Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 9474 ggr
Ranieli
5

När kan de börja äta gräs?

Hej! Jag är nybliven kaninägare till två lejonkaniner på 8 veckor. Vi har aldrig haft husdjur förut så nu försöker jag lära mig så mycket som möjligt via internet.

Vi fick hem dem igår kväll och vad jag har förstått så skall de inte äta gräs de första veckorna så nu undrar jag - när kan de börja äta gräs utan att de förstör magen? Vågar man låta dem vara i utegården om man håller lite koll på vad de stoppar i sig?

Nu har jag stängt rampen från buren ner till utegården så ytan att röra sig på är mycket mindre :-(

Tacksam för svar

eamy
1

om dom inte är vana vid gräs kan du börja med att plocka gräs och ge till dom i några dagar, sen kan du släppa ut dom för då är deras magar vana vid gräset :)

[Becca-]
1

Har de bott ute och haft tillgång till gräs innan, så ska det inte vara någon fara. Annars kan du börja vänja dem nu, långsamt med en mängd gräs och öka dag för dag.
Och jag hoppas du inte ger dem gnagarblandning, utan ren pellets :)
Lycka till.

Ranieli
2

Tack snälla för snabba svar. De har bott ute hos uppfödaren, vet dock ej hur mycket tillgång på gräs de haft. Vill bara att de skall kunna utnyttja buren med utegård så fort som möjligt (gubben vägrar lägga presenning över den nyanlagda gräsmattan) så de får större plats att vara på.

Gnagarblandning har jag läst att man skall undvika ;-) Det får väl bli som godis någon gång ibland i så fall, fast då kanske det är bättre med frukt eller grönsaker. Nu får de bara övergångsfodret uppblandat med det jag skall ha, hö och vatten.

[Becca-]
1

Då kan du nog släppa ut dem :)  
Jag frågade eftersom jag vet många nybörjare som luras av djuraffärerna m.m, och köper dessa blandningar.
Ett bra, och väldigt populärt godis är torkade äpplen. Super-enkelt att torka själv.
Skiva äpplen i smala skivor och lägg på en bricka i solen, ta in dem när dem blivit sega. Förvara i glasburk. Mina kaniner älskar det!

Jag är helt övertygad om att kaninerna är i trygga händer. Lycka till.

[h-malm]
1

Jag har en unge på 9 veckor som har börjat vara i hagen nu. Hon älskar gräs, så hon är bara ute ca 15 min/dag..

bunnyheart
0

Ge de lite i taget så de vänjer sig. Kanske låta de smaka lite. Men om de bott ute och haft tillgång till gräs i innan så är det ingen fara som #2 nämnde.

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."