Färgavel
AA BeBe CC DD GG + Vit blåögd blir??
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
är det järngrå du skrivit på genkoderna?
Man kan inte säkert säga utan att veta vad den vit blåögda har bakom sig, men alla ungar lir wienertecknade, antagligen viltgrå_(?)
_
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Spelar ju ingen roll vad den vita har bakom sig om det verkligen är så att det bara finns dominanta anlag hos kaninen som du skrev genkoden på. Fast det kanske du inte vet om det är??? Vet du något bakåt på föräldrarna?

Koden står för viltsvart. Ungarna kommer förmodligen att bli järngrå wienertecknade.

#3 Var för ska ungarna bli järngrå wiener om koden står för viltsvart
#4: Därför att viltsvart är recessivt.
Viltsvart = BeBe
För att få viltsvart krävs att den vit blåögda antingen är Be (järn) eller BeBe (dubbel järn, dvs "vilt").
Är den inte det, kan det alltså inte bli viltsvart, då järnanlaget krävs från båda föräldrar.

OK, då förstår jag, har inte jättekoll på dom färgerna. Men nu när jag tänker efter så ser jag ju att det är ett litet e så då är det ju klart att det behövs två.
1, 2, 3 & 4 Tack så mycket. Hanen har ETT chincilla-anlag, annars bara vit blåögt.. Viltsvart är en dominant färg, men hur ser järngrå ut? Bild? Länk?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
# 8 Tack så mycket! ;) Då vet jag vad jag har att vänta mig av tjuvparnings-skurkarna :P

#7 Men finns inga andra färger bakåt på den viltsvarta då, för i så fall kan det ju finnas dolda anlag.
# 10 Viltsvart, viltsiames & madagaskar

#11 OK, kan du precisera lite mer, dvs. vad är mamman, pappan , mormor, morfar, farmor farfar för färger?? För då finns det nog dolda anlag på den viltsvarta kaninen.
# 12
Syster - Madagaskar
Moster - Madagaskar
Mamma - Viltsiames
Pappa - Svart Mantlad/Brokad
Farfar - "Grå" Mantlad/Brokad
Mormor - "Brun" (madagaskar?)
Morfar - Viltsvart

OK då får jag genkoden A am B eller Be b CC Dd __
A från pappan am från mamman
Sen vet du ju inte om den är viltsvart eller svart om pappan var svart så är det ju B eller ev Be från pappan och b från mamman
CC då troligen ingen bär på brunanlag
Dd d från farfar som är grå (blå)
Sen vet man ju inte om den är vilt eller ej eftersom man väl vad jag hört inte kan se skillnad på viltsvart och vanlig svart, så det kan vara GG, Gg eller gg
Men troligen kan du få flera andra färger eftersom den viltsvarta/eller svarta kaninen måste bära på dolda anlag.
Hoppas jag hållit isär alla koder nu, men genkoden du skrev stämmer inte.
# 14 Okej, tack
Då får jag väl vänta mig lite färgglada winertecknade ungar xD