Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 6374 ggr
Saaara
0

Dräktig?!:o

Jag har inga han kaniner. Så hon måste rymmt och parat sej med någon vild kanin. Hon är jätte hungrig hela tiden. Hon äter som aldrig förr. Hennes mage är jätte stor och man ser verkligen hur det rör sej jätte tydligt! Och det låter konstigt i magen med typ "bubblar". Om hon inte skulle vara dräktig vad skulle det då kuna vara? om hon inte får bebbar inom en vecka ska jag kontakta vetrinär iaf.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Saaara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Sara

Saaara
0

Jag MÅSTE verkligen ha svar av alla kunniga!

Sara

Linnet
0

Man brukar aldrig se att det rör sig pga bäbisar, man kan känna att det rör sig men bara dom sista dagarna innan födsel.Bubblar ska det ju inte göra, inte pga dräktighet i alla fall, hon har kanske gaser.

Tycker inte heller att kaninerna äter så mycket mer för att dom är dräktiga.

Har hon stökat och boat?

Pylva
0

Vad konstigt :/

Hur länge har det varit så? En dräkig hona har ju ungarna i magen ungefär 28-35 dagar.

Hade hon varit på rymmen?

// Ylva, Pajaritos Hoppkaniner

Ljusta
0

Tror inte att hon är dräktig. Du borde ju veta om hon varit på rymmen ;)

Bajsar hon som hon ska? Verkar inte ha ont i magen?? Det låter mer som gaser, och de behöver komma ut.

Om du klämmer försiktigt på magen, känner du att det rör sig då med?

Ljustadalens kaningård

Saaara
0

#3 Nej, hon har inte börjat boa eller nått.

#4 Jag har ingen aning…hon har ju vart såhär i knappt en månad.

#5 Men hon har rymmt men korta stunder bara. Och ibland så brukar hon vara på gården och springa runt…Och ja det rör sej även om jag klämmer.

Men det är ju jätte konstigt att det rör sej i magen om det inte är ungar.

Sara

Linnet
0

Det kan vara tarmrörelser du känner då. Har man en gång känt ungar röra sig, så tar man inte fel, för det är väldigt speciellt, inte alls likt tarmrörelser och sånt.

Saaara
0

#7 Okej, men det är ju inte så på dom andra kaninerna. Är hon sjuk då?:o

Sara

Saaara
0

Putt.

Sara

hugoochip
0

Ta henne till en veterinär och kolla redan nu. Kaniner kan ju inte göra sig av med gaserna på samma sätt som oss människor, så dom kan få trummsjuka, vilket är mycket farligt. Så kolla upp det!:)

watervalley
0

Tasaavtryck , vill se hur det går :)

Saaara
0

Va omg,trumsjuka har hört att det är farligt. :(((mamma ringer vetten idag. men nej sjukt orolig. googlade lite igår o det är iaf någon mag tarm sjukdom. åh vad kan det vara om det "kluckar" i magen när hon springer o rör sej. och hon är smal o magen ar väldigt uppsväld

Sara

Ljusta
0

Har du sett om hon bajsar som hon ska? Fäller hon mycket just nu?

Ätit något som hon inte är van?

Ljustadalens kaningård

hjartelyckanskaniner
0

Alla kaniners magar rör sig och låter. Om den inte gör det så är det något fel.

Det ska ju inte synas att tarmarna rör sig. Man kan se när ungarna rör sig för det kan komma upp en liten klump. Är dessa "bubblor" hårda? Du ska inte känna allt för hårt på vänster sida för där sitter blindtarmen som

kan kännas som en död unge iom att den inte rör sig.

En hona är ju lite svullen men spänd när den är dräktig.

Om du inte är så erfaren så tycker jag att ni ska ålka till veterinären. Ni kan ju göra ultraljud men det brukar kosta 2000kr. Kanske inte värt det när man får svaret efter några veckor.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Emelie
0

#3 Johodu! På min senaste dräktiga hona så jag tydliga rörelser från magen, sista veckan innan nedkomst. Det var fantastiskt! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Saaara
0

Man ser tydligt att hon är sjuk. :( Hon har ont.

Sara

hjartelyckanskaniner
0

#16 dricker hon mycket vatten? Kan ju vara det som låter när hon rör sig. När jag druckit mycket vatten och andas häftigt så låter det som en liten våg och känns som det i magen.

När du känner på magen rycker hon till då?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

MarHai
0

Det låter tyvärr som trumsjuka, och det är mycket allvarligt. Släpp ut henne i Hage och se till att hon rör på sig hela tiden.
Hur mår hon nu? Har du varit in till veterinär eller ringt?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Saaara
0

vi åker förhoppnindgsvis in idag med hon. håll tummarna alla <3 fett orolig :'(

Sara

Sjedalen
0

Hoppas det går bra! Håller tummarna för din tjej <3

Katti
0

Förhoppningsvis? Vi får verkligen hoppas att de har tid för er idag, för sedan är det helg och blir mycket dyrare. Plus att hon kanske inte klarar sig om det är trumsjuka. Det är en allvarlig sjukdom. Och så har hon ju ont… Så ring en annan veterinär om den hi har haft kontakt med inte har tid. Lycka till!

Saaara
0

Uppdaterar! Mamma har idag ringt och pratat med vetten och dom sa att vi skulle ge henne medecin…Mini pro…tror jag att den hette? X) Och den är mot kolik/trumsjuka och gaser i magen och sånt. Och vi ska ge henne den nu i några dagar och om det inte blir bättre så får vi åka in med hon. Men hon verkar bättre idag! Lite piggare iaf!(: Skönt det så jag tror hon är på bättringsvägen. Så jag tror inte det är trumsjuka. :D

Sara

[nataschaj]
0

lämnar tassavtryck då ja e nyfiken å vill veta hur de går

<HHåller tummarna!

Katti
0

Minifom skulle jag tro att det heter. Eller? Finns receptfritt på Apoteket.

Saaara
0

#24 Ja, precis!!

Sara

Saaara
0

Sötnos får 10 droppar miniform 3 gånger om dagen. Och hon verkar tillochmed Gilla det. Flört Idag mår Sötnos mycket bättre. Hon mer aktiv än förut och magen är inte lika spänd och låter inte lika mycket. (Y) Så jätte skönt att hon blivit bättre. :D

Men jag undrar hur länge hon ska låta bli pellets, gräs och sånt?

Sara

Saaara
0

Putt.

Sara