Utfodra sin kanin utan pellets
Jag kan slänga in några länkar varför pellets är inte så bra som den beskrivs.
Hur många av er ger hö, gräs, pinnar, örter, grönsaker och frukt till sina kaniner men ingen pellets?
Ni som använder pellets varför gör ni det?
Översätt den med hjälp av google:
http://miniaturkabeztajemnic.com/dostepneg.html
http://miniaturkabeztajemnic.com/granulat.html
http://miniaturkabeztajemnic.com/granulatvswarzywa.html

Jag ger pellets, men för det mesta äter dom bara hö och gräs… Förutom honan som äter upp allt hon har i hela buren på 2 dagar :/

Jag ger endast hö, grenar & frukt/grönsaker.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#1 vad menar du äter upp allt hon har i hela buren? pellets hö grönsaker?
Varför ger du pellets? :)

#2 har du märke något skillnad jämför med kaniner som får pellets? eller du har gjort så redan när du fick henne? så hon har aldrig smakat på pellets?

4# Jag ger ingen pellets för att de fungerar br och de passar inte deras mage.
De har smakat och ätit med magarna har blivit spända vilket de varit länge efter.
Ska dock leta efter något som kan hålla hullet på ena kaninen utan spänd mage.
Vill ej ge pellets.
Rest in peace Valkyrie!

Nej precis pellets är inget att rekommendera. Det ger bara mättlänsla och kaniner vill inte äta hö och annat som ska vara deras basmat. Sen köper jag inte förklaring om mineraler och vitaminer därför man ger pellets. Allt detta finns i hö och grönsaker!
jag ger lite havre, solroskärnor och linfrö till pepparkaka som kunde gå upp lite i vikt.

Ne hon äter upp all hö, gräs och 1 morot på kanske en hel dag + en 600ml flaska vatten :P Så länge det finns något att äta/dricka så gör hon det :P Medan hanen äter när han är hungri :P
Ger nog pellets för att det alltid varit så, man gjorde det när man var liten coh gör det än. + att det är svårt att komma på annat under höst/vinter att ge…

#7 okej nej hö ska finnas alltid i buren :)
Sen på hösten/vinter du har alltid grönsaker och sen kan du odla gräs, hö finns ju alltid. Inget är svårt, bara man bestämmer sig att man vill det bästa för sin kanin. Som jag tycker är just utfodring utan pellets det bästa.
Jag ger pellets, har en kaninunge som ska bli stor som vuxen. Dels så växer han ju nu, men sedan tror jag det är svårt att hålla en så pass stor kanin som fransk vädur i bra hull utan kraftfoder i form av pellets.
Han får dock inte fri tillgång på pellets som många rekommenderar utan kanske 2-3 dl per dag. Vill att han ska lära sig att äta hö när han är hungrig och ser pellets mer som "raketföda". Ger ett väldigt grovt och bra hö från bonde (analyserat så jag vet vad han får).
Ska kastrera min hane på måndag och skaffa en hona som kompis till honom. Kommer ge dem pellets under tiden de växer och sedan bara vad som behövs för att de ska vara i fin form och bra hull.
I tillägg får han grenar med löv och just nu mest örter som persilja, basilika, mynta mfl samt att jag håller på och introducerar grönsaker till honom också.

6# Jag säger inte att jag inte rekommenderar men till mig passar det inte ..
Men pellets kan man ge för att hö:et inte innehåller allt och är tillräckligt bra.
Rest in peace Valkyrie!

#9 jag har ingen erfarenhet av just fransk vädur men jag frågar en som vet då jag tror alla kaniner kan klara sig utan pellets och vara fin i full :) det ju alltid just hö som ska vara deras basmat, inte pellets.
Alla gör som de vill men jag redan märker skillnad på Pepparkaka och vet en del som ser att deras kaniner är friskare och mår bättre utan pellets som ger att magen känns fylld fast den är inte. Sen finns ju tyvärr en del farliga produkter i pellets eller produkter som inte borde vara där.
Översätt den med hjälp av google:

#10 jag skrev inte att du säger så. jag tycker att det är inget att rekommendera när det finns mat som gör inte din kanin sjuk och som håller den frisk. Och utfodring som är helt natural. Det finns många - bland annat jag - som började med barf och färskfoder till hundar och precis samma sak, de mår mycket bättre än när de fick torrfoder..
Jag balanserar upp maten med pellets av bra kvalite. Varför? Jo för att för stort intag av frukt och vissa grönsaker innehåller för hög halt fruktsocker för att jag ska acceptera det som ett alternativ, blir mer som ett tillbehör.
En bra pellets kan jag se exakt vilka näringsämnen jag vill ge.
Har hö av hyfsat bra kvalite oxå och div färska och torkade växter från naturen.

