Snart åker vi :D
**Ohhh… jag kan knappt bärga mig. Jag är så nervös.
**Om ca 5 timmar ska jag och pappa åka och hämta Lille skutt och Ronja :D . Det ska bli så kul. jag va den 14 februari och tingade dem, då de va 5 veckor glamla. Idag är dom snart 8 veckor :D
_Lille skutt och Ronja är kullsyskon. De är blandning mellan Löwen och dvv.
jag ska lägga in en bild på dem, en bild som uppfödaren har tagit. :D
**
Ronja** till vänster, Lille skutt till höger_
Grattis, jag ska snart också få en kanin :) Men grattis :D
#1 - Tack :D . Jasså?! Okej, vad kul ^^
#3 - Gud vad söt :D . löwenkanin? Hona eller hane?? hur gammal är h*n ? :D

Grattis Senavere! :) Vad kul! Du måste visa massor av bilder sen! :D

Grattis! Åh så kul! Är det 2 honor?
#5 - Tack :D , jaa. absolut. Det kommer att strömma in med bilder :D
#6 - Nej, det är 1 hane och 1 hona. Där av namnet Lille skutt ^^ , thihi

Ok, ska du kastrera hanen? Annars blir det inavel om du har dom i samma bur! Jättesöta!
#8 - Nej, jag ska inte kastrera hanen. Tack! :)
Kul =) Ska du alltså ha dem var för sig?

Vilka små charmtroll!!!! 
#10 - Nej, jag ska ha dem tillsammans. Om det inte funkar så får jag självklart lov att dela på dem :)
#11 - Tack! Jag blev kär redan vid första ögonkastet. :D

#12: Om det är en hona och en hane handlar det inte om ifall det funkar eller inte! Det kommer att bli ungar om hanen inte är kastrerad.
Det bästa är väl om du kan köpa en bur till och ställa den alldeles bredvid den första buren så kan dom vara nära varandra men du slipper problemet med att få en massa bebbar!
#13 - Det förstår jag väl själv. Men ungar är ju själva anledningen till varför vi valde att köpa just en hane också. Jag kunde ha valt 2 honor men jag ville som sagt ha en hane istället!

Men dom är ju från samma kull? 
#16 - jaaa?!!

Så du ska alltså para två syskon med varandra? Får man fråga varför?
#18 - Nej . helst inte…
Att para syskon är 100% inavel! Oansvarsfullt enligt mig. Usch, blir så arg! Parainte syskonen, okej?!? Är uppfödaren för övrigt med på att du ska para dem? Sen kommer honan vara på tok för ung när hon får sina ungar, förvänta dig inte att dem överlever! Hur skulle du egentligen känna om du fick barn med din bror/syster?!

Säger som Myriis: Vet uppfödaren om att du tänker para kullsyskonen vid en såda tidig ålder??
Jag ska ju inte para dem. jag förstår självklart själv att dem är för små. de är bara 8 veckor, båda två. inte är jag dum!!! och nej, uppfödaren har inte sagt något, även ifall hon frågade mig! dessutom är hon som jag ska köpa kaninerna av, inte en riktig uppfödare.
Såna människor som inavlar sjunker verkligen i mina ögon.
#21 - men herregud. som jag sa: jag är inte dum, jag förstår själv att dem är för små ;S
Usch..

Jag förstår inte. Du skriver att du inte ska kastrera hanen och att du ska ha dem i samma bur. Du skriver också att anledningen till att du köper en hane och en hona är att du ska ha ungar.
Hur ska du lyckas ha två små kaniner av olika kön i samma bur utan att den stackars lilla honan får en kull ungar alldeles för tidigt??
Bor kaninerna tillsammans kan dom bli dräktiga precis när dom blir könsmogna = 9-12 veckor, därför brukar uppfödare sära på honor och hanar så de inte blir nått.
En hona som är såpass ung när hon föder, dör oftast. Skit trist om du vill riskera din kanins liv.
Och sen om du vill para när dom blir vuxna, absolut gör det om DU vill. Men mutationer och defekter kan dyka upp, som ett ben för lite elr förlamning i bakbenen, och bettfel. Men uppfödare parar dessa, men i SKHRF (svenska kaninhoppares riksförbund) är man helt emot det. Inavlar du och är medlem eller blir, då blir du hatad för livet. Folk blir tokiga på inavel.
Jag skulle rekomendera att du letade upp nån annan hane och låna till Avel om du tänkt avla på din hona.
Mvh
Ellinor Krogh, kaninuppfödare
Nu vet jag inte om Senavere vet hur inavel påverkar och liknande. För mig är det självklart att inte inavla, men tydligen inte för alla. Någon som kan dra några anledningar? Personligen är jag inte otroligt duktig.

Det är väl upp till henne hur hon vill göra? Vi andra har egentligen inget at säga till om då inavel inte är olagligt ^^

Men finns det egentligen ingen lag om det? Eller hur gammal honan måste vara innan hon får sin första kull och vice versa..
Jag tycker det är konstigt om det inte finns någon lag om hur man får göra när man medvetet parar en två kullsyskon i en sån tidig ålder.
#29: Sex med djur är också lagligt, samma sak med massa annat. Bara för att något inte är olagligt betyder det inte att man inte får lägga sig i och tyca till.
#30: Tror inte det finns ngn lag -.- Personligen tycker jag det borde finnas en lag mot inavel i höggrad. (t.ex. syskon, mamma och son, kusiner m.m.)

