Skillnader på ras?
Har kanske en lite löjlig fråga. Men vad är skillnaden på -lejonkanin? -Lejonhuvad kanin? -Teddy/Löwen? Är det samma sorts kanin eller finns det skillnader?
"En stund i taget - här & nu"
skillnaden är pälsen och tempramentet:) de som har hängande öron (har dvärgvädur i sig) ska vara snällare medan de med uppåt öron ska inte vara så jättekeliga av sig. Min hane var jättehärlig och han var lejonhuvad.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Lejonhuvad kanin är en ras. Sen är det många som ger den felaktiga smeknamn som lejonkanin & löwen.
Sen så finns Lejonhuvad dvärgvädur som också är en egen ras.
löwen är tyska namnet på lejonhuvad kanin har jag lärt mig :) rätt eller fel?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nytillskottet som vi har köpt hem nu är köpt som "lejonkanin", den har väldigt mkt päls över hela kroppen och har korta öron som en hermelin. Har sett på blocket bilder på liknande kaniner som säljs under namnet "teddy/löwen", bara undrade om det var samma ras.
"En stund i taget - här & nu"
Lejonkanin är ingen ras. Men lejonhuvad kanin är :) Vad jag har hört är löwen & lejonhuvad kanin samma ras?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 det är förmodligen en lejonhuvad kanin du har köpt då. Även fast den har mycket päls nu kan den fälla av och se mer ut som en lejonhuvad kanin ska göra. Många är rätt lata och antar att alla vet vad lejonhuvad kanin är så då förkortas det till lejon kanin men det är samma som lejonhuvad kanin.
Det finns många smeknamn till denna ras och står det Teddy/löwen är det ofta folk som är okunnig och vill få sålt sina kaniner fort.