Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2979 ggr
Valkyrie
0

Jobbigt med foder!

Vet inte hur jag ska göra, behöver tips? vad jag kan ge mina kaniner.
Vi har testat dogman, carrier, RR och många pelletsorter/baldningar men ingenting fungerar bra för deras magar.
De verkar ha ganska känsliga magar.

De börjar bli beniga och måste stödfodra de nu med någon pellets men jag kan inte köpa 10 kg säck av något de inte fungerar med.

Har märkt att de fått spända magar båda två, så ska det inte vara ..

Har givit de endast vatten , hö , frukt, grenar men det räcker inte för de. De behöver något extra.

tips???

Kan man ge endast havre & hö?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Kristall
0

När vi började med kaniner gick de vintertid fritt i stora inhägnader i en ouppvärmd ladugård och fick enbart hö, vatten, havre och grönsaker och mådde finfint.

Fast det beror på VAD kaninerna behöver tror jag. Vad fattas? Protein eller energi? Havre innehåller mycket energi medan t.ex. lucern innehåller mycket protein, men också mycket kalcium. Det är därför bra för växande ungkaniner men kanske inte det optimala för vuxna kaniner iom kalciumhalten. Är det vitaminer som fattas ger man mer av vissa grönsaker, är det mineraler så kompletterar man med saltsten i viss mängd. En liten mängd linfrö är bra för magen och pälsen. Osv.

Själv har jag problem med att hitta passande foder till mina kaniner… det är inte lätt, men när man hittat ett foder som kaninerna mår bra av är det verkligen värt allt jobb :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

zezagena
0

Har du provat Edel..? med lite solrosfrön  =)

[sstorm]
0

Hur länge har du prövat fodren?

Branderud
0

Jag skulle prova att ta bort frukten på direkten! Mycket sött är inte bra för kaninernas magar och jag har själv kaniner här hemma som reagerar på frukt. Jag ger det bara väldigt väldigt sällan och i ytterst små mängder. Banan ska vara värst har jag för mig för att det är så mycket stärkelse i.

Kolla också vad det är för hö du ger för beroende på proteinhalt och växtråd kan kaninernas magar reagera.

Jag ger Carrier och är väldigt nöjd med den pelletsen. De får inte alls mycket (de flesta bara 1/4 dl) och håller sig jättefina i hullet på den mängden, plus en morot om dagen och fri tillgång till hö. :)

Om de har gaser i magen skulle jag testa att ge lite miniform (finns receptfritt på apoteket mot spädbarnskolik), det brukar göra att gaserna släpper och magarna inte är lika spända längre. :)

Hoppas det går bra med allt!

Annika Branderud
Hästängens Hoppkaniner (hemsida på gång)

[Wera]
0

Att ge för mkt havre är inte bra för magen.

Valkyrie
0

3# Flera månader ..

4# När jag inte ger pellets är magen mjukare, frukten och grönsakerna har ingen betydelsen, det fungerar bra.
Jag ger mina kaniner mycket grönt vilket jag anser är viktigt.
Magarna fungerar annars som vanligt, hårt bajs, inget diarée.

Rest in peace Valkyrie!

[sstorm]
0

#6 för av mkt foderbyten blir de inte bättre ;)

Valkyrie
0

7# Har inte bytt ofta, bara slutat när det inte fungerat och låtit magen vara ett tag och nu var det väl 2 mån sedan jag gav pellets ..

Rest in peace Valkyrie!

[Wera]
0

Prova att ge havregrynsgröt.
Rabbfor är bra och gör så de håller hullet bra iomed att de är till för "slaktkaniner" (har jag hört!) :P

Valkyrie
0

9# Jag brukar ge ljummen havregrynsgröt , dock ska man ju inte ge för mycket havregryn då det sväller lite i magen =) Tack för tipsen, känner dock inte att jag kan köpa flera kilo om det inte skulle passa de.

Rest in peace Valkyrie!

riiffen
0

#10 I havregrynsgröt är havregrynen redan svällda, iom att dem har legat i vatten. Då sväller de inte i kaninernas mage;)

medarbetare på allergier.ifokus .

