Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1158 ggr
Nissa
0

Toalåda- tips önskas!

Vi har satt en toalåda i ena hörnet av vår lilla kaninunges bur men hon verkar inte vilja gå i den.

Flera gånger/dag plockar vi upp alla små bajspluttar och lägger i lådan men det hjälper inte.

I början bajsade hon i hela buren (hon har bott här knappt en vecka) men nu verkar hon föredra ett av två hörn i buren- och tyvärr alltid det hörnet där toalådan inte står. Bajsar hon i vänster hörn ställer vi lådan där men då väljer hon det högra hörnet osv :)

tips? önskas! Hur ska vi få henne att vilja använda toalådan?

[bebba]
0

Ställ en låda i varje hörn kanske funkar

Nissa
0

Hihi, ja det var kanske en idé :) Har jag inte tänkt på :) Fast det klart det blir ju lite trångt där inne då…

[bebba]
0

eller så ställer du en låda längs hela kanten om du hittar nån

Lady-X
0

Jag hade valt en lite större låda, en avsedd för katter. Fyllt den med strö. Satt en höhållare ovanför lådan så att det blir lockande att sitta där. Sedan hade jag haft ren botten i resten av buren tills hon lärt sig. Alltså bara strö i toalettlådan. Hon kommer tycka det är mysigt att sitta i ströet i lådan och mumsa hö. Kissar hon i fel hörna köp "piss off" från zoo och spraya. Viktigt att all kissdoft försvinner annars går de där igen. Lätt att torka av en plastbotten. När hon lärt sig kan du lägga in en plastmatta i resten av buren, kanske någon filt. De toalådor avsedda för kanin är för pluttiga och inge mysiga att sitta i, dessutom svårare att träffa rätt. Min hona gjorde som din innan jag körde på detta. Lycka till!

[Kaninlycka]
0

#4 Jag skulle ha svarat exakt som dig. Glad