Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2128 ggr
Skuttismormor
0

Flytta ut nu?

Kan våra innekaniner som varit ute rätt mycket under sommaren, även nattetid ibland flytta ut och bli utekaniner nu? Eller måste dom varit ute dygnet runt under hela sommaren för att förbereda sig?

Linnet
0

Jag har flyttat ut kaniner även i september, så det tror jag nog att du kan göra. SÄgs ju att det inte bör skilja mer än ca 10 grader på inne och utetemperatur.

Zvintos
0

Det beror nog lite på vilka temperaturer man har ute på kvällarna nu.
Imorse hade vi enbart 4 grader här, vilket är lite kallt jämfört med inne.

Skuttismormor
0

Var bor du? Vi finns i Stockholm och jag har inte kollat hur kallt det blir på kvällarna än….

[sstorm]
0

De varierar ju hus kallt de är men jag skulle sätta ut med mkt halm, de överlever ;)

[ninnakm]
0

Ja, jag tror också du kan ha dem ute med mycket halm:) Jag tog ut en innekanin, när det ungefär va så här kallt (fast på våren) Och det gick bra:P

Zvintos
0

#3: Jag bor strax utanför Örebro (Kumla).

Rozza
0

Det är nog ingen fara just nu det är bara att sätta ut den. jag har flyttat ut kaniner när det varit snö ute dock har dom varit i en sval källare innan.

Kaniner tål kyla bättre en värme. dom trivs i kyla.

Valkyrie
0

Jag hade sjökv inte flyttat ut innekaniner nu, har haft det rejält kallt nu i stockholm och jag behöver massa halm och hö för att mina kaniner ska ha det gott och varmt.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

poesi
0

Vi tog ut en mamma + 4 ungar för bara några dagar sedan och det har gått bra. Ungarna ligger iofs mest i boet med en massa massa halm och så, men även mammakanin klarar det bara fint.
Som de andra säger, se till att ha mycket halm som dom kan krypa in i så går det nog bara bra.

Friheten
0

Vi hade -1 i natt. (Karlskoga)

Linnet
0

#9 Fast att ta ut en mamma med ungar skulle jag nog inte göra. Hade en hel kull som frös ihjäl efter en kall natt när dom hade hoppat ut ur boet 2 veckor gamla.

Hur gamla är ungarna?

poesi
0

#11 Det har bara gått bra för oss. Har varit väldigt nervös måste jag medge, kunde knappt sova alls den första natten, haha. Har varit mellan 5-10 grader på nätterna och vad vi har sett så ligger dom bara nerbäddade i boet på kvällarna/nätterna och är ute och skuttar i buren på dagarna. (Jag brukar gå och lägga mig mellan 01-03 på nätterna och min sambo kliver upp rätt tidigt). Dom är 3 veckor.

Linnet
0

#12 Hoppas det går bra då. Min hona, mamman till ungarna som dog, fick adoptera en lika gammal kaninkull, vars mamma dog precis samtidigt och dom är ju ute, med dom föddes ju ute och är imorgon 5 veckor gamla.

poesi
0

#13 Fy va trist =/ Va bra att det verkar fungera bra nu då. :)
Ja, jag hoppas också att det fortsätter gå bra. Kändes faktiskt jobbigt att ta ut dem, men eftersom en av våra köpare ska ha sin kanin ute då hennes sambo är allergisk, och för att det oftast är lättare att sälja utekaniner så tog vi en liten risk och tog ut dem, men ja. Än så länge funkar det jättebra iaf =)

Linnet
0

#14 OK jag förstår, funderade lite på varför du tog ut dom.

Jo det har fungerat rikitgt bra, trodde ju aldrig hon skulle acceptera ungarna, för hon hade ju varit utan sina egna i 1½ dygn, men det gjorde hon.