Banan; ett problem?
Igår skulle jag testa om Lille skutt och Ronja var några banan-fan. Tydligen var icke Ronja det, men Lille skutt däremot älskade det. Idag berättade jag för min kompis hur Lille skutt satt och åt och åt på bananen .. Då fick jag en fråga: Kan bananer göra så att kaniner får "magproblem" ? - Jag ställer samma fråga till er! _kan dom få problem i magen från bananer?
_När jag sedan kom att tänka på det, så kom jag plötsligt ihåg att Lille skutt hade kissat direkt efter att han slutat äta på bananen. _Brukar samma sak hända er?!
Tacksam för svar, hälsningar senavere!_
Mina kaniner får aldrig problem av banan. Tvärt om, dem blir piggare! Men att ge en kanin mycket banan eller något nytt överhuvudtaget är aldrig bra! Man ska börja i småsmå mängder, speciellt när kaninerna är unga.

#1 - Okej. Vad bra. Självklart fick han inte äta upp hela bananen! ^^

Jag ger ofta min jättar banan när jag vill locka dem med något eller bara vara lite xtra snäll. De är helt galna i det och jag har aldrig märkt av några magproblem i samband med detta.
Bananer är ju för oss människor istället väldigt bra för magen. När jag har magkatarr (det händer ibland) så brukar jag äta mycket banan och då blir jag bättre. Det är inget jag har kommit på själv utan det är en bevisad medicinsk effekt hos banan att den lägger sig som en skyddande hinna i magsäcken. Inte vet jag om den gör samma med kaniner men den är nog iallafall inte farlig för dem! :-)
Bananer är söta och kolhydratsrika så de ska inte ges i stora mängder.

Man ska bara ge en bit av det. Men på kaniner kan mycke banan ge förstoppning desamma med päron. Hampus älskar det också ;)

Okej, tack ^^ . men självklart får han bara en liten bit, inte en hel banan x)

#5 Hehe tänkte väl ;)

Mina kaniner är helt galna i banan, jag har inte märkt några problem efter att dom ätit det..