Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1927 ggr
Paulinaborg
0

Förvirrad...

För en vecka sen kastrerade vi min kaninhane. Och vi ska flytta ihop honom med en av honorna. Men jag är lite förvirrad över hur länge man ska vänta innan man sätter ihop dom. Mamma har läst 1 månad, jag har läst 2 månader och veterinären sa några dagar… Vad är "rätt"?

zezagena
0

Det ska räcka med 4 veckor =)

eamy
0

1 månd är bäst då är det helt läkt :)

eller så kan du bara hålla koll på när du tycker såret ser bra ut :)

Zvintos
0

Jag väntade 6-8 veckor efter inrådan av min veterinär.
Just för säkerhets skull.

[nataschaj]
0

Minst 3 v inte kortare änså. Jag kmr å vänta 2v till då har de gått 3 v. Sen får han flytta ihop med min hona.

Paulinaborg
0

Okej, Tack för alla svar! :)

Men hur lång tid tar det innan han inte kan göra bebisar? ;)

[nataschaj]
0

efter 2 v efter kastreringen kan han inte göra bebisar, därav får man alltid rekomandtion om att vänta i 3 v innan man sätter ihop dem. Så inom 2 v kan han göra bebisar.

Zvintos
0

#6: Det har hänt att en hane gjort en hon dräktig senare än så.
Vad jag hört kan det i sällsynta fall dröja så länge som 4 veckor.
Därför vet jag att mina veterinär rekommenderar minst 6 veckor, just för att ha en säkerhetsmarginal.

emms
0

Jag tycker att 6 veckor är en bra tid. Ingen risk alls.

Emma

Inaarah
0

Jag tycker att 6 veckor är en rimlig och bra tid för att ha som Ninni sa, en säkerhetsmarginal.

Paulinaborg
0
Paulinaborg
0

Imorgon har det gått 3 veckor. Och jag är fortfarande lite osäker på när jag ska sätta in honom. Har testat lite i kompostgaller men han ska bara para sig så jag har tagit ut honom direkt. När slutar han med det? För jag vill inte sätta ihop honom med henne om han ska försöka para sig med henne hela tiden.

lukasfelix
0

Jag kastrerade min hane nyligen, blev rekommenderad två veckor men väntade tre veckor innan han fick flytta ihop med honan. Nu har de flyttat isär igen eftersom honan visar tecken på att vara dräktig :P Hon har blivit tjockare, gräver en massa och blev väldigt aggressiv mot hanen

Paulinaborg
0

Oj, okej. Jag får väl vänta ett tag till då, vill ju inte heller att honan blir dräktig eftersom hon bara är ca 3 månader…

lomsen
0

Alltså försöka para sig gör han förmodligen ändå, driften finns ju och det är ju en ranggrej också, det gör iaf mina kastrerade hanar…men det blir inga bebisar av det!Flört

[Kaninlycka]
0

Om man vill bli av med hanens parningsbeteenden får man antingen kastera innan han hunnit bli könsmogen eller också vänta bra länge innan man sätter ihop. Det tar ett tag innan alla hormoner rinner ur hanens kropp.

#12 Kan vara så att hon blivit skendräktig? också pga att hanen uppvaktat henne. Bäst att kastrera båda om man vill slippa en sur och grinig hona. Glad

lukasfelix
0

Jo misstänker skendräktighet också men hon har gått upp vääääldigt mycket i vikt…men hon äter väldigt mycket nu också och det kan ju bero på att hon är skendräktig?. Förra gången hon var dräktig så åt hon sjukt mycket och det är ungefär samma nu

Paulinaborg
0

Okej, tack för svaren ;) Jag väntar lite till iallafall :)