Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3087 ggr
Fornuddens
0

Märkning/ring

Nu är det ju ett bra tag sedan kravet på att man inte fick märka hemma kom. 
Hur har ni gjort under den här tiden? Har ni gått till veterinär för att märka, märkt själva hemma ändå, eller börjat använda ringar? Ser ni det som en för/nackdel?
Berätta gärna vad ni tycker.
Vad får ni som går till veterinär betala för att märka kaninerna? Lägger ni till denna kostnad när ni säljer kaninerna?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

Elina.
0

Jag har en inköpt kanin som är ringmärkt. Ringen har inte orsakat några problem för kaninen direkt, men i samband med att honan födde fastnade en unge med huvudet i ringen. Ungen gick inte att få loss, så det blev att avliva den och skära av huvudet. (Den hade nog ändå dött i vilket fall som helst, då den var väldigt svag och honan trampat på den.) Nu tänker jag klippa bort ringen och tatuera kaninen istället.

Så jag är inte så förtjust i ringar precis. Tycker tatuering är det bästa alternativet, men tyvärr är det ju kostsamt då ni inte får göra det själva.

Dragula
0

Hur fastnade den med huvudet? Det är ju omöjligt att den fick in hela huvudet i ringen.

Elina.
0

Jo ungen fick faktist huvudet genom ringen.
Honans ring ligger väldigt löst, den är nog ett nummer för stor. Dock hade jag aldrig trott att en unge kunde klämma huvudet genom den. Hur det gick till vet jag inte, jag stod ju inte precis där och tittade på när hon födde.

Dragula
0

Så du har haft för stor ring?

[aammE]
0

Men gud så konstigt.Obestämd Tror dock inte att det är någonting som skulle hända om ringen är i rätt storlek, jag får inte ens in lillfingret under min kanins ring. Jag föredrar dock öronmärkningar men det blir nog att jag ringmärker mina ungar ändå…

[nataschaj]
0

Vilken tur denna fråga kom upp! nu har de endå gått ett årsen dem kom med detta.

Sj tycker ja att man skulle få fortsätta märka hemma (dem som kan alltså uppfödare) för jag gillar inte ringarna. Jag skulle märka min kanin (geisha) pga att hon inte gjorde de som hon sa, men har inte blivit av ännå å ja har inga planer på att ställa ut henne änu.

lämnar avtryck här i alla fall

Fornuddens
0

Skaver inte ringarna emot benen på kaninerna? Känns som om aliminium är så hårt och kallt..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Zvintos
0

#7: Inte om man väljer rätt storlek.
Väljer man för liten ring är det klart att den kan skava.
Frostes ring sitter ex jättebra på honom, inget skav överhuvudtaget.

emms
0

Dexter har ju ring. Kortare päls under ringen men han verkar inte bry sig om den alls. Tänkte ställa ut honom en gång och sen knipsa av den. Ska ju kastrera honom så ingen mening att ha den kvar. Förutom om han skulle komma bort. Men tycker det känns onödigt. :P

Emma

imsuchadiva
0

Jag var väldigt imot ringar först.. Men slutade iaf att när jag skulle börja märka så blev det ringar. Tyckte det skulle bli förstora kostnader att tattuera en kanin.

Har haft ringmärkta kaniner hela året, inte orsakat några problem eller skav som jag trodde de skulle göra. Så jag är nöjd.

Fornuddens
0

För mig står det i valet och kvalet att märka hos veterinär eller köra med ringar. Det är både stamtavledjur, men vill även ha de som går till kel märka av olika anledningar..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[nataschaj]
0

hur beställer man ringarna då? å hur sätter man på dem? fantasi är ju öronmärkt, men geisha har ju stamtavla men ej märkt ännu efter som jag velar med å märka öron elr ring märka henne

Zvintos
0

#12: Man beställer genom ett formulär hos KAFs materiallager (finns på deras hemsida).
När man trär på ringen sträcker man helt enkelt ut bakbenet och trär över den, det är inte svårare än så.
Men det ska göras innan en viss ålder, särskilt på dvärgvädurar vars baktassar växer ganska fort sen.

[nataschaj]
0

min hona äör ju över året nu, så går det att märka henne? men vilken storlek? hon e en dvv.

Zvintos
0

#14: Är hon över året är det på tok för sent att märka med ring.
Jag märkte mina vid 6 veckors ålder och bara några veckor senare gick inte ringen att ta av.

[nataschaj]
0

15 de va tack vare hennes uppfödare, därav tiden, men då kanske ja märker henne då… de va ju synd hehe

imsuchadiva
0

#16 Är det inte du som är uppfödare så kan du inte märka kaninen. Så länge inte du får en ring av uppfödaren eller hon godkäner en märkning hos veterinären med hennes uppgifter.

[nataschaj]
0

17 jag har fått uppfödarens godkänings, så jag får ju märka hennes öron efter som ring inte går nu.

Fornuddens
0

Skulle gärna vilja ha mer för och nackdelar kring detta, eftersom jag inte kan bestämma mig hur jag ska göra..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Zvintos
0

Fördelar: Snabbt och enkelt, billigt.
Nackdelar: Om ringen blir för liten kan den orsaka skav eller värre.

[sstorm]
0

Själv besöker jag vetten varje gång, de funkar bra

Fornuddens
0

Tror det väger åt ring. Då är väl frågan vilken storlek man ska ha. Har ju dvärgvädurar, har känslan av att mina rexade är något mindre än normalpälsade dvvädurar. Men ska nog vara samma ring ändå. Då är det antagligen ringen som är upp till 1,9 kg?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Zvintos
0

#22: Jag använde D-ring till mina när jag ringmärkte.
B-ring tror jag blir på tok för litet.
Vet uppfödare som använt det på en del hermeliner.
Jag skulle hellre ta en storlek som blir lite för "stor" än en för liten.
Fördelen med dvärgvädur är att det inte gör något om den blir en aning för stor, då dessa har ganska rejäla baktassar som gör att ringen sitter ändå.

Fornuddens
0

#23 Vikten på skafs sida kanske inte stämmer överrens med vad de passar till? Läste att fler också använt D till sina dvärgvädurar. Så kanske bra. Fast vad händer om de skulle falla av när de blir äldre? Men då kanske de faller av redan när de är små?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Zvintos
0

#24: Faller den av som vuxen får man väl märka den i öronen istället antar jag.
På mina ungar jag ringmärkte satt ringen kvar är ungarna var runt 6-8 veckor.

Vikten passar inte riktigt nej.
Just eftersom omkretsen på benen inte alltid stämmer överens med hur mycket kaninen väger.

kaningodis
0

Jag funderar på att testa ringar bara för att se hur det funkar annars är jag ganska anti till det.

Slänger in en liten fråga här, hoppas det är okej.

Ni som ringmärkt, hur långt tid tar det att få ringarna efter att man gjort sin beställning?

Kastanjegårdens Kaniner

Zvintos
0

#26: För mig tog det 3-4 dagar, sen låg dem i brevlådan. =)

Fornuddens
0

#26 En vecka har jag hört ungefär!

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Rebiz
0

Vad för storlek ska man ha åt  Hermeliner då? :)

Zvintos
0

#29: A eller B, lite beroende på om de ser ut att bli små eller stora (med eller utan dvärggen).
Skulle jag gissa på.
Men det får nog hermelinuppfödarna svara mer exakt på.