Kallasfalt?
Tänkte bara höra med er som har kallasfalt i era burar, varför har ni det?
Är ni inte rädda att kaninerna ska få i sig det?
Skulle ha det i buren men vi såg att det var gifitg, därför blev jag väldigt fundersam varför alla ändå har det ..
Håller på och finputsar på min bur som är 220x80 där kaninerna ska få bo, tycker själv den är lite liten men aja det blir bra.
Bilder kommer!
Mvh J
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag har målat med trälim för utomhusbruk,vatten och temp beständigt :) inte gifitgt alls. Om man jämför med kallasfalt :)

1# Jaså :) ja det jag reagerade på var väl att så många använder det.
tänk om de gnagar så är det ju inte så bra precis :O
Rest in peace Valkyrie!
Fast vet inte många som gnager på botten:p om dom har annat o tugga på haha
Om jag inte har helt fel så är det bara giftigt innan det torkat.
Vad kul Johanna! :) Jag vill se massa bilder på buren sen.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Det är väldigt delade åsikter om kallasfalt ska vara farligt eller inte när det härdat. Dock enas alla om att det är farligt innan det härdat.
Har en liten Chihuahua som var och slickade i burken, efter det spydde hon och mådde sedan bra igen. Har för mig att det precis som med de flesta giftiga varor innehåller någon typ av kräkningsmedel (om jag inte minns fel) just för att man ska få ur sig det (vilket är bra om man har barn som gillar att smaka på det mesta). Dock har man inte kunnat se någon negativ verkan av härdat kallasfalt, men kanske finns det inte någon som testat än bara, haha!
Själv använder jag kallasfalt i mina burar, har kaniner som gnagat i stora delar av buren men inte där det strykits på med kallasfalt. Djur (inkluderat kaniner) brukar vara väldigt duktiga på att själva avstå från saker som inte är nyttiga för dom (finns säkert undantag).
Så har man en kanin som man vet är slarvig med vad den får i sig så kanske man bör avstå om man vill vara helt säker.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
Kan tillägga att när min Chihuahua åt av utomhusfärgen (ur burken) så blev hon så dålig i magen att hon var tvungen att föras till vaterinären och läggas in. Hon låg inne i två dygn och fick sedan gå på antibiotika och annan medecin i två veckor. Så i detta fallet var färgen giftigare för min Chihuahua än kallasfalten.
Sedan vet vi inte i vilken mängd hon fick i sig av varken färgen eller kallasfalten. Haha, och som ni märker gillar min Chihuahua att smaka på det mesta.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Tack så mycket för era svar =) Men ska nog ändå använda vattentålig plywood :)
5# Ja, vi ska verkligen göra om den, hämtade den gratis av några nära mig som inte kunde ha kvar den, så stor ;)
Bilder kommer i ny tråd med steg för steg =)
Rest in peace Valkyrie!

Jag har en löstagbar bottenlåda i plåt. Mycket praktiskt!
(Ot, men kanske ett alternativ för fler?)
jag har kallasfalt i mina burar och det funkar super. Pappa sa typ att det inte är nån fara för ninerna:)
Vi använder fuktbeständig takpapp som bottenmaterial, det är inte gjort i papp utan liknar gummiasfalt. Lätt att rengöra, lätt att byta ut och kaninerna verkar älska det då det är svalkande att ligga på det.
#11 Sånt har vi i en bur!:D