha något att göra med att han blev rädd…? :S

Han ser iallafall ut att må bra nu.

Hoppas verkligen inte att de är nåt farligt…Att det är nåt i huvudet. Man har ju hört om hjärnblödningar och så…Rynkar på näsan

Är nog bäst vi beställer tid hos vet i veckan. Någon som har en teori om vad  detta kan röra sig om?

[sstorm]
0

Tyvärr kan nog bara en veterinär avgöra vad de rör sig om, men de låter inte bra iaf…

Lycka till!

MissaMisan
0

Mm, jag hoppas verkligen inte att det är nåt allvarligt :(

Tack!

Zvintos
0

Det första som ploppar upp i huvudet på mig är epilepsi.
Men som sagt kan vi inte ställa någon exakt diagnos, utan det kan troligen bara veterinären.