Klippa tänder på kanin??
Upptäckte till vår förfäran att några av våra ungar har fått underbett. Framtänderna växer bl.a. inåt, någon kanin har "tappat" en tand. Har läst på hemsidan lite om detta "fel" och undrar nu hur vi ska gå till väga. Det skrevs något om att klippa tänderna, något man går till veterinär för? Någon som vet vad det kostar? Och, det viktigaste av allt, är det något som kan bli bra eller förföljer detta problem kaninen livet ut?
Kaninungarna är ca 3 månader gamla, ingen av föräldrarna har några tandproblem, de äter och "ser" friska och pigga ut, men har ganska grova underbett. Dock har två i kullen helt ok tänder
Är det värt att lägga ut pengar på klippa tänder eller kommer man få göra detta ofta? Vi har köpare på kaninungarna men har nu sagt stopp innan vi vet vad vi måste göra. Vi säljer dem inte om de har problem som orsakar framtida beskymmer
Är "enda" alternativet att ta bort dem?
Sorgligt i så fall att ta bort söta, snälla och rara kaninungar!
Har haft två kaniner med bettfel, var tvungen att ta bort de båda två för tänderna växte så mycket och snabbt.
Klippte dom hos vett i 2 år (den ena) och 6 månader (den andra). Kostade 200 kr per gång. Klippte en till två gånger i månaden.
Kändes inte rätt att låta de gå igenom det så ofta då båda tyckte det var riktigt hemskt…. 
♥

Förra året då jag hade en kull med bebisar var det en som hade underbett. Klippte tänderna med nån tång två gånger och sen blev bettet normalt ;) Hon har inga fel på tänderna nu och därför inget hon lider av :)
Paulina Borg
Man ska inte klippa själv hemma då det kan bli väldigt fel. Man ska göra det hos en veterinär. Tyvärr måste man oftast avliva kaniner med tänder som växer så mycket, då dem fortsätter växa så hela livet sen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Testa klippa en gång innan du bestämmer dig! För det är väldigt olika från kanin till kanin ;)
Om det blir likadant igen är det nog bäst att avliva kaninen, då det inte kan vara särskilt hälsosamt för kaninen..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Man kan mycket väl klippa själv, har gjort det åt vår granne som hade en kanin med bettfel. Men det blev tyvärr ohållbart i längden då man var tvungen att klippa var tredje vecka och det var väldigt stressande för kaninen, så det slutade med avlivning ändå.
Är dom 3 månader gamla tror jag tyvärr inte att det går till sig.
Om ni ska klippa, så gör så att ni är två och den ena håller kaninen och så håller man ett stadigt grepp om öronen på kaninen, då blir dom lugna, nästan som paralyserade och sen klipper den andra.
Att tänka på är att bettfelet också kan påverka kaninens kindtänder.
Jag skulle rekomendera avlivning.
#7 man ska inte ge sig på att klippa om man verkligen inte vet vad man gör, annars kan det bli jättetokigt fel!
#3 Du har fel. Bettfel kan komma och gå. Det finns honor som får bettfel när dom blir dräktiga för ex tredje gången som aldrig tidigare haft det.
#7 Håller med dig! Har klippt själv efter att veterinären visat hur och med vilken tång, och det löste sig för den kaninungen i alla fall. 5 klippningar, sen var bettet normalt och är fortfarande!Tycker absolut du ska ge det en chans!
#8 Om kindtänderna är fel håller jag med dig, men en kaninunge i den åldern kan mycket väl ha skadat tänderna och fått felet då.
Vad du än gör… Låt INTE veterinären slipa eller såga tänderna med maskin! Har flera vänner och elever som råat ut för detta hos veterinärer både i Lomma och Kävlinge med brännskador och matvägrande kaniner med vidriga smärtor i munnen! Ett par av kaninerna fick avlivas av sviterna!
Jag tycker också att man kan ge kaninungarna en chans men att kaninungar får fel bett av skada är en skröna. En kompis till mig ringde runt till jättemånga veterinärer för att kolla hur det egentligen låg till och samtliga sa att för att en kaninunge ska kunna få bettfel som inte är ärftligt krävs det i princip att kaninungen bryter käken och att den sen växer ihop fel. :/ Så det är antagligen ärftligt tyvärr.
Men tycker du ska ge det ett försök att klippa dem och se om det blir bättre, men vet själv inte om jag skulle våga sälja ungar med bettfel.. man vet aldrig om de kommer användas i fortsatt Avel (går ju inte att förbjuda någon som köper en kanin..) och dessutom är det svårt att veta om de avlivar kaninen om de borde.. ju äldre de blir desto svårare bli det ju. :( Usch himla tråkigt sånt här! Jag lider med dig verkligen! :(
Annika Branderud
Hästängens Hoppkaniner (hemsida på gång)
#10 nej jag har inte fel. Har dem väl börjat växa fel så fortsätter dem växa hel tiden (säger inte alla men de allra flesta). Man får fortsätta klippa. Och klippa ska man som sagt inte göra själv första gångerna för då kan det bli helt fel.
# 12 Jo, du har fel. Hur gammal är du? Vilka erfarenheter har du? Hur många år har du haft kanin? Har du haft kanin med bettfel som försvunnit eller inte? Jag och flera av mina vänner, uppfödare och veterinärer, har HAFT eller HAR kaniner där bettfelet rättat till sig. Fast vi kanske har missförstått hur tänder ska växa.. Eller?