# 13 det är så enkel att välja grönsaker som inte har så mycket socker. Jag ser inget bra i att ge pellets. I pelletsen vet du inte - som sagt - vad som finns exakt - de flesta döljer farliga produkter och produkter din kanin borde inte äta. Och ofta görs de av produker som skulle slängas..
#13 Jag tänkte faktiskt precis som dig angående frukt. Frukt är godis och många grönsaker innehåller också alldeles för mycket socker, som tex morot.
#13"pellets av god kvalitet# kan du ge mig exempel? jag vill veta vad som är bra och mindre bra!

#15 ja som ni kan se på bilden i #0 så ligger frukter uppe under ligger grönsaker alltså det ska inte vara mycket av de typ 100-150 gram om dagen för en kanin. Peppar får mest rommansallad, bruccoli, salladskål, paprika och morötter 2-3 gånger i veckan. Sen får han andra grönsaker några gånger i veckan. Frukt är mest ananas och kiwi som han får.
#14: Fast mig veterligen måste det i Sverige stå på förpackningarna exakt vad det innehåller.
Det är inga ingredienser som får döljas.
Problemet med att utfodra helt själv, är hur man ska veta att kaninen får i sig exakt den mängd av det den behöver.
Många har inte den kunskapen och då anser inte jag att man ska hålla på och experimentera med olika grönsaker, örter odyl med risk för att kaninen får brist av något.
Av den anledningen finns pellets som tillskott, just för att det innehåller mycket av vad kaninen behöver.

#16 enligt mig finns ingen som är i bra kvalitet. Här finns inte alla som är här i Sverige men det finns en del som vi kan köpa här
som döljer avfallsprodukter och annat som din kanin borde inte äta om du bara visste om det..
Det är därför jag väljer pellets där jag vet exakt. Där vi i sverige har en lagstiftning att inte gömma farliga produkter i innehålla förteckningen. Kan man som jag vad alla e ämnen är och tar reda på vart allt är odlat finns det inget jag inte vet.
#17: Kiwi skulle jag vara försiktig med, då det är väldigt syrligt och kan orsaka Svamp? om det ges för mycket.

#18 hur kan det vara för sig att oxbow, cuni complete, sciene selective och diverse har inte skrivit allt som de innehåller?
100-150 gram grönsaker om dagen, hö och gräs alltid framme, och varje kväll några blad av örter eller torkade örter. det väl inte så svårt?

#20 jag kan gärna visa dig att inte alla pellets skriver allt som de har. tyvärr även här. jag menar inte svenska pellets.
#21 det har jag aldrig haft problem med, sen får han det 2-3 gånger i veckan. Bra om kaninen skulle bli lätt förstoppad av päls.

23# Det är papaya och annanas som kan vara bra att ge när de fäller men kiwi har inte samma effekt?
2-3 gånger i veckan är ju ändå ganska mycket.
Någon dag i veckan skulle man kunna ge annanas eftersp, det är syrsligt.
Rest in peace Valkyrie!

