Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4534 ggr
Rozza
0

Bur tips hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det börjar dra ihop sig mot höst/vinter och jag ska ta in mina kaniner i ett stall som jag hyr en box i. problemet är att buren jag har ute är för hög att ta in i stallet. Så nu är jag helt idé lös på vad jag ska göra. får inte ha kaninerna direkt på golvet så måste bygga något typ fack så att dom kommer upp från golvet.

Hade gärna köpt en trixie bur men har hört av fler här inne att dom är för låga att ha kanin i. annars hade det varit väldigt lättsamt. Bifogar bild på buren jag gillar.

Har inte så stor lust och bygga eget och har inte hur mycket pengar som helst heller. Men snart ser jag bara att det är att bygga själv som den ända lösningen eller att köpa trixie burar och strunta i att dom är några cm för låg.

tips? på vad jag kan göra? Jag har 6 st dvärgkaniner alltså under 3kg som alla vill ha en varsin bur så behöver lite idéer för att komma igång.

[bebba]
0

Vissa trixie-burar har godkända mått.

Jag skulle faktiskt strunta i att en bur var några cm för låg om man inte hittar någon med godkända mått.

Rozza
0

#1 ja sant men jag tror att den här är ca 46cm(rätta mig fall jag har fel) och godkänt mått är 50cm. Men det är nästan så att jag vill hålla med dig där och strunta i att den är lite för låg. Jag har ju bara dvärgharar och en dvärgvädur som jag tänkt ska bo i burarna.

[bebba]
0
Friheten
0

Nope… Måtten är yttermått med tak och fötter. Vilket gör att INNE måtten inte är godkända.

Friheten
0

Ska man då köpa så dyra burar kan man kolla med en lokal snickare och be om hjälp.

Moses2
0

Men om burdörrarna står öppna och man använder kompostgaller som en "utegård" och gallertak så går det bättre, så har jag gjort.

Friheten
0

Oki vi säger så här.. Den där buren är inte ens värd 500:- i materialet endast så dålig är den. Jag vet för att jag vet vilket "skit" virke dom köper till dom, så billigt som möjligt för att sälja så dyrt som möjligt.

Den sista buren kostar ~3802:- För den summan kan du bygga 4st likadana egna burar med lagliga mått och håller bra många år mer än dom där. Sen har dom ingen sitthylla vilket det är lag på.

#6 bodelen är fortfarande olaglig hur mycke yta du än har utanför buren

man ska ju aldrig räkna med att kaninen inte kommer att va inne i bodelen. Vilket gör att din variant rätt dålig men men..

Ingen kanin kommer att dö av en förliten bur men varför inte göra efter dom regler och bestämmelser(lagar) som finns för att göra det BÄSTA av kaninens liv.

Zvintos
0

Jag håller med om att bygga eget är det bästa alternativet.
Trixieburarna är av någon anledning väldigt dyra, speciellt med tanke på materialet.
Min 4-fackare jag byggde, som blev lite mindre än 120cm lång och 50cm hög (varje fack) kostade knappt 2000kr.

Så du kommer undan billigare om du bygger själv, plus att du då kan måttanpassa buren mer exakt efter utrymmet som är.

Rozza
0

Vad är det för skillnad på Trixie burar i jämförelse med Ferie burar? Eller är det samma dom ser typ lika dana ut näst intill.

Friheten
0

Samma skräp olika märken.. har sett nått märke med kraftigare virke, men från samma ritning dock.

[ninnakm]
0

det bästa är ju att bygga en egen, jag gjorde en 6 fackare för 1000 kr, den sitter fast i marken med plintar och är riktigt stabil!:D

Rozza
0

#11 jo sant det är nog det blir är ju rätt händig själv men har inte så mycket tid men 1000kr lät billigt :D

Jag tror inte jag kan ha min bur fast i marken om den ska stå inne i stallet :S

Rafflan
0

http://www.faboden.se/burtillverkning.html

Säljer bra tåliga burar, ingen bodel, men går säkert att beställa, ska dem dock stå inne i stallet behöver ingen bodel.

Inte så jätte dyra heller, ganska ful färg enligt mig, men är ju lätt att måla själv.

Bara att köpa och måla med kalkasfalt(?) i botten, sen är den inflyttningklar ;)

loppan1
0

Har själv haft en sådan bur som #1 har bild på fast en två vånings för en kanin (öppet mellan nedre och övre delen). Tycker inte att det var dålig kvalitet på den. Stod ute i väder och vind och var fin. Sittbräda fanns inte i buren men eftersom vi hade gjort en ute Hage som var ca 10 m2 och öppen dagtid så satte jag ut en där. Det enda jag inte tyckte var bra på den buren var att nedre delen var helt öppen ingen skyddande sida mer än bakstycket. Det löste jag genom att sätta upp träskivor på kortsidorna.

Vet inte om måtten var lagliga. Kunde inget om sådant när vi köpte vår dv. Nu har vi avvecklat den när vi tog in henne på heltid. Hon var helt galen där ute, gick inte alls att ta i henne eller något sådant. Nu efter att vi tagit in henne så är hon mkt gosigare.

Hon har nu en stor hörnbur med godkända mått. Har själv mätt den.