Ikealåda som botten
Visst finns det typ en plastback eller låda på Ikea med godkända mått för dvärgkanin? Vill gärna veta vad den heter och största möjliga mått. Hittar nada själv just nu…
Nope. Bottenmåtten är för små på dom största. Tror jag.
Hittade den här nu, men finns det större?

1# den är väl inte laglig
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#3 Om du menar den jag länkade till i #2 så är den faktiskt laglig, men alldeles för liten tycker jag.
(0.77 x 0.70 =0.539 m)
Har ju frigående innekanin. 

4# De är inte 100 x 50 om man skulle försöka omvandla på det viset.
Visst spelar inte några cm roll men tycker ändå inte skaha en mindre bur en godkänt, de är ju ändå otroligt små ytor för kaninen.
Om jag tänker rätt blir det där som en bur som är 97 x 50 ..
Rest in peace Valkyrie!
#5 Nej, du tänker lite fel.
Enligt lagen ska en bur för dvärgkanin vara minst 0.5 m och kortaste sidan 50 cm.
#5: En bur måste inte vara exakt 100x50 för att vara laglig.
Huvudsaken att ytan är 0,5kvm och minsta sidan är 50cm.
Ex så är 75x70cm fullt lagligt, då det ger en yta på 0,525.
Lådan i länken är 70x77 vilket faktiskt ger en yta på 0,539.
Rent ytmässigt blir detta alltså större än en bur på 100x50 som ger en yta på exakt 0,5kvm.

6# Jag tänker inte fel.
Jag vet såklart att en bur inte måste vara längrre på ena sidan än den andra men det jag gjorde var att omvandla de måtten som omde skulle vara 100 x 50 bur och kollade om det blev det.
Tänkte då att då skulle lådan vara 97x50 och jag tyckersjälv inte man ska ha mindre bur än lagligt.
Men eftersom jag räknade fel om hur det hade blivit 100 x 50 är den väl laglig men tycker ändå den är väldigt liten.
Rest in peace Valkyrie!
Den är större uppe än nere. Totalmåttet på botten räknas(innemått). Finns tråd på kanin net om just den där lådan
Kommer dock inte använda den där lådan själv eftersom jag tycker att den är alldeles för liten. Söker efter ett tillfälligt boende till en liten hermelintjej som ska flytta hem till oss. Hon kommer vara så liten att frigående känns direkt olämpligt till en början…
Men jag letar vidare. 
Den med kompostnät = winning combo :)

10# Kompostgaller med hönsnät?
Rest in peace Valkyrie!
#12 Fast jag är lite kinkig, vill att det ska se snyggt ut och matcha inredningen vi har hemma. Gröna kompostgaller har vi gärna ute i trädgården, men inte inne i lägenheten. 
Kanske får köpa en jättestor innebur i alla fall och sedan försöka sälja den när den inte behövs längre…
Jag hade tänkt köpa den här lådan som är 100x58 men har inte haft vägarna förbi Ikea så det får bli någon annan låda för min del.
Länken: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19807168
I butik går den att köpa utan lock.
Den här buren skulle funka tills lilltjejen vuxit på sig. 
#15 Den där buren är jätte dålig galleret åker i väg så kaninerna/marsvinen kommar ut. Hade marsvin i den 1-2 timmar sen orkade jag inte fixa buren nå mer för delarna lossnade och så.
#16 Okej, då förstår jag hur de kan sälja den så billigt.
Inte aktuellt längre, blir ingen liten kanin hos oss.
ville bara säga att jag äger en sådan innebur, de är min bästa innebur!
ikeas saker är bra till mkt.
sånadär sänglådor har vi till hundarna som hundsäng/korg.
funderar på om de inte även skulle funka som utdragbar botten i uteburen jag tänkte bygga.

Då finns det ju inga 100x50 burar som är lagliga alls då, eftersom dom inte är 100x50 i botten, vissa är bara ca 45X95 cm i botten, eller kanske ännu mindre. Varför kan dom inte göra burar som har godkända mått då??
#21 man ska nog inte vara så noga en cm hit eller dit har nog inte så stor betydelse. Tror inte att man åker fast för misshandel av djur bara för att buren bara är 0,45 kvadrat eller vad det nu kan vara.
#21 Det är konstigt egentligen. Googlade riktigt stora burar och hittade en som var 150 cm, men då är ändå höjden bara 48 cm. Företaget som säljer buren har då satt in ett "obs" under där det står om minsta tillåtna yta.
Gissar att det betyder att det är fullt lagligt att sälja en enligt lagen för liten bur och kalla den kaninbur, men att det är vi som köpare och kaninägare som åker dit om det nu skulle komma till inspektion.

#22 Nej naturligtvis spelar det väl inte så stor roll, fast en bur som är 50x100 är ju i minsta laget ändå och är den sen inte ens det måttet så…
#23 Känns som att höjden har mindre betydelse än ytan i alla fall, fast ska man kunna ha en sitthylla, så måste den ju vara tillräckligt hög för att dom både ska kunna sitta på hyllan och vara under den.
#23: Stämmer bra det.
Det är inte olagligt att sälja för små burar, däremot är det olagligt att äga/använda dessa.
Det är det som är kruxet.

kan inte kaninerna hoppa över dom låga plastkanterna eller hade ni tänkt ha galler runt? :P
//Anja
Anledningen till att det ofta säjls olagliga burar/burar med olagliga mått är för att det finns bara utländska företag som tillverkar dom, och där har dom inte samma sätt att se på måtten och samma lagar som vi har i sverige. Och som sagt så är det inte olagligt att sälja för små burar, utan bara att använda dom.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!