Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2399 ggr
Clariiz
0

Akut - Harunge

En av min mammas jobbarkompisar hittade en liten harunge. Hon lät den vara och satte den vid en buske, i hopp om att mamman skulle hämta den.
Dock hände inget förutom att en fågel kom och började picka på den.

Min mamma tog hem den och nu sitter den i mitt kaninhus. Jag är livrädd för att få sjukdomar till mina kaniner, men eftersom den är mycket mindre en jag trodde när min mamma ringde, så funkar inte den stora Hage vi byggde ute.

Den ser ut ungefär som en 3 veckors kaninunge. Rör sig hackigt, men är ändå rädd. Den ser dock väldigt sliten ut.
Tänkte ringa imorgon och höra vad vi ska göra med den. Har gett den vatten, gräs, hö, kvist. Men jag vet inte om den är så intresserad.
Är det någon som vet vad jag kan göra för att hjälpa den lille?
Tips på vart man kan ringa (bor i Eskilstuna) skulle också vara uppskattat.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Sweetienin
0

Lever den i morgon så tycker jag att du ska ringa till vet. Behöver ni åka in med den lille så antar jag att ni bör åka till Strömsholm då det inte ligger allt för långt bort från eskilstuna eftersom djurkliniken här i stan inte är öppen på helger.

Vill du inte ha den nära dina kaniner kan jag försöka hjälpa dig att hitta någonstans att bo, möjligtvis att den kan bo här i en karantänbur.

Det bästa är väl att inte hantera den så mycket just nu.

Mitt tips? är att du ringer till antingen strömsholms djursjukhus, eller till roslagstull. Kan hjälpa dig att leta upp telefonnr om det behövs.

Lycka till med den lille!

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Clariiz
0

Jättesnällt att du vill hjälpa till! :)
Nummer dit skulle vara väldigt uppskattat, hör av mig imorrn om hur den mår.
Får hålla tummarna att den lille klarar natten.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Sweetienin
0

Här är numret till roslagstull, de är mycket duktiga inom kaniner, **08-612 57 60
**De har öppet från 11.00-15.45

Ja, hoppas verkligen att lillen klarar sig!

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Salladshataren
0

Se om du kan få kontakt med en viltvårdare, då man inte får hålla vilda djur själv mer än 48 timmar tror jag det var. Glad

Harungar är inte beroende av sin mamma som kaninungar är. Det är väl därför att modern till harungen inte dök upp.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[sstorm]
0

I senaste KU stod de om en man som föder upp harar, han kanske kan hjälpa till om den måste få foster mamma eller något?

[Emmla]
0

föder upp harar? varför det?

lycka till med lillen

[sstorm]
0

#6 hur ska jag kunna veta de? Flört

Friheten
0

Köttprod.

[Liinda]
0

Den lille behöver säkerligen mjölk och kommer säkert avlida om den inte får det snart.

Friheten
1

Ibland måste naturen ha sin gång. Speciellt om dom är svaga o sjuka.

Salladshataren
0

#9 Harungar är inte beroende av sin mamma! De föds fullt utvecklade och där med kan de äta fast föda :) Modern ger inte så mycket di till sina ungar som kaniner gör.

[Liinda]
0

Vaddå så dom klarar sig utan att dia? :O

Salladshataren
0

#12 Ja, men det är oerhört svårt att föda upp harungarna på egen hand, då de matvägrar och slutar med att de dör. Det blir aldrig bra att försöka handmata svaga ungar…

spiritedaway
0

Man ska aldrig ta in harungar. Dom kan ofta se övergivna ut men det är dom inte.

Zvintos
0

OT-stopp under helgerna.
Allt OT hänvisas därför till klotterplanket.

Inlägget är låst för nya kommentarer