Tristess?
Hej
Jag har två kaniner som bor på min inglasade balkong, men grejen är att de (åtminstone hanen) verkar så uttråkade hela tiden, min kastrerade hane välter och puffar med nosen på alla hus och gräver i golvet utan att komma någon vart, min hona krafsar också i golvet ibland och ibland skakar hon galler med tänderna, men det är väldigt sällan.
Nu har jag gett dem tyg att riva i och det gillar dem. Men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra för att de ska må bättre. De har som sagt en stor balkong som de får springa lösa på hela tiden även när vi inte är hemma och där har de massor av hus och tunnlar och så, När vi är hemma så får de springa i vardagsrummet och ibland i hela lägenheten. Jag vill gärna att de ska ha roligt men de verkar vara så kinkiga. Är det någon som vet vad jag ska göra? eller har något aktiverings tips??
knuff
Eftersom de verkar få mycket Motion som du skriver så finns det en teori om att kaninerna gärna inte vill sitta i buren så snart det är dags för dem att göra det utan kanske trivs bättre frigående.
Ett alternativ till att aktivera dem är hinderhoppning och/eller aktiveringsbollar. Ta även gärna ut dem i koppel på gården då en lägenhet för en kanin kan bli ganska enformigt i vissa fall.
Jag håller med #2.
Har själv frigående innekanin men går ut i sele med koppel med honom varje dag nu tills det blir vinter. Till nästa sommar ska jag bygga en rastgård till honom ute också.
Att riva i tyg känns inte riktigt naturligt för en kanin, kan du inte ta in stora grenar eller mindre stockar att gnaga på och kanske fylla en stor låda med jord och sand utifrån?
Bollar, kottar och annat smått att kasta runt på brukar också uppskattas. Många ger sina kaniner kartonger. Gömma pellets i en låda med hö funkar också.
Om du har bur så ta bort den helt och hållet och ge dem varsitt trähus istället, så finns inget galler att skaka i. 
#2 jag förstår inte riktigt vad du menar med teorin
#3 jo, jag skulle kunna ta in en stor låda med sand och jord men hur ska jag göra för att de inte ska skvätta ner det på hela balkongen? jag bor i stan så det är lite svårt att hitta grenar de kan gnaga på. Om jag lägger in något de gillar så äter de upp det på en kvart så de måste vara något som de inte gillar så mycket. kottar är nog en bra idé iförsig för de gillar att kasta med saker.
jag går ut med min ena kanin ibland, men han sitter mest still och tittar och luktar och det går ganska många hundar här.
jag måste verkligen hitta på något för i vinter kommer de bo på balkongen hela tiden och inte få springa i lägenheten,
#4 Jag har "slugis" från Ikea som toalåda till min kanin. Den största ha ca 30 cm höga kanter och kostar 149 kr. Kanske skulle kunna vara något?
Även om man bor i stan så brukar det finns träd och skogspartier, bara lite pinsamt att släpa hem. Har gjort det själv. 
Du får berätta hur det går. Tyckte jag var skitsmart som kom på det där med kottar, men min kanin är helt ointresserad av dem än så länge…
#4 Det är en tanke av varför kaninerna gör som dem gör att de trivs bättre frigående dvs en teori. Ha dem frigående om möjligheten finns.

Jaf förstår inte hur folk kan ha kaniner frigående. Är ni inte rädda om erat hem? Även om man "kaninsäkrar" så finns det ju möbler att krafsa och bita i, tapeter att slita loss och lister att gnaga på… Eller är det bara min toka som trots egna saker väljer att fösrtöra mina?!? Jag vill ha henne frigående men hon är förpassad till ett rum och resten under sträng övervakning :-(
#7 Det kan nog variera lite från kanin till kanin, men min är då väldigt snäll mot vårt gemensamma hem. 
#5 ja det kanske skulle vara något! men hur ska de koma in och ut?
#6 men, men jag tror inte jag har den möjligheten riktigt vi hade min första kanin frigående när hon var liten, men min andra kanin gnager på sladdar så det går inte att ha frigående hela tiden när vi inte har uppsikt.:( och sen är väl 6 kvadrat meter ingen bur
#7 mina har redan gnagt sönder allting i lägenheten så hoppet är ute..
#9 Okej, tänkte att om de redan skuttar fritt hela tiden så skulle ni kunna ta bort buren helt eftersom jag gissar att det är burgaller hon skakar i.
Kan de inte hoppa 30 cm då? Upp i slugis-lådan menar jag. 
Innebandy bollar är bra för aktivering då dom får tag med tänderna i hålen och sen brukar mina släääänga iväg dom och springa efter och göra samma sak igen.
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
#11 Det ska jag testa. Tack för tipset! 
#10 nä det är gallret som skärmar av balkongen från vardagsrummet de skallrar på
de kan nog hoppa, och då får de ju Motion också. men det skvätter det nog ut. men aja jag får fixa något :)
# 11 jag har lärt min kanin att kasta bollar mot belöning och om han kastar bandy bollar så kanske han blir ledsen för att han inte får något godis, så det funkar nog inte för mig :)
vilket är bäst? jord eller sand? ska man ta jord utifrån eller planterings jord? ska man ta sand från sandlådan eller akvarie sand i säckar från affär?

Jag skulle då inte ta jord, tänk vad smutsiga de ska bli om tassar och mage. Sedan får du jord överallt. Jord är svårt att få bort från tyg etc. Det viktiga är väl att de når resultat med sitt grävande. Hade valt sandlådesand. Finns att köpa bla i leksaksbutiker till barnsandlådor etc.
#15 Eller så kan man sno lite från en sandlåda. 

#15 Det hade förstås jag gjort men det törs jag inte säga här 
#7 Skönt att fler tänker så, tyckte du verkade så himla duktig när du började prata om att köpa sand. Tror ingen mår dåligt om man går ut mitt i natten och "lånar" lite sand från en sandlåda… 
#18 nää men kommer det inte in parasiter och annat skit då?
gillar era kaniner katt tunnlar?
#19 Är dina kaniner aldrig ute? De flesta har ju sina kaniner ute och de får inga parasiter. Mina barn leker i sandlåda och de mår då hur bra som helst. 
Våran kanin älskar sin kattunnel! Både till lek och vila.
ok, jo mina är ute men inte i sandlådor. Sen kan ju en katt ha bajsat i den eller något.
Måste man byta sanden i lådan ibland?
är det någon som har kokos matta till sin kanin? jag läste i en kaninbok att det var jätte bra att gnaga på och gräva i
ja vet att de inte har hö men jag hade precis städat buren då och skulle fylla på när bilden var tagen :)
putt putt!
Vilken stor och fin balkong du har!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Jag brukar köpa lite halm och ha i buren:) det gillar kaninerna att böka runt lite i.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#25 tack :)
#26 ja, jag ska ha mer halm till dem i vinter