Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1167 ggr
Busangardens
0

avel/genetik fråga.

Två av mina kaniner är bröder från samma kull. Egentligen hade man tyckt när de föddes att de skulle liknad varandra men inte då. Den ena brodern är svart wienertecknad medan den andra är gulsvart japantecknad.

Jag har ingen aning om hur föräldrarna ser ut eller vilka led de har. Jag vet bara att killarna kommer från en uppfödare i skellefteå och är rasrena samt att de är ur samma kull. Skulle vara kul att hitta uppfödaren dock men det är lättare sagt en gjort.

Min fråga är nu dock,
Hur kunde de bli så olika i kullen?

Zvintos
0

De ärvde helt enkelt inte samma gener.
Allt hänger ju på vad som finns i generna, hur pass stor variation det kan bli i kullen.

Busangardens
0

#1 Så det kan bli helt olika teckningar i en kull? För japan- och wienertecknad är ju inte äns i närheten av varandra inte heller färgmässigt är de i närheten av varandra utom på det svarta planet.

Är det någon som känner till lejonhuvade uppfödare uppe i skellefteå?

Rozza
0

Det händer rätt ofta att det kan bli svart och japantecknad i samma kull efter som svart inte är något en kanin bär på utan det kan dyka upp. Så att den ena är wienertecknad och inte andra kan det också vara men då bär ofta den andra på wieneranlaget, den med fast det inte syns.

Hade en kull med två wienertecknade (isabella och blå) ungar och resten enfärgade blå och svart. då var mamman svart/vit wienertecknad blåögd och pappan vit rödögd.

Zvintos
0

#2: Oja, nog kan det komma olika färger i kullarna alltid. =)
Allt hänger som sagt på vad som finns i generna.

Busangardens
0

#3 Ok. Så med min Japantecknade kille kan jag få ungar som är wienertecknade om även modern bär på wienertecknat anlag? Jag är usel på genetik.

Zvintos
0

#5: Nejdå, det kan bli wienertecknad även med en hona som inte är wienertecknat.
Detta då det räcker med att bara ena är wienertecknad, för att det ska kunna komma i kullen.
Är båda wienertecknade eller är wienerbärare (dvs har anlaget, fast det inte syns) kan det förutom wienertecknat även komma vit blåögd, som ju är dubbel uppsättning av wiener.

Rozza
0

#5 om mamman bär på anlaget ja men det kan nog komma i alla fall.

Rozza
0

#0 det var inte Therese Lundgren hon bor ju i Skellefteå hennes uppfödning heter Ytterstforsens Kaningård och har wienertecknade lejon och massa andra raser och färger. www.kaninstation.se

Busangardens
0

#6 Tack då vet jag. Antar samma sak gäller hans bror som är wienertecknad?

#8 Det har jag ingen aning om eftersom jag inte vet vad uppfödningen eller uppfödaren heter men hur många uppfödningar av lejonhuvade lär det finnas i skellefteå på en skala?!

Rozza
0

#9 ja det lär vara så ja.

Tycker du bör höra med henne. Hon är den ända enligt västerbottens KAF som föder upp lejonhuvad i vit blåögd och vet att hon haft wienertecknade kullar.

Busangardens
0

#10 Finns hon här på I fokus?

Zvintos
0

#11: Det tror jag inte.
Däremot finns hon på Kanin-net.

Zvintos
0

#9: Såg nu att du skrev din japantecknade.
Trodde du syftade på din wienertecknade.

Med din japantecknade kan det komma wiener om han paras med en hona som är wiener.
Skulle han också vara wiener kan det som sagt komma vit blåögt.
Är han inte wiener kan han inte heller ge det tillsammans med en icke wiener hona.

Den wienertecknade kan ge wienertecknat oavsett om partnern är/bär på det eller ej.

Busangardens
0

#12 Ok. Ja jag vet inte om hon någongång lämnat ungar till zoobutik för det var så de hamna hos mig. Zoobutiken berätta att de lämnades hos dem av en lejonuppfödare i skellefteå, de hade tydligen också en viltgrå Hermelin tjej som kom därifrån.

Så mycket information har jag att gå på.

Busangardens
0

Nu har jag skickat ett mal till henne med den information jag har om killarna dvs födelsedatum osv, nämnde även hermelin honan. Får se vad hon säger.

Rozza
0

#14 Jag tror att det kan vara Therese i alla fall jag vet inte om hon lämnar djur till en zoobutik men hon har hermeliner också det vet jag för det har hon på sin hemsida.

Busangardens
0

Fick svar från henne nu och hon säger att det kan stämma att mina kaniner kommer från henne, hon ville dra minne av det i alla fall. Shit så glad jag blir. Ska se nu ifall jag kan hålla kontakten med henne, skicka bilder till henne på killarna så kanske hon med säkerhet kan säga att de kommer från henne.

Rozza
0

#17 då hade jag rätt ;) eller det får vi se men mest troligen. Therese är snäll hon brukar komma ner på våra utställningar här i Jämtland så har träffat henne många gånger.

Busangardens
0

#18 Jo vi får se hon skrev att det kan stämma att de kommer från henne då hon lämnat många kaniner och att det nog är hon som fött upp mina två killar.Skrattande