Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3051 ggr
Lady-X
0

Hökuber

Hur var det nu, varför ska man inte ge hökuber? Tänker om man tex inte tål hö.

KaninenWilma
0

Kaniners tänder slits genom att tugga/mala hö, så om man ger kuber istället för "ritigt" hö slits inte deras tänder på rätt sätt. Kaniner är även gjorda för att äta nästan hela tiden, vilket gör kuber till ett dåligt alternativ, då de äter dessa mycket snabbare än hö.

Zvintos
0

Förutom anledningen #1 nämner, så är det dessutom extremt dyrt.
Det kostar lite drygt 80kr för 500g, vilket en kanin äter upp på en dag eller två.
Detta innebär en kostnad på minst 1200kr/månad (om det räcker i 2 dagar)!
Och 1200kr för något som kaninen inte får tillräcklig stimulering/slipning av tänder, känns inte motiverat.

KaninenWilma
0

Jag brukade ge min kanin wilma det ibland som "godis" på lördagar och söndagar, men då gedde jag "vanligt" hö med :)

Lady-X
0

De hökuber jag kännt på är stenhårda så på vilket sätt slits inte tänderna?

Zvintos
0

#4: Därför att det inte är hårdheten som avgör, utan hur "segt" det är.
Testa att ex bryta av ett höstrå, det går inte särskilt bra med tanke på att det är "segt".
Kaninen sliter ner sina tänder bäst när den sitter och tuggar på något som är lite "segare", eftersom det är då tänderna slipas emot varandra.

KaninenWilma
0

#4: Stenhårda, det lätt ju inte bra.. Mina var inte stehårda, utom lagomhårda.
Kaniner maller Höt på ett helt annat sätt än hökubberna, svårt att förklara:/.. Och som Ninni säger så slits tänderna bäst när det tuggar på något "segt"…

Lady-X
0

#2 Vad folk gör med sina pengar är upp till var och en. Jag kan verkligen förstå de allergiker som är beredda att lägga mkt pengar på att kunna ha tex kanin. Så länge inte hälsan tar skada hos kaninen dömer jag ingen som vill gå alla möjliga genvägar för att kunna ha djur.

Det här med att slita på tänderna undrar jag över. Nu ska inte jag använda hökuber själv då det inte finns ngn anledning till det, men det foder jag ger "Cuni Complete" står det följande om:

Främjar god tandhälsa
Tandproblem är vanligt hos kaniner, och är oftast direkt orsakat av en olämplig kost som inte ger tillräckligt tuggmotstånd. Kaninen behöver hela tiden slipa ner sina ständigt växande tänder. Tack vare långa fibrer ger Cuni Complete den nödvändiga tandmotionen.

Så i princip borde hökuber tillsammans med ett så bra foder som Cuni ge tillräcklig slitning av tänderna för att kaninens tandhälsa ska bestå?

loppan1
0

Jag ger min dv cuni complete. Är det ett bra pellets?