Sprattlar när man lyfter
För några dagar sen fick vi hem vår fina omplaceringskanin Molle, han är väldigt lugn och snäll både i buren och i famnen men han är väldigt sprattlig när man ska lyfta upp honom (eller rättare sagt lyfta ur honom, vi använder inte "takluckan" i buren…).
Hur kan man träna bort detta? Min gissning är att han helt enkelt inte är så mycket hanterad och därför ovan/rädd, men hur kan man göra för att träna honom och lära honom att det inte är något farligt? Finns ju så många kunniga här inne så jag hoppas att någon har något tips?! :o)
Molle är ca 6 månader gammal och en dvv.
Det tips? jag har att ge er är: Träning, träning, träning och åter träning! Det är det som fungerat på mina kaniner, även om det har tagit lång tid på vissa.
Lycka till! 
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Det är bara träning som gäller alltså..? Bara att kämpa på med andra ord (och stå ut med lite rivsår på armarna :oP).
Tack för svaret! 
Ja, rivsår brukar man tyvärr få sig en del, men det är det värt i slutändan! :)
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Har samma problem,
så sätter en liten tass här så jag kan följa tråden :)
Det man ska tänka på är ju att kaniner är bytesdjur och därför vill ha alla fyra tassar mot ett underlag för att inte få panik. Har ungen inte vant sig vid att bli buren som liten så blir det mycket svårt som vuxen sedan.
Vill man börja succesivt ska man alltså bära kaninen med alla fyra benen mot sin egen kropp, då brukar det gå allra bäst.
Att bära runt på kaninen så mycket som möjligt är oftast bästa medicinen, för då blir de "tvungna" att lära sig acceptera det. Därför råder jag er att bära mycket på era kaniner.
#5 Okej, bra att veta.
Jag bär henne ganska mycket (ibland glömmer jag bort att jag har henne i famen..)
När man sätter i henne i buren blir hon väldigt ivrig och sprattlar.
Men när man har henne i famnen är hon jätte lugn :)