Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2512 ggr
Eveline
0

Funderar på att strunta i detta

Nu har jag i ungefär ett år hållt på med teddypälsade lejonkaniner, haft ett par kullar och tycker det är jättekul, har haft många, många kaniner under årens lopp.

Men en sak tynger mig och det är att så många har kaniner som får ungar, många kullar per år och sedan kollar man på blocket och där säljs/skänks vuxna kaniner bort till höger och vänster. Jag tänker på alla föräldrar som lovar sina barn kanin och efter 1 mån tycker inte barnen det är kul och då sitter kaninen i buren.

Jag har nu seriöst tänk på att starta ett omplaseringshem för kaniner, ta emot kaniner som folk akut vill bli av med och hitta bättre hem för dem?

Jag har ett hus, som skulle bli min lekstuga när jag var liten, ingen byggde klart den till mig dock. Det är perfekt och skulle säkert minst få in ca 20 burar med lagliga mått.

Vad tror ni? Tror ni det finns sådant behov? Jag är otroligt pepp! =)

(Visste inte riktigt vilket ämne jag skulle placera denna tråd i)

coelho
0

Wow.. Jag tycker det är en jätte bra ide om det är så att du är säker på att du vill sluta föda upp. Tror verkligen att det finns ett sådant behov.. Har precis som du sätt aldeles förmånga kaniner på blocket och andra ställen som skänks bort mm. många av dom vuxna kaniner från ett hem där "barnet/nen" tröttnat på kaninen.

Så jag tycker verkligen du ska starta ett omplacerings hem om du nu vill.. Tror det är jätte många kaniner som skulle bli jätte glada över att få mellanlanda hos dig (som bryr dig om kaninerna) istället för att sitta själv i en trång bur och vänta… :)

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

Eveline
0

Om Någon har tips? på olika burmått är det välkommet! Man bör väl ha olika mått på burarna menar jag.

conejos
0

Om du har pengar och tid,tycker jag du absolut göra det för det behövs.Men tänk på att det inte är säkert att du får sålt kaninen.

Burmått,minsta för kaniner under 3 kg är 0,5

3-5 kg är 0,7

mer än 5 0,9

Men jag tycker du ska ha större burar om du har plats. :P

Här kan du kolla för mer info om burmått.

Lycka till!

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Eveline
0

Tid har jag och pengar är inget problem. Skulle jag inte kunna, skulle jag inte göra det. =)

Det blir att ut med tumstocken imorrn och ha lite hjärngymnastik.

[Kaninlycka]
0

Tänk på att du måste ha tillstånd om du ska omplacera mer än fem kaniner per år. Finns tråd inne på Djurhem iFokus, där är en tjej som håller på och startar upp omplaceringsverksamhet.

Sedan tänker jag direkt att du måste ju ha plats att låta kaninerna skutta fritt i alla fall några timmar per dag, att sitta i en minsta-tillåtna-mått-bur tills nytt hem dyker upp låter inte särskilt kul.

En annan grej är eventuella sjukdommar, har du plats för karantän till nyintagna kaniner?

Jättefint initiativ från din sida måste jag säga! Glad

Eveline
0

#5 Tack för tipsen. Jag tänkte ringa jordbruksverket och prata med dem om hur regler och sånt håller sig. Plats är inga problem, bor på en gård ute i skogen och rasthagar har jag redan funderat på också. =)

Katti
0

Jag tycker att det är en jättebra idé. Omplacerar själv en del i mån av plats och efterfrågan är i stort sett alltid större än antalet platser. Inte efterfrågan på kaniner tyvärr, utan på omplaceringshem…

Du kan ringa och prata med länsstyrelsens djurskyddsinspektörer. Det är de som kontrollerar och utfärdar tillstånd.

Katti
0

Jag tycker att det är en jättebra idé. Omplacerar själv en del i mån av plats och efterfrågan är i stort sett alltid större än antalet platser. Inte efterfrågan på kaniner tyvärr, utan på omplaceringshem…

Du kan ringa och prata med länsstyrelsens djurskyddsinspektörer. Det är de som kontrollerar och utfärdar tillstånd.

Emelie
0

Åh, jag  tycket det låter jättbra. Och nödvändigt är det definitivt Glad

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Rozza
0

En av mina kompisar hade omplaceringshem ett tag typ nåt år men ingen hade godkänt det även om hon ringt och pratat med dom.

Behovet finns och tycker att på så set är bra att du är villig att ta in kaniner. Min kompis tog in en hel kanin familj mamma kanin pappa kanin och fem ungar. Dom som haft dom kaninerna hade bara parat om och paratom och sedan sålt till djuraffären. mamman var helt sönder avlad och hade säkert fått upp i mot fem kullar efter varan. pappan var misskött nått så grymt han hade så långa klor att det gett honom problem att skutta normal något som inte försvann när man klippte klorna.

Tog över mor och son från en uppfödare som dragit dom till en fråga om liv eller död, och när jag hämtade dom och lyfte dom i bilen stannade bilen bakom mig och frågade om jag tog i mot kaniner hennes dotter hade ledsnat på hennes ett årige dvärgvädur. jag var tvungen att säga nej vilket jag kan ångra tusen gånger om men vad gör man om man inte har plats.

Chieko
0

Omplaceringshem behövs alltid! Alla tummar upp för dig!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Paulinaborg
0

Jag har kaninungar som behöver nya hem.

Eveline
0

Det blir nog inte förens till våren. Måste kolla med tillstånd och bygga klart huset.

Ser fram emot detta, hoppas det går vägen =)

[vretenskaniner]
0

Jättebra! Det behövs verkligen! Hopaps allt går bra, och lycka till!

Rozza
0

#13 du ska inte stressa. det får ta sin tid. Tror det kommer bli jätte bra när det blir klart.

Eveline
0

#15 Nej, det lär ta sin lilla tid. Min pappa skulle byggt klart min sk lekstuga för 15 år sen. Den står här ute ännu, nu ska jag bygga klart den. Spikade i 6 bräder idag och fick kramp i armen. Det kommer ta sin lilla tid, det lovar jag =) Den som väntar på något gott!

coelho
0

# Nej stressa ska man aldrig göra.. Då blir det oftats bara sämre.. :) Som du säger.. Den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge.
Tror det kommer bli JÄTTE bra :)

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

Rozza
0

#16 du måste visa lite bilder sen när du börjar bli klar eller har kommit en bit på väg blir så barnsligt nyfiken.

Luckyt5
0

Jättebra ide! Lycka till!

/ Tilda

Eveline
0

Ska ta en bild på huset imorrn.

Ska försöka räkna ut kvadratmeter osv så det blir lagligt. mattesnille har man ju aldrig varit. =P Sen ska jag göra en ritning.

[molly-macy-ajax]
0

Vad roligt , lycka till med byggandet :)