Vad menas med "fullfoder" egentligen?
Vet att kaniner ska äta 80% hö. Men på min "Cuni Complete", som jag ger istället för pellets, står det att det är ett fullfoder för kanin. Nu slog det mig idag att de antagligen marknadsför det som ett komplett foder, dvs att det kan ges istället för hö och annat? Säger inte att det är rätt men det är nog så som menas. Eller hur tolkar ni "fullfoder"?
Att det innehåller allt kaninen behöver i näringsväg. Den ska alltså fylla dagsbehovet. :)

#1 Alltså menar de att man kan skippa höet och bara ge det?
Nope..

#3 Nu får du ursäkta att jag inte är vidare kvicktänkt, men om det citat: "innehåller allt kaninen behöver i näringsväg" så betyder väl det att kaninen inte behöver ngn annan mat?
Kaninerna kan leva på hö och vatten,alltså hö är 100 % av kosten.Sen är pellets och grönsaker tillskott.
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
tex Lucern pellets är inte eller fullfoder.
men Cuni Complete är det pga att det innehåller allt viktigt, men ingen pellets sort kan ersätta hö. Det är så krångligt. Med det är ett sätt för tillverkarna att sälja pellets.. Om dom fick som dom ville skulle vi bara ge pellets.. :)

#5 Jag talar inte om vanlig pellets utan om just detta foder. Jag vet att kaniner kan leva på bara hö. Min frågeställning handlar inte om vad som faktiskt gäller rent faktamässigt utan vad företaget menar i sin marknadsföring. De skriver "fullfoder", att fodret är komplett och täcker kaninens samtliga behov av näring. Det tolkar jag som att de hävdar att det räcker att bara ge deras foder och ingenting annat. Jag undrar vad ni tror att de menar.
Hm, svårt! Det bästa vore nog att maila de och fråga hur de tänker ..
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Det är inet gjort för svenska marknaden heöt enkelt.. Många länder kör knappt med hö så mycke som vi gör.
Många producenter i utlandet kör detta snabbare att ge, ger större volym på djuren än om dom bara får hö som här :)