Isolering!
Hej
Ska bygga en ny vinterbur som är upphöjd frpn marken nu ;)
men om man inte ska ha isolering vad ska man ha då ?
Dom kommer ju frysa igäl om det är -25/30 Graader ,Då kommer mina små lejon frysa igäl ..
I med mycket halm så klarar de sig :)
De kommer inte att frysa IHJÄL om du har halm som de kan böka ned sig i lite, det brukar bli 35- här och det klarar de utan problem.
Ok Tack , men är det säkert att en liten lejonhuvade kaniner klarar det ? * orolig*
Ja, alldeles säkert! De trivs faktiskt riktigt bra när det är kallt. +35 däremot kan innebära döden för kaniner…
Vrf ska du inte ha isolering? Jag har isolering i båda mina burar och det funkar jättebra:) Man känner redan nu att det är varmare i bodelen som är isolerad..
För att det inte finns någon anledning att göra det varmare för kaniner helt enkelt. De trivs när det är kallt! Isolerar man så blir det lätt för tätt och därmed fuktigt. Dessutom blir det inte mycket varmare i en bur som är isolerad än en oisolerad eftersom det ju är stor öppning i buren och inte finns någon värmekälla.
Om man går in i ett hönshus så känner man att det är varmt där eftersom hönorna utstrålar en massa värme. Kaniner är gjorda för vårt vinterklimat och hushåller med värmen så att den blir kvar i djuret. Så i hönornas fall gör det skillnad med isolering eftersom deras värme då stannar kvar och kommer dem tillgodo.
Mina kaniner är ju ute i en hundgårdsliknade Hage med burar som de kan gå in i. I vintras var det ju rejält kallt och mycket snö och de var inte inne i sina burar en enda gång! De hade gångar och krypin i snön och trivdes alldeles utmärkt
.
Din kaningård ser riktig mysig ut:) Fast jag tror iaf att(mina) kaniner gillar att ha något ställe att gå in i där det är varmare, för det är i bodelen mina ofta är på vintern, antagligen för att det är isolerat och varmare där..
Och angående hönsen tror jag att det också blir varmt för att de delar och ger värme till de andra hönsen, medans mina kaniner bor ensamma i sina burar och har bara sig själva att dela värme med. Men jag fortsätter iaf med min isolering eftersom det funkar bra 
Då har vi nog olika slags kaniner!
Nej, skillnaden jag beskrev mellan höns och kaniner beror inte på antalet. Det beror helt enkelt på hur de är skapta. Och att kaniner som sagt är gjorda för vårt vinterklimat och hushåller med värmen.
okej:)
#3 Jag har dvärgharar som bor ute året runt och i vintras var det som kallas minus 35 grader. men med mycket halm klarar dom vintern jätte bra. Det ända jag varit med om är att dom kan få lite frysskador på öronen när det är som kallast.
Om man isolerar så dra kylan in och stannar längre i buren än om den vore utan isolering. Det som är viktigt är att få upp kaninerna från marken självhar jag mina 70cm upp ifrån marken i en fyr-fackare.
Mina kaniner ÄLSKAR vinter och vill ut i snön hela tiden!:P Burarna är inte isolerade, eftersom att det är helt onödnigt. Men på vintern får dom tjockt med halm i typ hela buren:)
#11 Isolering kan faktist vara bra på sommaren också eftersom den behåller kvar kylan i buren. Och eftersom du inte har isolerade burar och inte vet om kaninerna mår bättre av det borde du inte säga att det är "helt onödigt", för det är det inte. Visst kaniner klarar sig utan isolering också, men det kan bli lättare för dom att klara sig genom vintern.
#12 nej det blir det inte, för dom är ju gjorda för att klara det.
#12 Så om man inte har provat att knarka får man inte säga att det är farligt?

Vad är det för ide att isolera en bur som har en öppning och ingen värmekälla. Det kan omöjligt bli varmare för det. Det säger ju sig själv. Prova att öppna ett fönster till ditt rum och ha det öppet, då har du snart samma temperatur som ute oavsett om det är isolerat eller inte.
Jag har bara bodelen isolerad och det är varmare där! Om ni inte tror mig kan ni komma hit och stoppa in handen där och känna, och jag har pratat med andra som har isolering och dom säger också att deras kaniner är i bodelen där det är varmt på vintern.

Jag isolerar botten på vintern, tycker iaf att det känns som det blir varmare
Jag har ingen isolering. Muffin och Nessie har varandra dock ;) Men har isolerat ett hus och det blir faktiskt svalare på sommaren :P Och varmare på vintern.
Klart att kaninerna släpper ifrån sig värme. Dom andas ju ^^ Men då släpper dom även ut fukt, som gör så att det blir is istället :P Min tvåfackare brukar ha is på insidan på vintern ibland. Fast bara övre facket
lite konstigt ^^
Emma

#18 Jo det är väl det som är en av nackdelarna med att isolera att det blir fukt.
#18 tack.
Tack för alla svar ,
Pappa sa nu att hans gamla verkstad som han har lite saker i kan vi göra två rum så ena får kaninerna bo i och byggerdå en ny bur som endå står på ben :)