Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1657 ggr
Roxie
0

Kastrerad

Kanske dum fråga, men hur kan man se om en hankanin är kastrerad?

Har en hittekanin som ska omplaceras nu, och jag misstänker att han kan vara kastrerad. Men jag är inte superkunnig när det gäller kaniner.

Tacksam för svar! :)

// Sofia

Westham
0

Kolla om kulorna är kvar. ;)

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Emmsann
0

Om han har kulorna kvar är han definitivt inte kastrerad. Sen om det var nyligen han blev kastrerad kan det bildas kvarstående hud från kastreringen som kan kännas som kulor. Det enklaste du kan göra är att klämma och känna lite försiktigt. Ingen dum fråga alls :-)

//Emma

Roxie
0

Ja det är just det. Han har liksom "påsarna" kvar, men det är inget i dem :P

Men på tex hamstrar så vet jag att kulorna kan "krypa upp". Är det lika på kaniner?

// Sofia

Emmsann
0

#3 Du menar att dom hamnar ovanför utsidan om du förstår? Ja det tror jag dom kan. Kanske finns det någon med bild här på en okastrerad och kastrerad så kan vi jämföra? :-) Men är han rakad eller har mindre päls runt omkring?

//Emma

Roxie
0

#4 Hahaha, jag tror inte han är rakad ;) Men han har inte jättemycket päls runt om.

// Sofia

Emmsann
0

#5 Dom rakar ju när dom kastrerar och man brukar lätt se ärr eller en liiiiten sårskorpa om dom är nykastrerade. Men troligen var det längesen. Kanske kan du ta en bild?

//Emma

Roxie
0

#6 Ja, det var nog längesen isf. Hehe, kan försöka ta en bild på stackarn :P

// Sofia

Nickel
0

Om han är kastrerad ska det inte vara någonting alls, om han inte är nykastrerad för då ser man ju stygnen och det dom har sytt i typ. :)