#12 Ett medfött bettfel, dvs. underbett försvinner knappast, så där anser jag också att du har fel, däremot kan en kanin som har sk. tångbett som unge mycket väl få korrekt bett allt eftersom den växer.
Jag har aldrig hört talas om nån kanin som haft medfött bettfel som försvunnit, men att det för dig och dina kompisar och uppfödare mm skulle vara jättevanligt, låter väldigt konstigt. Det är ju inte så himla vanligt att kaniner har bettfel heller, har under alla år jag fött upp kaniner varit med om tre ungar som haft bettfel, dom ungarna fick klippa tänderna regelbundet men avlivades inom ett år, även en unge med tångbett som sedan rättade till sig och då pratar vi om flera hundra ungar.
Bettfel är ärftligt och man ska aldrig avla på en kanin som gett avkomma med bettfel.
#14 Vem har sagt att vi diskuterar medfödda bettfel?
#13 Har haft kanin exakt hela mitt liv, gått djurlinje på gymnasiet, dock har jag inte haft kanin med bettfel men min kusin hade och det försvann inte, dem fick klippa hela tiden, så dem tog bort den till slut. Så säg inte att jag inte kan något om kaniner, för det kan jag verkligen!!!!!
#14 Jag har aldrig sagt att det försvinner med medfött fel?! Vad har du fått det ifrån? Jag har hela tiden sagt att det troligtvis ALDRIG försvinner.
#16 "Tyvärr måste man oftast avliva kaniner med tänder som växer så mycket, då dem fortsätter växa så hela livet sen."

#15 Frågar handlar om kaninungar, som rimligtvis måste ha medfödda bettfel, så det är väl det tråden handlar om och det är det hon undrar över. Du kanske ska läsa innan du svarar. Mitt svar i inlägg #14 var riktat till dig och INTE som jag felaktigt skrev till #12
#14 Ursäkta så mycket, mitt svar var verkligen inte riktat till dig råkade skriva fel, det var så klart svar till #13. Så vi har samma uppfattning, dvs att det INTE försvinner.
#17 jag skrev OFTAST eller hur? Och det ska stå oftast mellan dem och fortsätter. Alltså inte för alla. Det är min erfarenhet. Vet ingen kanin som det har blivit bra på och en veterinär sa till min kusin att har man väl börjat klippa så växer dem ännu fortare
#18,19 Jag har läst, men eftersom många inte kan uttrycka sig ordentligt i skrift har jag tydligen missuppfattat. Ursäkta.
Jag håller fortfarande inte med er på alla punkter. Min erfarenhet säger annorlunda. Så är det helt enkelt. Men som vanligt vet alla bäst här inne. Suck.
Vill ni göra ett test i veterinärers kaninkunskap tycker jag ni ska ställa samma fråga till tio olika. Ställ gärna en fråga om pasteurella eller något liknande. Det är skrämmande vilka svar man kan få, och hur okunninga flera av dem egentligen är…
#20 Det är lättare att säga saker än att skriva det tycker jag, hade bra betyg i svenska men ibland är det svårt att forumlera saker bra så att alla förstår, alltid någon som missförstår (eller ja oftast) :) Ingen fara ! :) Jag missförstår med vissa ibland när dem skriver, mänskligt :)
Ja det är sant, man ska igentligen fråga många olika veterinärer :)
#18 OKej! Ingen fara :) Lätt att göra fel :)