Det finns många stora och "kända" uppfödare som inavlar för att om man parar kullsyskon, mor & son eller far & dotter kan man ta reda på om kaninerna bär på oönskade gener. Eller för att få alla kaniner så lika som möjligt, samt för att se om det finns dolda färganlag. Om ungarna då skulle få någon form utav missbildning vet man att det kommer från föräldrarna och kan ta ur dem ur Avel.
Dock kan kaniner somsagt få missbildningar utav detta. Minns inte va den heter men har för mig att det finns något som gör att ungarna inte har ögonlock? har hört det ..
Men självklart vet dessa uppfödare vad dom gör. Dom vet ju tex. att djuren inte bär på de här oönskade generna! Man ska inte inavla om man inte vet vad man håller på med ..
#32: Förstår lite vad du menar. En del inavlar för att få fram goda sidor.
Jag är imot all inavel. Jag tror man kan få fram minst lika bra djur om man avlar med djur som inte är släkt.

#33 Jag är också emot det. Nackdelen med inavel är ju då somsagt missbildningar och defekter som bettfel. Dessutom blir jag lite äcklad av tanke på inaveln.
Min kompis kanin råkade para sin mamma. Ungarna var SUPER söta och snälla och det var ju inget planerat alls. Även fast det var ganska många som dog ganska tidigt ..
#34: Ja, äcklad är nog rätta ordet :P

#35 Joo .. ;P
#4, det är en hona, hon är 5 v och kmr hem till mig om 2 v. ;)

Ska du inavla med flit?
#38: Ja, det ska hon. Det är det som gör mig och några andra ganska upprörda.
Vet någon va linjeavel är för något? :P Lite off topic jag vet ;)
#40: Var frågan till mig? =)

något konstigt hände. senavere blev raderat?! :S
Jag är iaf Senavere, och den ni pratar om [;/] . Lille skutt ska kastreras!! var snälla och skit i mig, och vad jag gör, till nästa gång.!!
Fattar inte ens varför du ska ha dem ihop. -.-

#42 Om du säger att du ska låta dina kaniner, som är sykson, para sig, får du räkna med lite mothugg ..

#43 - det är mitt problem om det händer något. det är väl inte så att någon ringer dig om det händer nått? nej för det är inte dina kaniner. så sluta lägg dig i mitt liv!!!!!!!!!
#45:
1. Använd en trevlig ton när du pratar!
2. Om du skriver på ett öppet forum får du räkna med att inte alla tycker som du.

#45 Som jag sa, Om du säger att du ska låta dina kaniner, som är sykson, para sig, får du räkna med lite mothugg!
Vi är alla av olika åsikter. Det gäller att kunna acceptera andras åsikter såväl som sina egna. Jag har inte lagt mig i ditt liv? Jag försöker bara få dig att förstå att det inte är bra med inavel!
#41 :P Hehe till vem som helst :) Men du får gärna svara!

#48 Linjeavel är en sorts inavel.
Man parar besläktade djur för att behålla / förstärka vissa drag / gener.
#49 Aha okey :) Jo för jag kanske ska föda upp möss :P Vet nu blir det ännu mer off topic x) Men då kanske jag ska köra med lite linjeavel…
Jag har en musmamma och hennes dotter som har samma pappa! Och dom är alltså linjeavlade :) Okey! Tack för hjälpen :)

Kan lägga till att linjeavel med smådjur inte är särskiltl vanligt. Vissa uppfödare säger "Jag linjeavlar" fast de egentligen inavlar.
Linjeavel innebär att man kanske köper in en 2 honor med en exempelvis en speciell hane i stammen (stamfader). Sen köper man 1 hane som också har den stamfadern i sin stam. Och sen avlar man mellan dessa djur för att få fram djur som liknar stamfadern.

(Linjeavel framkommer mest bland större djur, tex. hästar)
haha, nu ska jag vara tyst xD
#51 och 52
Tack! Jo nu förstår jag :) Men kan försäkra er att jag inte kommer att börja med inavel! Utan isånafall riktig linjeavel och lite utavel :P :) Så Tackar ;)

#53 Okej ;) Men det bästa är ju alltid att ta djur från två olika släkten ^^, Men det är ju upp till var & en.
#54 :) Jo självklart! Ska försöka göra det så mycket som möjligt :) Men ska nämligen föda upp en variant som inte finns så många av :/ Så det kommer tillome bli svårt för mej att hitta avelsmössen :P
Så ska nog först linjeavla lite.. så att det finns lite utav den sorten ;) Sen om jag hittar samma variant, fast från annan familj, då köper jag den :) Så menar jag :P

#47 : mmm, det förstår jag. men ändå. ;S

Har du några bilder på ninerna? Jag tycker dom var uursöööta!

Ja, dom var jättesöta! :D

#58 + #59 - Va det där till mig?

#60 Japp ;)

#62 #63 Vilka sötnosar! :)

#64 - Tack :)

Oooj va söta!

#67 - Tack :)

Var köpte du dom?

De är jätte söta

#69 - Hos en privatperson i Bräkne-hoby ..
#70 - Tack :)

Kom ihåg skrivreglerna och var trevlig när vi pratar. Kom ihåg senna att vi tänker på kaninens bästa, och vad bra att du ska kastrera han :) Söta var dom också ;)
Mvh Kajsa Medarbetare

#72 - mm, gick kanske lite över gränsen .. japp. & tack :)

#73 Men det är glömt nu :)