#24 jag vet att kiwi också :) sen vet jag att det är inte farligt - jag ger inte varje vecka utan just när hans päls fäller mycket. som bonus till att kamma han.
#21 Det är faktiskt en myt det där om att frukt med mycket c-vitamin skulle ge Svamp?, stämmer inte.
Som jag förstått det så är ananas bra mot pälsbollar, men tror säkert att kiwi kan ha lösande effekt vid förstoppning. Ger det till min lilla dotter och då blir det fart på magen. 
Rahl: jag skulle vilja veta exakt vad det är som göms i pellets som är så farligt?
Och är informationen baserad på ren fakta och forskning eller bara informationen på sidorna som länkas i #0

#27 ingen skriver bara för att skriva om de inte har fakta och forskning. översätt med google så vet du. jag ska inte prata med dig tyvärr :P du är för bråkigt
Tack du besvarade min fråga :)
Hö kommer alltid vara basfoder men för att mina kaniner verkligen ska få i sig allt dom behöver så ger jag pellets. Dom får en väldigt liten mängd pellets varje dag, vilket gör att dom äter ordentligt med hö ändå.
Och angående länkarna kan du väl översätta dom istället och visa alla eller ska vi alla sitta med google translate? Säg vilka ämnen som inte är bra.
Precis som föregående talare säger så kommer hö alltid vara basfödan för mina kaniner, medan pellets bara är en liten del av hela foderintaget. Pellets ger jag som många andra för att vara på den säkra sidan med att mina kaniner verkligen får i sig ALLT de behöver, då det är extra viktigt i och med att jag avlar osv.
Då jag är himla dålig på matte så är det säkrast för mig att inte försöka räkna ihop själv av vad alla kaniner behöver.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Bilden som du förresten visar i första inlägget tycker jag är jättebra, men du får gärna hjälpa till att översätta vad som står vid varje ruta! :)
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

uppifrån - ner.
Frukt Grönsaker Grenar Gräs/Hö :)
Rest in peace Valkyrie!
Haha, tack Johanna! ;)

grönsaker
örter torkade och fräsha
grenar

http://www.diebrain.de/k-trofu.html
http://www.sweetrabbits.de/kaninchen-ernaehrung.html
Varför kan kaniner i Tyskland slippa pellets som inte är så bra? medan svenska kaniner får pellets? jag letar vidare

36# De kanske har bättre hö?
Rest in peace Valkyrie!

samma hö som de har finns i sverige, jr farm, oxbow, vitakraft och andra

http://www.diebrain.de/k-erfahrung.html
"Men om du ens är några pellets i ett glas vatten, kan du se hur mycket de sväller. Och det är det som sker i tarmen av kaniner. Tarmen är helt överbelastad"
Om du bara kan säga vilka ämnen man kan kolla efter som är mindre bra? Jag har inte tänkt sitta och översätta en massa länkar.
Så vore ju bara lätt av dig att säga vad som är mindre bra och varför. För det antar jag står på sidorna du länkat till.
Det kan säkert finnas mindre bra foder, med saker som kan vara skadligt för djuret. Precis som med alla andra foder som man får granska.
För att säga att folk borde sluta med pellets för att det finns dåliga saker i vissa foder känns lite väl överdrivet. Då finns risken att folk kanske börjar utfodra utan pellets utan att ha kunskapen att ge sina kaniner tillräcklig och rätt utfodring.
För det kan nog många gånger vara mycket mer farligt än om man ger lite pellets varje dag.

38# Men alla ger ju inte samm hö?
Många bondar säljer ju från deras marker.
Alla i sverige har inteh eller samma.
Långt ifrån alla köper från djuraffär.
Jag köper från stallet eller i värsta fall lissma om det är brist men det finns inte i tyskland.
Sedan tror jag inte de skickar så mycket hö när det finns i tyskland.
Även om det är sammamärke kanske det inte är samma kvalite.
Rest in peace Valkyrie!

#40 ja det kan jag göra om jag hittar lite ledig tid :) jag ser inga problem med att utfodra sin kanin utan pellets. inget är komplicerad heller 100-150 g grönsaker och dagen, mest gräs och hö hela tiden och sen örter och pinnar. vad är svårt här?
#41 inte mitt fel att du inte köper det hö som kan vara bra :) alla väljer själva. dessutom är det inte bara tyskland som gör så, jag vet åtminstonde 3 länder till.

