Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 3776 ggr
CuteJessika
0

Böld (under ögat)

Idag var jag till veterinär med min kanin Emmi som har varigt öga, det visade sig vara en böld som orsakats av tänderna.. Veterinären sade genast att det var pasteurella. Hon sövde ner Emmi och tryckte ut varet.. Hon slipade tänderna och sköljde ur bölden med saltlösning.. Emmi ska också få antibiotika ett par dagar.. Veterinären sa att vi nu ska söva ner Emmi varje dag i 4 dagar och hon ska spola bölden..

Är detta onödigt lidande? Finns det chans att hon blir frisk? Erfarenheter?!

Dessutom blir det mycket dyrt ifall det ändå inte funkar och vi måste avliva henne..

Älskade Emmi <3

[Kaninlycka]
0

Jättesvårt att säga egentligen, men med tanke på att kaniner är känsliga för narkos så låter det väldigt mycket med att söva henne fyra dagar på rad. Det jag tänker på främst är om hennes mage kommer klara av det, hon kommer ju knappt få igång magen mellan sövningarna och dessutom få antibiotika som ställer till det ytterligare med magen och tarmsystemet.

Jag har försäkring på min kanin så pengarna hade jag lätt lagt ut, men skulle ändå ha varit tveksam faktiskt…

Har hon bettfel dessutom så kommer hon förmodligen behöva sövas ytterligare en gång i månaden för att slipa ner tänderna eftersom det oftast kommer tillbaka och behöver underhållas livet ut.

Skulle det inte vara möjligt att sätta någon slags dränage i bölden så hon slipper sövas?

CuteJessika
0

Emmi som har känslig mage! Hon sov bara 2  timmar idag så det var ju inte så länge men det är ju ändå mycket att söva ner henne så ofta..

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, vill ju inte heller avliva henne då jag inte gjort allt jag kan..

Tyvärr går det tydligen inte att säta dränage i bölden med tanke på böldens placering..

[Kaninlycka]
0

#2 Ush fy, jag känner verkligen med dig här.

Och jag antar att spolningen är så pass plågsam för kaninen att den inte kan göras med endast lokalbedövning och eventuellt lite lugnande?

CuteJessika
0

Nej, tyvärr måste det nog göras under "lite" narkos sade veterinären..

Nu är det över 4 timmar sedan nedsövningen idag, hon är fortfarande slö men äter lite om jag bjuder.. Hon har dock inte bajsat ännu så det gör mig också orolig.. Hur länge kan jag vänta på att hon ska bajsa? Och vad kan jag göra för henne ifall inta magfunktionen vill komma igång?

Är också orolig att veterinären inte är kaninkunnig, men hon verkar ju vara det iallafall.. De flesta veterinärer här är värdelösa då det gäller kaniner och jag har dåligt samvete för att jag kanske inte hittat en bra veterinär..

Ljusta
0

Låter lite konstigt… Pasteurella kan orsaka bölder på kanin, men nu sa veterinären att det var tänderna som orsakat? Det enda sättet att ta reda på om det finns Pasturellabakterier är genom att ta prov på kaninen. Det kan man inte se med blotta ögat…

Om kaninen har bettfel så är det stor risk att det kommer tillbaka tyvärr. Det finns även bettfel som orsakats av att kaninen äter fel sorts mat, allt för lätttuggad mat som ex pellets, morötter o dyl. Kaninen behöver äta gräs, hö o dyl som gör att kindtänderna "maler" från sida till sida.

Ljustadalens kaningård

CuteJessika
1

Hon sade att hon såg på färgen å konsistensen av varet att det var pasteurella + något annat som jag inte minns :/ Hon sa också att det är svårbotligt..

Emmi äter mest hö, kvistar och gräs. Men även pellets och morot..

[Kaninlycka]
0

Pasteurella är tyvär inte botbart alls, men man kan behålla en sådan kanin så länge den mår bra i övrigt. Men förmodligen kommer hon behöva gå på antibiotika av och till livet ut om det nu är pasteurella.

Kan vara bra att tänka på att pasteurella är extremt smittsamt också, så då ska inte din kanin träffa andra kaniner men har du bara en så är det ju lugnt.

CuteJessika
0

Ok, jag har bara en kanin så det är lugnt.. Hoppas bara att jag fått ett bra antibiotika!

[Kaninlycka]
0

Duktiga veterinärer vet vilken typ av antibiotika som är skonsammast mot kaninmagen. Hoppas allt går bra för dig och Emmi nu!