Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1270 ggr
muffin-asta
0

Dålig aptit

har haft mina 2 vuxna honor sen i Söndags. Snart 1 vecka. Mamman på 2 år hade stora sår på flanken & ryggen. TRoligtvis klåda. Hon mår mkt bättre.Men både hon & dottern på 1 år äter så dåligt.

Behöver aldrig fylla på skålen. Utan får slänga för att det har stått.

De har bara druckit 1 flaska på hela veckan. De har pillat i sig några morötter & lite knäcke. Men inge pellets.

Ska jag behöva oroa mig? Mamman är redan underviktig.

Inaarah
0

Pellets är inte det viktigaste att ge dem. Får de bra hö? Det är huvudfodret och viktigare än pelletsen.

muffin-asta
0

ja de har fri tillgång till nyskördat hö. Det knaprar de i sig lite grann

Inaarah
0

#2 Aha, okej. Lät som att de inte hade hö alls.
Låt dem gå på hö och vatten och komplettera med varierande grönt. Blåbärsris brukar t.ex vara uppskattat, prova det. Men tänk på att det bör gå successivt fram med nya saker.

muffin-asta
0

okey. tack. Var säkert 15 år sedan jag hade kanin. Man glömmer fort.

Ska pröva.

Inaarah
0

#4 Gör du så.
Du kan ju ge lite örter, oregano, timjan, basilika, mynta, citronmeliss, salvia osv. Annat som du kan ge som ofta finns hemma/tillgängligt är ruccola, paprika, vinbärsblad, hallonblad, jordgubbsblad osv. Aspgrenar, sälggrenar, rönngrenar, äppelgrenar m.fl. Du kan även torka brännässlor och rönnbär, liksom du kan med allt annat grönt.

Sedan kan bär ges, frukt osv men i små mängder. Detta är bara ett urval - men hoppas det kan vara till någon hjälp!

eamy
0

är dom smala då??

muffin-asta
0

mamman är tunn. Det var hon när ja hämtade dom för 1 vecka sedan. Dottern är bättre i hullet. Vill inte att hon ska gå ner mer i vikt. Men de har bott i ett stall & nu är de inne kaniner. Så det är en stor omställning för dom

eamy
0

okej :) tänkte om dom var smala så dom behövde gå upp lite så kan du blanda i lite annan mat okcså :) :P

emms
0

Hur ser tänderna ut då? Kan ju vara bettfel, och eftersom det ligger i släkten kan ju även dottern ha det. Kolla tänderna :P

Emma

muffin-asta
0

#9) ska titta tänderna.

Mina marsvin äter som 2 hästar. Så jag blir lite konfunderad när inte ninerna gör det. Alla mina djur är glupska. Utan dom.