42# Mitt hö är bra? vad vet du vad mitt hö innehåller? Herregud ..
Rest in peace Valkyrie!

http://www.rabbit.org/journal/3-4/pellets.html
Not the Best for All Rabbits
Having said all this, it may still come as a surprise that in recent years many veterinarians and house rabbit caretakers have come to the conclusion that commercial pellets, particularly when fed in large amounts, may not be the best choice for all rabbits. After all, pellets were developed for breeders as a concentrated source of nutrients. They contain all the vitamins and minerals a rabbit requires in a palatable form that keeps for many weeks, is easy to feed, and is (compared to dog or cat food) extremely inexpensive.
Inte den bästa för alla kaniner
Efter att ha sagt allt detta, kan den fortfarande komma som en överraskning att det på senare år har många veterinärer och hus vaktmästare kanin har kommit till slutsatsen att kommersiella pellets, särskilt när de ges i stora mängder, kanske inte det bästa valet för alla kaniner. När allt var pellets utvecklades för uppfödare som en koncentrerad källa av näringsämnen. De innehåller alla vitaminer och mineraler en kanin kräver i en tilltalande form som håller i flera veckor, är lätt att foder, och är (jämfört med hund-och kattfoder) extremt billigt.

#43 jag bryr mig inte vad ditt hå innehåller, varje person bestämmer själv vad den ger till sin kanin. jag säger att folk i flera länder har inga problem med att inte ge pellets till sina kaniner och hö är olika på olika platser. varför har ni svårt med detta? :)
#42 Lite svårare än så är det. Man måste läsa på så att man ger rätt sorter. Så det inte bli onyttiga grönsaker osv för ofta.
Det krävs mycket mer av ägaren för att kaninen ska få i sig allt den behöver.
Har nu testat mina pellets enl vattentestet #39. Efter 1min började dom lösas upp,ej svälda.
2.30min upplösta ännu mer minimalt upplösta. Efter 5min i princip helt upplösta. Mina pellets sväller inte i vatten. Om man ens kan jämföra med en kaninmage :s
Självklart har jag bilder :)
#47 Vill du visa? 
Vet inte heller om ett glas vatten kan jämföras med en kanins mage, men skulle vara kul med en ny tråd där olika pellets läggs i vatten och så kollar vi vad som händer…
Blir de som tamponger i vatten är de förmodligen mindre bra? 

#42 vad är det för problem att gå in på en hemsida och läsa vilka grönsaker och frukter? jag ser inget problem
Du ser väldigt lätt på det hela.
Jag tänker i alla fall fortsätta med att ge mina lite pellets varje dag.
Och väntar fortfarande på att höra vad som kan vara dåligt i pellets.

#50 det finns google translate dessutom skrev jag att det handlar om avfall och inte allt som skrivs även här i sverige dock på utländska pellets. jag kan inte uttala mig om svenska.
du får vänta med större svar. alla ger vad de vill men jag vet att pellets är inte bra och ska inte ge den till min kanin. många kaniner lämnar den bajs som de skulle äta när de får pellets.
#51 Som sagt tidigare så i sverige måste det stå vad pellets innehåller. Och jag tänker inte sitta och översätta alla sidorna. Det kan ju inte vara så svårt av dig att nämna en sak som är dåligt?
Men jag kan än så länge inte se vad som är dåligt att ge ett bra pellets.
Det har inte mina kaniner haft problem med.

Men jag sa bara att i Tyskland kanske det ha bättre hö än oss och därför inte ger pellets, även om det är samma märke.
Rest in peace Valkyrie!

#52 du läser väl inte noga jag har redan sagt avfallsprodukter som ananrs skulle slängas, socker under olika namn för att göra oss förvirrade, och liknande.

