Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 5047 ggr
Astin
0

Förkylning och bettfel

Jag köpte en fransk vädur i fredags. Tyvär så kunde jag inte kolla så noga när jag hämtade honom eftersom jag hade mina två små barn med mig. Såg dock att han var fuktig om nosen, men trodde det berodde på tillfällig stress efter bilfärden. Hade bett om en lugn och social kanin, men uppfödaren kan inte ha hanterat denna över huvud taget. Han är totalt livrädd för allt och då tar jag det ändå jättelugnt och försiktigt med honom.

När jag kollade igenom honom nogrannare märkte jag att han har sår över hela kroppen. Uppfödaren sa att han gått med en kullbror för länge och fått ett bett, men det är alltså jättemånga sår och vissa ser ganska djupa ut.

Han är fortfarande väldigt fuktig om nosen och jag misstänker förkylning eller kaninsnuva/pasteurella. Hoppas på förkylning eftersom det är botbart med antibiotika.

Inte nog med det, min nya kanin har dessutom bettfel. Ni som är bättre på sånt här än mig får gärna säga vad ni tror om hans framtid. Han är nu drygt 4 månader gammal.

Bifogar bilder på nosen och bettet.

/Hälsningar från en jätteledsen ny matte

Astin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nosen

Jack i läppen också som ni ser. Kan bettfelet bero på en skada då?

Astin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bettet

Astin
0

Kanske ska tillägga att han är köpt som familjekanin, vi har alltså inga planer på att avla eller så.

LinneaJohaanson
0

Tycker inte nosen ser så farligt snorig ut. Men bettet ser absolut inte bra ut, tycker du ska kontakta vet!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Astin
0

#4 Men nosen ska ju inte vara blöt/snorig alls? Och detta är dessutom bara en liten stund efter att jag hade torkat.

Har självklart kontaktat uppfödaren också och hon tycker inte alls att jag ska ta honom till veterinär utan byta honom mot en annan av hennes kaniner. Jag vill inte säga vem det är här eftersom det kanske beror på en tillfällig miss från hennes sida. Men jag vet faktiskt inte om jag vågar byta mot en annan av hennes kaniner ifall den inte heller är okej.

Sedan har jag ju hunnit fästa mig vid min nya kanin också och jag antar att han avlivas om jag lämnar tillbaka honom.

louise-ariel
0

nej nosen ska inte vara blöt normalt sett!

men sitter han på ett varmt ställe bodde han ute och nu bor han inne eller tvärtom

Bettet kan ha orsakas av en skada men tycker du ska kolla upp det om han inte äter eller han verkar ha ont!

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

Emelie-E
0

En kanin jag hade för ett tag sedan hade ett sånt bett. Åkte in till veterinär som fick kolla de bakre tänderna (de var något långa) och klippte framtänderna. Och de växte ut igen och blev till ett fint bett =)

Astin
0

Har pratat med min man nu och han säger också att vi borde lämna tillbaka. Känns så himla sorgligt bara. Får vara extra noga med att kolla allt i framtiden…

Astin
0

Var precis hos Astin och nu låg han helt stilla och bara njöt när jag klappade honom -det har jag inte kunnat göra tidigare. Känns som att han äntligen känner sig trygg med mig nu och jag kan bara inte lämna tillbaka.

Så han stannar. Kommer ta honom till veterinär och se vad vi kan göra.

Hoppas ni vill hålla tummarna för oss!

LinneaJohaanson
0

Håller tummar och tassar här hemma Skrattande

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Tarja
0

#9 Åh vad mysigt.
Håller tummarna för att allt fortsätter i rätt riktning, och att allt ordnar sig med hans tänder osv. :)

Astin
1

#10 Tack! Försökte verkligen övertala mig själv att inte känna efter, men ush det går bara inte. Stackaren har säkert inte haft det så lätt med tanke på alla sår.

Astin
0

Tråden kan plockas bort.

Emelie
0

Kul att det går åt rätt håll med kaninen! Glad

Hänvisar även till denna tråd, eftersom du ber oss ta bort tråden: http://kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d9e933d3-d1a3-4dd6-8720-5b3272a5c140

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[nataschaj]
0

ja e faktiskt nyfiken på hur de kmr å gå hos vetten å de, men bra han e lugnare å de nu, fin killen va