Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2300 ggr
KaninenWilma
0

Jätte liten..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.
Jag ska ta hand om min mammas kompis kanin i en vecka nu då de är bortresta.

Jag har träffat den en gång, det var när dom hade haft han i 3 dagar.
Jag såg när dom gav mat och såg att dom gav knappt en matsked pellets och en matsked havre.
Dom fick hämta han när han var 5 veckor….

I förrgår när han kom så kom dom hit med en bur som var ungefär 60x50cm lång.. I vanliga fall bor han i en utebur, trixie.. Pelletsen jag fick med var ungefär 4dl pellets, det räcker ju inte i en hel vecka.

Han är jätte smal och skiiit liten, vet inte om det syns på bilden..

Vad ska jag göra för att han ska komma i bra form ?..

Säg till om jag ska lägga in fler bilder..

KaninenWilma
0

nu är han 10-11 veckor..

Friheten
0

En del ger fri tillgång pellets.

miuljo
0

oj vilken liten sötnos..

är den bara liten eller är den oxå mager? hur känns hullet på den?

5 veckor redan? :o

Friheten
0

Till ungdjur. Halv dl 2ggr om dagen, bra hö o vatten såklart.

Linnet
0

Fast 4 dl kanske räcker en vecka till en kaninunge på 10 veckor, han ska väl ha hö och grönsaker/grönfoder också. Fast nog borde dom ju ha skickat med mer i alla fall. Man kan ju ge fri tillgång medan dom växer, men har ingen aning om hur mycket dom egentligen äter.

Du kan ju väga honom så får man en bättre uppfattning om ifall han är mager eller inte.

Skulle tippa på att en unge i den åldern (dvärgvädur) borde väga mellan 600-800 gram.

KaninenWilma
0

#2: jo jag vet, min holländare, född 10 juni får 1½dl, det ligger lite kvar när jag fyller på nästa dag, så det är ju typ fri tillgång ;)
Min andra, hoppkorsning född 1 juli får 1dl, det ligger oxå lite kvar när jag fyller på varge dag.
Ajg tycker så synd om han..

LinneaJohaanson
0

Kaniner behöver egentligen inte pellets.
Så det är nog ingen fara!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

KaninenWilma
0

#3: jo sööt är han :)
han har inget hulll , man känner revbenen, benen och allt.. Det är typ bara skin och ben..

#5: nej, snat slut.. när de är små och växer ska det har minst 1dl tycker jag.. när de är vuxna, äldre kan man ge bar ahö och vatten.

Jag ger han massa hö och grönsaker, eller han är inte van med grönsaker så han får inte såå mycket

KaninenWilma
0

#7: han växer, är jätte tun, så jo, han behöver pellets.

Linnet
0

#8 Jo visst kan man ge det men det är ju inte säkert att dom äter så mycket som 1 dl.

KaninenWilma
0

lagen säger att kaniner inte få vara under 6 veckor när dom säljs, han var 5..

miuljo
0

ja är han bara skinn o ben så får han ju uppenbarligen för lite… men.. om du nu föder upp honom till normalt hull… om du nu hinner det på en vecka.. vad händer då när hans riktiga matte kommer hem? då får han återgå till den diet som han fått där? det är kanske där som det måste ändras lite ..

KaninenWilma
0

#12: Jo, han får knappt en matsked pellets /dag…
jag kommer att säga så här, "jag  visste inte hur mycket pellets jag skulle ge, men jag gav lika mycket som jag ger till mina kaniner, som är i ungefär samma ålder, alltså 1dl eftersom han fortförande växer"..
Eller blir det för konsitgt?..
dom är ju nybörjare innom kaniner och kan ingen ting typ..

miuljo
0

är dom helt nybörjare o du är van så kan du nog säga till dom på ett snällt sätt att du tycker att han är lite mager och rekomenderar mer mat till honom. dom vill säkert sin kanins bästa oxå och lyssnar säkert på nån som har mer erfarenhet. du behöver inte vara otrevlig för det utan bara upplysa lite. säga att  dina kaniner brukar ha mer hull i den åldern så dom behöver nog öka på fodret lite för du tycker att han är mager.. eller nåt åt det hållet..

