Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1390 ggr
Ranieli
0

Pälsvård - lejonkanin

En dum fråga kanske… Vi har skaffat 2 st underbara lejonkaninungar på 8 veckor. De har päls överallt, dubbelmanade, och nu undar jag om man skall försöka ta bort lite päls kring ögonen när de blivit tamare eller sköter det sig självt?

[ninnakm]
0

Vad menar du med att ta bort? Jag borstar mina lejonhuvade kaniner, minst 2-3 gånger i veckan, över hela kroppen då:)

Linnet
0

Borsta och kamma ut tovor, klipp bort om det behövs. Dom brukar fälla av det värsta "lurvet" under första året och då behövs inte mycket pälsvård alls.

Ranieli
0

Borsta har jag förstått att vi skall göra, men med "ta bort" menar jag att man kanske skulle klippa pälsen lite just kring ögonen så de får lättare att se. Just nu "fäller" de en hel del så det kanske löser sig utan någon åtgärd från vår sida.

Inaarah
0

Avvakta ett tag då de ändå fäller.
Men jag tror itne ni behöver klippa alls, och fäller de så är det nog inga problem. Bara ni håller pälsen ren från tovor.

[sstorm]
0

Ser de ut som teddysar i ansiktet eller?

Ranieli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser de ut, ingen riktigt tydlig bild, men ni kanske ser ändå…

[sstorm]
0

De där är ingenting mot vad mina brukar ha! Den klarar sig garanterat utan trimning :)

Linnet
0

Söt, men inte så jätte mycket päls ändå, men räkna med att det blir mer innan det fälls av.

Ranieli
0

Ok, tack för all hjälp. Glad

Ville bara försäkra mig om att det inte var irriterande för dem med all päls framför ögonen.

Teij
0

Jag klipper mitt lejon/tedddy i huvudet. Han har dåligt temperament o ska säga att det blir ännu värre när han knappt ser av all päls.

Ska försöka ta en bild. :)

Teij
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ranieli
0

# 10, vilken goding Glad 

Jag får helt enkelt hålla koll efter att de luddat av sig det värsta. Känns det som att det vore besvärande med pälsen för dem kanske jag får göra ett försök med att ansa lite kring ögonen…