Fast google translate är inte att hurra över.
En hel del översätts inte eller översätts helt knasigt, så man inte förstår mycket mer än när det var på originalspråket.
#54 Det säger inte så mycket. Då borde det finnas vissa E-ämnen eller liknande som du kan nämna.
För det kommer att stå på ett eller annat sätt vad det innehåller.
Jag dömer inte alla foder bara för att ett innehåller sånt.
Och jag vill inte använda google translate. Jag har pratat med en som använde sig av det och jag fattade ingenting :P
Jag ger RR och Djur & Natur och tycker det funkar bra. Sen ger jag ett mycket grovt och fint hästhö som mina kaniner älskar. Tänker inte sluta med detta. Mina kaninerna blir otroligt smala annars.
Finns mycket saker som är onyttigt till kaniner. Tex godisar som kommer från djuraffärer. Vet inte hur mycket socker det finns på detta. Detta ger man till kaninen när man kan göra eget onyttigt godis.
Kan man inte ge ett pellets så tycker jag inte man kan ge onyttigt godis, det är struntsamma för mig.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jag ger ingen pellets, det finns ingen anledning till det helt enkelt :)
Jag ger pellets varanan dag ungefär och hö varje dag ;) Sen får hon frukt och grönt/kvistar när hon inte får pellets ;) ibland bara hö ;)
Jag ger pellets och har absolut inget dåligt samvete för det ;) Mitt hö har jag inte analyserat, och kommer heller inte att göra det då det är ridskolan som köper in och inte tar från samma leverantör hela tiden. Så för att säkerställa att mina kaniner får det de behöver ger jag pellets. Ger även massor av grönt och kvistar. För mig som avlar är det viktigt att jag vet att ungarna får det de behöver från grunden.
Har provat att ha mina på "hö och grönt diet", men tyckte inte att det var bra alls, fick smala kantiga kaniner.
Så oavsett vad andra anser om att jag ger pellets så kommer jag att fortsätta med det, vill mina kaniner det bästa :)
Ljustadalens kaningård

#57 jag skrev innan om det och det står i texten också - på flera olika språk på flera olika hemsidor att inte allt som finns i pellets skrivs dom är. de kan skriva till exempel socker men du vet inget om vilken typ av socker eller skriver de så att dt ska stå men i verkligheten är det något annat som tillhör samma grupp. gott om avfalls produkter och saker som inte borde vara där
#62 Men det gäller långt ifrån alla foder antagligen. Precis som med alla andra foder till djur.
Och du har inte direkt skrivit något särskilt man ska akta sig för. Bara att det kan finnas avfallsprodukter osv. Nämn lite olika foder istället och säg vad som är dåliga med just dom.
Nu har jag inget bra kaninfoderexempel men jag kan dra ett med kattfoder istället. T.ex friskies är dåligt delvis pga magnesiumhalten och det innehåller väldigt mycket spannmål som katten inte har någon användning av.
Kan du ge några såna exempel?
Och om det finns sidor på engelska eller svenska får du ju hellre länka till dom så det faktiskt går att läsa.
Det borde ju även kunna finnas exempel vad dessa avfallsprodukter du pratar om kan kallas under innehållsförteckningen.
Socker i allmänhet bör man väl akta sig för.

men olika fodret har du på den hemsida.. är du verkligen så lat att du inte orkar trycka på länken?
socker finns gott om i olika pellets under ett namn finns olika typer av socker och saker som liknar socker.
jag skrev redan om smältningsproblem på grund av pellets ingrednienser.
dessutom var den engelska sidor om detta.
Jag har haft mina kaniner på endast hö, vatten, grönsaker samt grenar en längre tid och det fungerade väldigt bra för de flesta kaniner. Några kaniner hade dock svårt att hålla hullet på denna diet.
Just nu ger jag 4-5 av mina kaniner pellets (Carrier blandat med RR) och resten går fortfarande på endast hö, vatten, grönsaker och grenar.
Tänker även jag fortsätta att ge pellets till de kaniner som jag tycker behöver det, utan att ha dåligt samvete.
Jag undrar om alla dom örterna och frukterna #0 är helt 100% ekologiska och fria från bekämpningsmedel? Då tex polen har en helt annan lagstiftning på den totala %en godkända värden i användandet av bekämpningsmedel?
Handla ekologiskt, handla lokalt så vet man vad man får. Eller odla själv:)
#66 Jag älskar att odla saker själv till kaninerna, odlar massor till dom i vårat växthus bland annat. Märks att kaninerna gillar det bättre än köpt! 