Valkyrie
0

11#Oj det tänkte jag ju inte på nu ^^ hehe, men vill ändå inte ge för mycket av det.

Rest in peace Valkyrie!

rahl
0

#1 just precis som jag säger, men en del lyssnar inte… jag känner många - till och med min egen - som inte får pellets nu och mår mycket bättre. pellets är inget de måste ha… klarar sig super bra på hö, örter, grönsaker, pinnar, frukter + extra havre/solrosfrö/linfrö om det skulle behövas

Valkyrie
0

13# Men vad är det du inte förstår? Mina kaniner börjar bli beniga och därför behöver de något mer.
Pellets är bra för många kaniner som inte kan hålla hullet, sluta ha fördommar bara för att dina kaniner själv kanske inte behöver det ?!

Rest in peace Valkyrie!

rahl
0

#14 jag har inga kaniner, jag har en, sen vet jag många som mår myckte bättre utan pellets.

sen som sagt om jag säger något som är rätt så nej du säger att så blir det inte.. säger någon annan samma sak så plötsligt ja det ska jag göra.,. så att jag inte skulle ha kunskap…

Westham
0

Jag hittade ett foder för känsliga magar. Kan kolla upp när jag kommer hem.. har själv en kille som inte klarar hullet utan pellets,samt känslig mage. Lottie äpple/morot funka bäst för honom iallafall.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Valkyrie
0

16# Ja supersnällt! Fungerar Lottie för spända magar eller har du det? hur mycket kostar det?

Rest in peace Valkyrie!

Westham
0

Hos mig funkar lottie riktigt bra. 1,5kg för 49:- tror jag. Granngården. Finns även större påsar upp till 18kg.
Som sagt är det individuellt hur dom fixar visa pellets..

MVH John

[Kaninlycka]
0

Som jag förstått av dina tidigare inlägg så fungerar de bra på Rabbit Royal men att du råkade köpa fel sist?

Valkyrie
0

18#Okej jag ska nog testad et :)
Haha John varför har du bytt namn?

Rest in peace Valkyrie!

[Kaninlycka]
0

#20 Ja det kan man undra eftersom han kritiserar andra som byter namn.

Westham
0

Vad det har med nått att göra fattar jag inte. Jag har inte bytt namn. Jag heter john.
Jag har aldrig kritiserat nån, men folk som inte vågar stå upp för sig själv ogillar jag. Och skaffar en ny anv enbart för att hon inte vågar säga vad hon tycker med signatur riktiga anv här på iFokus.

MVH John

[Kaninlycka]
0

#22 Internet och forum som detta är till för alla, även dem som inte kan eller vill stoltsera med sitt irl-namn.

Valkyrie
0

Kaninlycka- Jag bara undrade, ingen kritik mot det! Bara såg att det var hans signatur och därför slank det ut även fastdet är OT.
Nu håller vi till tråden istället.

Rest in peace Valkyrie!

[Kaninlycka]
0

#24 Ursäkta, jag ville inte förstöra din tråd.

Men du tyckte alltså inte att RR fungerade så bra heller? Frågar eftersom jag är nyfiken på att testa det eftersom det får så goda rekommendationer från alla håll.

riiffen
0

#25 Jag tycker att du ska testa! Jag och måånga som jag känner har det och det funkar super:) Självklart funkar det inte för alla, men det gör varken Stampe, kraft groov, rosa, carrier, blablabla, inget foder funkar för alla!

Sorry för OT.

medarbetare på allergier.ifokus .

Westham
0

Johanna:
http://www.zoosajten.se/dvargkanin-sensitive-p-2207-c-264.aspx
Kan vara värt att testa iallafall. :)

MVH John

annaforsgren
0

Finns ett väldigt bra pellets som heter Cuni Complete, dock dyrt men det har långa fiber som är bra för magen. Det finns också ett som heter Oxbow, som brukar säljas hos veterinärer och i vissa djuraffärer. Det är också dyrt tyvärr, men med priset kommer ett väldigt bra foder och därför behöver man inte ge kaninen lika mycket av det.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Valkyrie
0

Tack för alla tips? =)

John- ska kolla direkt =) tack

Rest in peace Valkyrie!