Kaninunge ute
Hej!
Har alltid haft kaniner som bor ute. Funderar nu på att skaffa en kaninunge. Kan den bo ute nu när temperaturen sjunker om jag köper den på en zooaffär? Vi har nu ca 10 grader på dagen och ca 2 grader på natten.
Vet inte riktigt, men annars kan du ju köpa från en uppfödare som haft sina ungar ute :)
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Tror inte du ska ta ut en unge som bor inne nu inte. I så fall måste det vara en unge som är född ute och är van vid det och det är dom knappast på zooafärer.
Jag råder dig till att köpa från en uppfödare istället! 
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Det går bra att ta ut en kanin som har varit inne så länge det är plusgrader ute. Men av en mängd andra orsaker rekommederar även jag dig att istället köpa din kanin av en uppfödare!

#4 Fast att ta ut en unge som är van vid plus 20 grader till kalla nätter plus 2 och kallare blir det ju, det är inte alls att rekommendera. Det blir ju en temperaturskillnad på nästan 20 grader.
som dom andra säger, tycker även jag att du ska köpa från en uppfödare;)
Köp från en uppfödare istället! :)
Vi har t.ex. två havanna hermeliner tillsalu som är leveransklara om 2v. :) Vi finns i Umeå och ungarna bor redan ute.

Jag är ingen uppfödare men jag har fyra kaninungar som behöver nya hem :)
Paulina Borg
Temperaturskillnad på 20 grader är det ju mellan dag och natt utomhus så självklart klarar de det. Även om det blir kallare snart!
#9 utekaniner är vana vid den skillnaden vilket en inne kanin inte är!
Tycker du ska köpa från uppfödare, jag har en hel drös med kaninungar för alla smaker :)
Tycker INTE att du ska sätta ut en liten kaninunge nu som är van att bo inne.
Våra kaniner har börjat sätta vinterpäls för länge sen.
Kaniner har en väldigt funktionell päls som kan anpassa sig efter rådande väderlek. Det är tack vare den som kaniner kan leva och må bra i så varierande temperaturer. Jag lovar, det är inga som helst problem att sätta ut en kanin i den temperatur som råder nu! En unge på 7-8 veckor som är född utomhus har knappast haft speciellt lång tid på sig att sätta vinterpäls den heller. Den klarar sig bra ändå! Även ungar som föds utomhus nu klarar det bra
.
#12 men en djuraffärs kanin kanske inte är född uhomhus?
#13, läs vad jag skrev en gång till är du snäll!
" Även ungar som föds utomhus nu klarar det bra"
Läs de jag skrev en gång till du med kanske 
"Även ungar som föds utomhus klarar det bra" betyder att de, liksom ungar födda inomhus, klarar att bo ute/flytta ut när det fortfarande är plusgrader ute på nätterna.
För att ytterligare förtydliga vill jag klargöra att "klarar det bra" betyder att de inte fryser. De trivs med temperaturen utomhus!
#16 inte om de bott inomhus, då trivs de inte med att bo när de kryper ned mot 0 gradigt på sina ställen. Pröva själv att gå ut i T-shirt vid den här tiden så är de rätt kallt :)
Vill du riskera att få förkylda kaniner är det din ensak, men de är inte att rekomendera att ta ut innekaniner nu.
Jag är ute i t-shirt varje morgon klockan 5 utan att frysa. Har valpar som vaknar och vill ut då… Men det går inte att jämföra djur med päls med oss. Jag vet hundar som gladeligen kastar sig i vatten som är några grader och njuter av det. Det skulle inte jag göra! Kaniner är gjorda för vårt utomhusklimat och trivs i det. Pälsen hänger utan problem med om man inte utsätter dem för skillnader på mer än ca 20 grader.
Men jag har sagt vad över 30 års erfarenhet av kaniner har lärt mig och du har klartgjort att du inte håller med, så jag föreslår att vi lägger ner och låter trådskaparen göra som hon vill och finner bäst.
Frågan är väl egentligen inte vad kaninen klarar, utan vad den mår bra av. Man brukar säga att skillnaden ej bör vara mer än 10 grader mellan den kallaste temperaturen ute och den varmaste temperaturen inne (för att kaninen ska anpassa sig utan större problem). Dvs. är det som kallast 0 gradigt ute, ska det ej vara varmare än 10 grader inne. Sen om det fungerar att sätta in/ta ut kaniner med större skillnad utan att den dött är en annan sak, då är det större problem helt enkelt.
Tar man trots allt in/ut kaniner när det är större skillnad än detta krävs det att man är mer försiktig och tänker till extra. Man får ex vara noga med vätskan om man tar in kaninen om det är större skillnad så kaninen inte får värmeslag, och tar man trots allt ut kaniner får man vara noga med att ha ordentligt med halm så kaninen inte får köldchock.
Ibland överväger fördelarna nackdelarna och ibland inte. Det får man överväga som de ansvarsfulla kaninägarna jag hoppas alla är.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

#18 Intressant vad du skriver, har själv tagit hem innekaniner sent på hösten och låtit dom vara ute, men det har varit vuxna, mycket välpälsade lejonhuvade kaniner. Det har gått bra. Men så sent som förra veckan fick jag ta in en 7 veckors unge som plötsligt blev jättedålig, var helt lealös, det rosslade när hon andades. Tänkte direkt att det var kylan. Körde med värmeflaska mm men trodde det var kört med henne, men efter två dar var hon pigg och som vanligt igen. Men jag vågar väl knappast sätta ut henne igen.