#66 som jag sa är du bråkigt men jag vet att zuzala har en egen ekologisk äng som de odlar själva. du kan se på deras produkter att de inte har färgämne utan natural torr färg.
#64 I den enda länken som går att läsa står det ungefär hur mycket protein det bör finnas och att man ska läsa nogrannt innan man köper pellets.
Och det står om övervikt, men det är ju inte nödvändigtvis ett problem om man väljer ett bra pellets och ger begränsat. Skulle jag ge 1 dl pellets varje dag är det ju inte konstigt om kaninerna blir feta och riskerar att få problem av det.
Och det står det även på det engelska sidan att de inte ska ha konstant tillgång till pellets och att man måste anpassa mängden efter kaninen i princip.
Sen står det även om kaniner som mår bättre att vara utan pellets.
MEN på den sidan står det även mer utförligt om vad man ska ge för grönsaker om man inte ska ge pellets alls. Och där står det i princip morot dagligen tillsammans med minst 2 andra grönsaker.
Och morot dagligen kanske inte blir superbra heller?
Och sist men inte minst så är den fakta som detta är skrivet utifrån från 1990, 1987, 1993, 1994 och 1980. Viss fakta är alltså 30 år gammal.
Så nej jag är inte för lat, men en aning källkritisk. På dig låter det som att all pellets är dåligt. Du har heller inte nämnt en enda sak vid namn som man ska akta sig för trots alla dina länkar med fakta.
Jag är inte bråkigt. Du bara kan inte svara på mina frågor utan att bli orolig.
Kliver man fram med sånna här påståenden ang pellets så måste man ha lite och backa upp sin information.
Flertalet tjejer har frågat vad är farligt? Vi väntar fortfarande på svar, så vi kan bojkotta produkten. Enkelt?
Nej jag är inte ute efter bråk, men påstår man en sak. Ska man vara 100% säker på sin info. Inte skicka massa tyska länkar och blev oss översätta.

#69 är du blind eller? här har du namn på olika pellets och det står alltid vad är det som är fel med just den
#70 jag skrev vad som är farligt sen vet du inte heller om polska örter är 100% ekologiska men påstår att de är inte så läs noga igen det jag länkade till..
Vill påminna alla att tänka på hur ni uttrycker er, så jag slipper låsa tråden pga otrevligheter.
Önska jag hade nån som kunde översätta på rikigt.. google är kass.
Denna mening får jag inte ording på. Kan nån bättre språkbegåvad reda ut den.
Sida av miniatyrer rekommenderar inte någon av granulat, eftersom de berövas vatten, består av de komponenter som kanin matsmältningssystemet inte är tillgänglig, är ofta avfall biprodukter från olika linjer i industrin.
Rahl:
Det är därför vi inte riktigt förstår, google translate failar oss här. helt jag har läs alla sidor nu.. och fattar nada.
Jag vill bara ha svar på frågorna eftersom internet inte kan översätta som det ska. Jag vill inget ont alls. Försöker inte göra dig dum eller förlöjliga dig eller liknade…Du måste förstå att vi inte får rätt översättningar av google eller annan liknande tjänst
Jag ger mina pellets:) Det funkar bra, Men självklart får dom hö (häst hö, som är väldigt fint) och så får dom mycket andra nyttiga saker (i små mängder) örter, grönsaker grenar mm:)

#73 vad har du fel i den mening? du kan väll fatta det står allt så att man kan förstå även om det är inte korekt svenska. likadant med tyska, man behöver inte kunna det för att fatta vad det står
Nej jag orkar inte mer.
#75 Ärligt talat så har meningen som John undrade över inte ett enda ord som hänger ihop med resten av meningen. Det stycket är omöjligt att förstå.
Håller med både John och Emelie att det stycket han citerade inte går att förstå.

jaha enligt mig är det inget konstigt trots att det är inte korrekt svenska. man kan inte förvänta sig mycket av google translate men en allmän överblick får man.
#71 Sorry, jag kan inte läsa den där texten och med google translate blir det inte vettiga meningar och det jag kunde läsa så var det inte mycket vettigare än du sagt. Typ att det är avfall från si och så. Men inte varför just det är dåligt osv.
Men helt ärligt blir meningarna så konstiga med google translate att det är svårt att förstå allt. Det är bara få saker det går att tolka.
Så du som varnar för pellets borde väl kunna säga här varför? Och gärna från mer uppdaterade källor.
Och kan du inte nämna något så känns det som att du varnar för ingenting. Inte mer än man redan vet. Alltså att man måste välja sitt pellets nogrannt.

min kanin håller inte hullet utan pellets "/