Havre till vintern?
Funderar på om jag kanske ska köpa havre, och ge som tillskott i fodret nu i vinter.
Är det någon som använder havre till sina kaniner, och kanske kan berätta lite? Vad är bra och dåligt med det?
Vart går det att köpa, och hur mycket ska man ge?
Väldigt tacksam för svar :)
Jag ger mina lite havre på vintern tillsammans med pelletsen. Men man får passa så att de inte blir för feta.
Hur mycket man ska/bör ge har jag inga direkt mått på. Så det låter jag någon annan svara på.
Havre går att köpa på granngården, eller hos någon bonde som har havre.
Ger mina bara pellets, hö,vatten och lite grönsaker ibland på vintern och dem klarar sig bra utan havre :) Är kanske individuellt om dem behöver det eller inte:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag ger min kanin havre på både sommarn och vintern. Leo älskar det! Det som kan vara dåligt är att alla skal hamnar utanför skålen…
Det kan du göra, vintertid kan det vara bra med lite extra fett om kaninerna bor ute. jag ska byta till havre till vintern och blanda med pellets. Har kört på kornkross men det har inte varit någon hit hos mina kaniner i alla fall.
Hur mycket man ska ge beror på vilken pellets du har och vad det är för kanin. Är kaninen väldigt fet så ska den inte ha någon pellets alls men har man en Smal kanin som älskar att röra på sig i buren kan den gott behöva det.
Min ena kaninhona är en väldigt aktiv kanin, som är lite mager runt ryggen just nu. Min hane gillar att hoppa och springa han oxå, och han är i bra hull. Ska jag ge honan lite mera, eftersom hon är lite mager just nu?
#3, Vad menar du med att skalen hamnar utanför? Äter inte kaninerna skalen eller?
Förresten, mina kaniner fyller 3 månader inom några dagar, kan man fortfarande ge dem havre? Ska man ge mer eller mindre när dem är små?

#3 Min kanin skalar havren i alla fall. :D Jag vet inte hur men…

ojoj, lite fel siffra… menade #5
Haha, så kan man ju oxå göra :) Någon som vill svara på mina frågor ovan?
Du kan nog ge honan lite mer om du tycker hon ser lite mager ut.
Ger mina havre tillsammans med pelletsen, både sommar och vinter. Mänden havre varierar mellan kaninerna.
Alla mina kaniner, unga som gamla, får havre.
Jag köper min havre av grannen men Granngården säljer havre. Tror deras säck är på 30kg men priset vet jag inte. Rekomenderar till att hitta en bonde som säljer havre då det blir billigare. Jag betalar 1:-/kg för min havre.
Hur går det med havregryn då? Sväller det i magen eller kan man ge det i liten mängd? Vet att man kan ge marsvin havregryn men är osäker när det gäller kaniner.
Jag gav Curman lite havre i Cuni completen i vintras. Just nu har han inte fått ngn pellets eller havre pga att det finns så mycket gott i naturen. Nu får han olika gräs, blad av olika slag och vinbär och grenar. Han har hö inne i buren som han äter lite av. Hans päls är jättefin och han har lite hull men inte mycket när man känner på honom. Tänkte börja ge lite pellets om några veckor.
Okej, då tror jag jag drar en sväng och köper en säck med Havre på Granngården, tills jag hittat en bonde som säljer. Ska fråga i stallet jag hyr häst, om man inte kan få köpa :)
Finns det olika sortes havre, och någon sort man absolut inte får ge?