Fråga om foder.
Hej alla!
Jag har vanlig pellets till mina kaniner, men jag brukar dryga ut det med sådandär blandning man kan köpa. Jag var i en djuraffär och hittade en blanding som mina kaniner är helt galna i.
Den heter "Alfalfa fruity Guinea". Är det någon som vet något om denna eller använder sig av denna sorten?
Tacksam för svar =)
Alla typer av gnagarblandningar och dylikt bör man inte ge till sina kaniner, då det såsmåningom lägger sig runt de inre organen som fettvävnad (rätta mig om jag har fel, men har för mig att det är så).
Ren, vanlig, enkel pellets såsom Stampe, Carrier, Edel m.fl (dessa finns på b.la Granngården, Lantmännen) är det ultimata att ge din kanin som tillskott.
Hö är grovfodret för kaniner, vilket de även ska ha fri tillgång till, och med ett bra och näringsrikt hö är det inte nödvändigt med pellets, men kan vara ett bra komplement där kaninen får i sig näringsämnen, vitaminer och dyl (rekommendation för en kanin av dvärgras kan vara ca ½ dl).
Som komplement finns det massor av grönt ute i skogen, men även frukter, grönsaker och så som du kan ge till dina kaniner, men du kan även själv baka eller torka egna saker åt dem som innehåller mindre socker och är bättre samt nyttigare för dina kaniner.
jo, jag vet vad en kanin äter. Det är inte mycket jag ger dem av detta heller, så ingen skada bör ske.
Min fråga var om någon kände till detta fodret?
Om du vill ge nyttig mat som är lite aptitligare för kaninen, så rekommenderar jag Chudley´s Rabbit Royal, en kaninmüsli som har bra värden och kaninerna brukar älska det. Blandas helst med pellets, men man kan ge bara RR också. Det är dock inte lika drygt som pellets, man måste ge mer.
Använder det inte själv, men vet många som gör det med gott resultat.
#2 Jo, jag vet att din fråga var det. Men skador kan ske om det ges en längre tid eller dylikt, och ville helt enkelt påpeka att det här ju inte är bra för kaniner att äta.
Och som svar på din fråga; nej, jag har inte hört talas om det fodret, men förvisso har jag ingen direkt koll på gnagarblandningar osv då jag aldrig har gett det till mina kaniner pga de kan ta skada av det.
#5 Ja men då ska det nog vara OK att ge. Men jag rekommenderar att blanda det med minst 50% pellets.
#5 de brukar innehålla samma men gnagarblandningar har tillsatt socker, spannmål och annat en kanin inte behöver eller ska äta.
#6 Jag blandar inte så mycket som 50/50. Kanske 90/10, om ens det. Så det är inte precis några mängder.
Jag fick en påse med sånadär "vitamin drops" eller vad det heter, säkert inte nyttigt för kaninen heller, men min ena kanin blir som galen när jag tar fram påsen och prasslar med den, bra grej att locka in kaninen i buren på kvällen med. Men hon får kanske 1 bit i veckan annars blir det räserbajs. En min andra kanin han flyr landet när han ser de där dropsen, han hatar dem XD