Kaninungar
Ska man få ta kaninungar bara för att man vill ha kaninungar, eller är det onödigt bara för att det redan finns så många kaniner som behöver hem? skriv vad du tycker
Jag tycker det är lite samma sak som att säga att det är onödigt att människor skaffar barn tillsammans, bara för att det redan finns barn som bor på barnhem och på gatan som behöver nya hem.
Jag tycker det är fel.
Speciellt om man inte vet mer om kaniner än att de är gulliga. Jag tycker åtminstone att man ska vara 100% säker på hur man kollar kön och färger.
Nej, jag tycker verkligen att det är fel att ta s.k. "kelkullar" också. Vill man ha en kelis kan man ju lika gärna köpa en utställningskanin?
Vänliga Hälsningar Lina

tycker det är fel.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Tycker de finns lite väl för mycket kaniner. Samma sak med hundar å då tänker jag på alla dessa blandraser, folk tar bara för dem tycker att sitt djur är gulligt. Dem har ingen mening med sin Avel.
Därimot tycker ja att uppfödare kan få ta efter som dem har ett mål med sin Avel, men sen finns de dem som bara avlar på elr har för många kullar med.
Men tycker i alla fall att uppfödare som är reggade (skk el skarf om de nu heter så) att dem först å främst kan få ha för tur efter som dem har mål med sin Avel. Dem vill förbättre sin ras, deras djur håller dem på med, utställning/Hoppning/bruks elr va nu de kan vara, samt att dem själva är reggade nånstans, deras djur undersöker dem och gör tester. Med andra ord, deras djur är friksare å kostar mer än vad blandras/priv person som bara tar kull på sin kanin för "skojs" kul. Oftast har dem ingen mening med aveln förutom lätta pengar för hund elr bara för att ha söta kanin ungar.
tack för svaren :) putt
#2 100% säker på att färger är väl ganska ovanligt att alla kaninuppfödare är t.o.m? ;p
#6 De flesta uppfödare renavlar färger och då ploppar de bara upp sånt som de räknat med 
Jag kan ju säga vad jag tycker :)
Jag tycker att det är helt okej Att ta en kull för att man tycker kaninungarna är söta och att man vill vara med dom. Men man ska ha läst på och vara beredd på konsekvenser.
Jag tycker det är värre när uppfödare föder upp kaniner för tex färgens skull och sedan när det inte blir som man har tänkt sig, så säljer man kaninerna.
så jag tycker inte att man ska avstå för att ta en kelkull bara för att det redan finns kaninungar som inte uppfödarna ska behålla ;)
Jag anser att man alltid bör ha en tanke bakom kullen.
Ska man sätta liv till världen bör man se till att de får så bra start som möjligt.
Det innebär att välja föräldrar med eftertanke.
Har föräldrarna tillräckligt bra temperament?
Är de friska?
Vilka andra kvaliteter har de som gör de till bra föräldrar/avelsdjur?
För det är inte alltid bara en dans på rosor att ta ungar efter sitt djur.
Man måste vara beredd på att djuret i värsta fall kan dö.
Man måste vara medveten om riskerna som finns.
Många verkar tro att det bara är att sätta ihop en hona och en hane och så är det inget mer med det.
Men det är så mycket mer än så att tänka på och ta hänsyn till.
Så man bör tänka både en och tre gånger innan man tar ungar efter sin kanin.
Det är i alla fall min åsikt.

#8 Håller med.
Det var så det började för mig, hade kaniner när jag var liten och vi tog nån kull varje sommar för att det var mysigt och roligt med kaninungar.
putt
Jag håller med #9. Djuravel bör endast bedrivas av mogna människor med lång erfarenhet och gedigna kunskaper. Man måste kunna bedöma avelsdjuren för att bestämma vilka som är bra nog för att ta kull på. Det skrämmer mig att det verkar så vanligt och accepterat i kaninvärlden att vem som helst tar kullar till höger och vänster utan att någon ifrågasätter deras motiv. Inte konstigt att det ligger hundratals kaniner på blocket och liknande, det avlas uppenbarligen mer än det finns efterfrågan för. Ju mer det avlas, desto lägre blir priserna, och desto sämre status får kaninen bland folk = större risk att de behandlas oseriöst, blir ett slit-och-släng djur till barn, osv.
Håller också med #8…
Det är ganska lätt för er uppfödare (och andra som har haft kullar)att säga att det bara är uppfödare ska ta kullar, eftersom dom har koll på färger och har ett mål med kullen. Och visst det kanske är det som är mest rimligt eftersom det är ni som är "profsen"och vet det mesta om kaniner. Men jag tänker på andra som inte är uppfödare som kanske har en dröm om att EN gång i sitt liv ta EN kull(som jag vill) bara för "skojs skull" som ni kallar det. Och nu vet jag att jag säkert kommer få kommentarer emot mig men jag håller fast vid det jag säger, och jag och min familj SKA ta EN kull även fast de flesta härinne tycker att det är fel, för det har vi planerat länge nu, jag och mamma har byggt ny bur i en vecka nu, vi är bra pålästa och har pratat med våran uppfödare.
Annars tycker jag att det är lika fel när uppfödare avlar bara för att få fram en färg, som när "vanliga" personer tar en kull "bara för att". Tänk, det är ändå en erfarenhet att haft något slags djurungar och vart med från att det föds. Det är iaf vad jag tycker :)

En bra fråga : Vad händer sen?
För du kan inte behålla - i värsta fall, och det är en möjlighet - 10 kaninungar. Eller kan du? De är inte små och söta för alltid, och tonåren kommer snabbare än man tror.
Det som händer sen är att några får komma till nya hem :/ man brukar ju int ebehålla alla ungar?
#1 Om man behåller alla kaninungar ser jag inte heller något fel i det. ;)
Vänliga Hälsningar Lina
Kelkullar tycker jag egentligen är bättre att ta än utställningskullar eller vad man ska säga.. De som tar kelkullar vill ju ha kaninerna för att gosa med osv.
Jag tycker helre att uppfödarna inte ska få ta massa kullar bara för att de har ett syfte med kullen - att ställa ut och få fram färger osv - för kaninen bryr sig ju inte om det…
#12: men jag håller med dig!!
och #13 också.
#17 Vem säjer att vi som tar kullar till uts inte gosar mm med dom? Mina avelskaniner betyder lika myket som dom som bara är mina kel och hoppkaniner
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Håller med 19 bara för att man avlar för utställning, betyder inte det att vi inte gosar med våra kaniner! Jag bryr mig otroligt mycket om mina kaniner, även fast jag har hästar mm så lägger jag även mycket tid på kaninerna! Om man tar en kull på en hona, (har jag läst) att man sätter i gång honans klocka och honan mår då inte bra av att inte få mera kullar (det är vad jag har läst, kommer inte i håg vart, men tror det va på kif och en uppfödares hemmsida;))

Helt okey som enstaka grej att som "vanlig ägare" till sällskapskanin ta en kull. Men då ska man även läsa på ordentligt, ta fullt ansvar med veterinärvård etc och se till att samtliga kaninungar kommer till ansvarsfulla hem. Vilket inte är så lätt.