[nataschaj]
0

du borde snacka om ang om buren, den är för tock för liten för den å olaglig!

Ge lika mkt som du ger till dina å säga att du inte visste å att han va lite tun!.

KaninenWilma
0

#15: jo visst är den för liten..
Jag tänkte att jag kunnde ha en komposthage runt, men den kom han igenom HUR ENKELT SOM HÄLST, behövde knappt trycka ihop sig eller ngt..
Trixie buren är 1m lång på båda våningarna, och 50cm hög på båda våningarna, det är lagligt, men ändå litet..

LinneaJohaanson
0

Ge han inte en dl om han är van vid så lite, det kommer bli en chock för honom. Sen kan du förklara det du just förklarat för oss, tex att det är bättre om han får lite mer mat mm..

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

KaninenWilma
0

#17: men han äter inte upp allting, så en chock för han blir det nog inte..
ja, det sk ajag..

miuljo
0

jag tycker inte heller att du ska chockhöja doseringen.. du ska ha honom för kort period för att kunna göra något.. det som händer är att han kan få ont i magen av för mycket mat och sen att han återgår till att vara hungrig när matte  kommer hem igen.. jag röstar för att du tar ett snack med matte/husse när dom kommer hem

[nataschaj]
0

ge han mer hacre då å minska pellets?? för havre e la fetare än pelletsen?

KaninenWilma
0

Jag kommer att prata med dom, ja..

Tribeskaniner
0

Jättesöt kanin!

Vad för foder får den? Har den fritillgång till hö?

Eftersom kaninungar är växande och väldigt aktiva av sig så behöver de hela tiden ha tillgång att äta så att magen fungerar. Jag brukar alltid ge mina ungar fritillgång till pellets vilket i grupp kan bli ganska mycket pellets per dag. Sedan när de bor ensamma brukar jag ge dem cirkus 2 dl pellets ropoende hur de växer. Märker jag att kaninungen blir tjock minskar jag, annars låter jag det vara 2 dl fram till 4 månader när jag minskar till 1 dl.

Sen tycker jag dock att 1 matsked är perfekt till en vuxen kanin om man har bra hö, så det får du gärna poängtera. Rekomendera bra pellets också så kaninen inte får i sig dessa "godisblandningar" i onödan.

Lycka till!

Busangardens
0

Om han är smal så öka bara portionen och be även ägaren göra det. Att han är liten till växten som bilden visar beror på att han är kaninunge än och jag reagerade själv på att att de tog han vid 5 veckors ålder (inte lagligt) men gjort är gjort.

Se bara till att hans ägare ger han bra kvalitet på fodret, för ungkaniner är väll Edel eller Lottie att föredra pga deras rika näringsinnehåll. Se också till att kaninen får i sig bra hö, då gärna hö från en bonde då det ofta är i bättre kvalitet än djuraffärers utbud.

KaninenWilma
0

#22:
Dom köper någon pellets från Tropic zoo tror jag.. Dom brukar ge jätte lite hö, men det ska jag säga till dom..'

#23: jo det vet jag, men han är värkligen smal..
ja, det gjorde jag oxå, dålig stil av kaninuppfödaren..

Friheten
0

Alla är inte experter, bra att du infomerar dom sen :)

KaninenWilma
0

#25: ;) Tänkte ge dom ett fakta blad, men det känns lite sådär.. :P

Friheten
0

90% av ggr som man informerar folk på ett snällt och pedagogistkt sätt så blir dom glada.

Lägg upp det fint och inte som att man klankar ner på deras skötsel, tyvärr vet dom inget annat. Än det dom tror är rätt. :)

KaninenWilma
0

#27: :) Dom har sagt att om dom gör något fel, osv så ska jag säga till, men jag vågar inte :( ..