Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1335 ggr
MangoO
0

Hur bra är det ?

Fick en chock igår när jag skulle ut till kaninerna. I översta facket satt både Willma och Adde!! Adde hade tydligen på nått sätt (troligtvis klämt sig igenom en liten springa, buren har nät runt om, sak samma) problemet är att Willma troligtvis är parad nu och Adde är hennes bror. Dom är kullsyskon. Kan det bli problem? typ genetiska fel på ungarna? Är jätte oroligRynkar på näsan Som tur är är willma snart ett år så hon är inte "för liten" för att få ungar.

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

Fridaaaa
0

Kan bli, och kan inte bli. Vet inte hur stor chansen är. Märker du inte förräns (om) dem föds tyvärr. Du får hoppas att hon inte blev dräktig. Därför är det bra att kastrera hanen om man har hona & hanar om man inte ska avla osv :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zvintos
0

Inavel i sig är inte så illa som många tror, inte någon generation eller två.
Visst kan det dyka upp defekter, men då beror det på att det redan finns i linjerna.
Det beror alltså inte pga själva inaveln i sig, utan pga förekomsten av defekta gener.
Det hade alltså även kunnat dyka upp mellan två obesläktade som bär på samma gener.
Fördelen är att om ungarna är friska är chansen större att linjen är frisk.

Så jag skulle inte oroa mig alltför mycket i det här läget.
Sen är det ju inte helt säkert att hon är dräktig heller.

MangoO
0

Ja, Får verkligen hoppas att det inte blev något! Men han verkade ha varit där ett bra tag. Usch, nä, hoppas på det bästa

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

Linnet
0

Det är ingen större risk att det blir nåt fel på ev. ungar, har själv råkat ut för oplanerad PARNING far/dotter och det blev inga problem med ungarna.

Sen beror det ju helt och hållet på om honan var parningsvillig, annars blir det ingen PARNING och den här tiden på året så är honorna inte lika parningsvilliga som under vår och sommar.

[ninnakm]
0

det är ju olika, min kusins kaniner va kullsyskon och dom blev mssbildade:/ Fast det brukar ju inte va så farligt;)