Avmaska
Misstänker att mina kaniner fått mask så jag har lite frågor
1. Vad man ska avmaska med och funkar det medlet på hund också?
2. Kan jag avmaska även om dom inte har mask?
3. Kan man tävla i Kaninhoppning även om kaninen har mask eller får man inte det?
4. Om jag håller på med mina kaniner och sen åker till några andra kaniner kan dom också få det då?
1. Jag brukar avmaska med Axilur, det kan ges till hund också.
2. Ja, du kan avmaska även om de inte har mask.
3. Har tyvärr inget svar på den frågan.
4. Ja, det kan spridas om du inte tvättat händerna noggrant, eller om du exempelvis har på dig samma tröja som du haft när du hanterat dina egna kaniner.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Man kan avmaska även om de inte har mask, men det finns ingen anledning till det.
Ungefär som att ta antibiotika fastän man inte har någon bakterieinfektion.
#2 Jag tror att hon kanske misstänker mask på kaninen, och vill bara på den säkra sidan 
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#3 Rätt jag misstänker mask så då tänkte jag att jag avmaskar. Står det på förpackningen till medlet hur mycket man ska ge och hur ofta? Är det i flytande eller tablettform
#4: Man kan välja, finns både tablettform och flytande.
Flytande form tycker jag är enklare att dosera.
Det brukar vara 0,5ml/kg kroppsvikt i 5 dagar och därefter 14 dagar (efter första doseringsdagen), är det jag fått rekommenderat.
Men jag vet inte hur mycket dom väger så blir lite svårt.
Ska man spruta in det i munnen eller ska man lägga det i vattnet eller nåt?
#6: Jag brukar blanda med banan.
Eller så går det att spruta in det i munnen.
Blanda i vattnet ska man inte göra, då kaninen inte får i sig hela dosen/dag då.
Vet du inte hur mycket de väger får du helt enkelt väga kaninerna.
För oavsett avmaskningsmedel krävs att man vet vad djuret väger, för att få rätt mängd.
Tror jag matar med spruta till ena kaninen i allafall.
jag har ingen våg så kan inte väga kaninerna
#8: Då skulle jag föreslå att du köper en. =)

#8: Jag brukar väga i en gramvåg som man väger frukt (?) i ;)
Sätter kaninen i en bytta/kartong eller liknande :)
Mamma vill inte köpa nån och jag har inte råd(eller snarare måste lägga pengarna på annat). Men dom väger runt 2-3 kg så då kan jag väl ge för en kanin som väger 3 kg?
#11 Har du ingen vanlig badrumsvåg ens?
Har du tur hittar du en vanlig våg för 100 kronor, och det är det väl värt så du inte råkar dosera för mycket till kaninerna?
#12: Dosera för mycket brukar inte vara någon fara just med avmaskningsmedel, som jag förstått det.
Risken är snarare om man doserar för lite när man inte vet vad kaninen väger, med risk för att masken blir resistent.