Spänd mage? Skavsår?
1: Vi har hämtat ännu ett till kaninbarn förra helgen. Hon är 3månader, och extremt liten ras. Hon äter mycket pellets och morötter, men jag och min syster tycker att hon är så spänd över magen, och kanske allergisk mot pelletsen ? Vi köper ren pellets i grön säck, från granngården. Hur ska jag göra för att få hennes mage mindre spänd, eller ska jag låta den vara så? (aldrig haft det problemet hos någon av mina andra kaniner)'
2: Min överviktiga hona på 2 ½år, väger ca4 kg, överviktig, har skavsår/sår/trycksår på fötterna. Någon som vet hur jag ska få bort dom? Kanske någon annan som har haft så på någon annan kanin och berätta hur dom fick bort det, kanske någon bild att jämföra… Hon är rex.
Hon kanske inte har vant signatur med eran nya pellets, eller kanske har ni samma som uppfödaren?
#1 Ja, jag tror det är samma pellets.
Kör endast hö och vatten ett tag. Inga grönsaker heller.
Testa igen om nån vecka att ge liite pellets öka långsamt, och se om problemen återkommer.
#3 Är hon är spänd över magen skulle jag säga tvärt om faktiskt. Dvs ge grönsaker och kanske grenar med löv på eftersom det har lösande effekt.
Bara hö och vatten ges till kaniner med lös mage, diarré.
Det enda som jag vet hjälper mot skavsår är mjukt underlag. Vad går hon på nu?
#6 Mycket hö och/eller halm på tror jag skulle hjälpa.