Kanin upphittad
Min kompis ringde och berättade att hon hade hittat en kanin in en park intill en bilväg. Jag gick direkt dit.. En lejonhuvad han kanin. Han ser ganska frisk ut, hade några fästingar vi tagit bort. Vart kan man ringa eller är det någon som vill ha honom ? Vi kan tyvär inte behålla honom då vi har för mycket djur båda:(
vi tycker om han oerhört mycket och vill hitta ett bra hem till honom! :(
man kanske kan sätta upp lappar på anslagstavlorna runtomkring. sånna brukar man ju kunna se med upphittade katter!
och så hoppas på att matte/husse ser det,
man får väl hoppas att den helt enkelt har rymt och att det inte är så att den bara blev utsläppt föratt nån tröttnat på den ^^

Ja det får man hoppas men det är bara lägenheter här så hur ska han kunna rymma då ? Tagit en filt och tagit hissen själv ? :P
Men man får hoppas någon vill ha honom..
hmm var bor du?
Ort och bild kan hjälpa. :)
Att han befann sig utanför en lägenhet behöver inte betyda nåt, de kan ta sig rätt långt.
Ring även polisen och meddela att ni hittat en kanin. Tror ägaren sen har 3 månader på sig eller något sådant, men det kan nog polisen upplysa om. Sen kan den omplaceras permanent.
fanns ju nån som efterlyste sin rymmarkanin.
kanske inte samma kanin, minns inte vilket kön det var på den.
bor man i lägenhet så kan man ändå ha uteburar på balkongen (har själv två på balkongen). stänger man inte buren noga så kan ju kaninen komma ut meen filten lämnar den nog hemma så det låter ju som om nån velat bli av med den.
var finns den?
hittade efterlysningen.
det var en hona å inte hane

Hittad i willy brandts park i hammarby hjöden. Under ett träd sittande på sin filt med maskrosblad. Vi kan inte behålla den så vi behöver någon som vill ha den eller vet någon som kan ta hand om den.:)
Ååh, skulle gärna ta hand om honom, får tyvärr inte ta in fler kaniner för tillfället:/.. Annars skulle jag lätt tagit hand om honom!
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Han kommer avlivas annars :(
Vi vill verkligen inte men dom kan inte ha kvar honom och vi hittar ingen som bara kan ha honom så länge :'(

Jag kan kolla om jag kan ta hand om honom. Dock inte säkert men man kan alltid kolla ;) Bor i Stockholm så det är ganska nära och bra :)

Ja försök!!! <3

#12 Då jag har 3 kaniner så kan jag inte ha en till hane. Och jag kollade om det gick tillfälligt men då det tydligen är svårt att hitta ett nytt hem till kaniner nu så vet vi ju inte hur länge vi måste ha honom här. Och vi har ingen jättestor bur heller. Men ska försöka liite till iaf :)

#11 Kan du kanske ta honom ? :)

#14 vet inte, ska ut med hunden nu sen får jag prata mera med mamma om det så får vi se :)

Okej men i sånafall så kanske han kan bo hos er så försöker vi hitta ett nytt hem så fort vi kan !
Har du bild på honom:)? Vilken färg? är han:)?
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

jo kan lägga upp en ! <3

Ser ut att vara typ antingen vilt nånting lr zobel nånting fast solbränd.. jätte dålig på färger xD Fin var han iaf:)

:D

Tycker han ser viltgrå ut, fast mig ska man inte lita på, jag suger på färger xD Men håller med Julia han var fin :)

Men man får inte sälja honom.. För man måste kontakta polisen, men om ingen har saknat honom inom 3 månader då får man hitta ett nytt hem..

Och sen får man inte avliva en upphittad kanin heller.

ja han är så fin :(

Varför får man inte det och vart står det ?

Men vi ringde till polisen och dom sa ingenting bara att dom inte bryr som om kaniner. Sen ringde vi vetrinären och dom sa att man kunde lämna dom som upphittade djur till dom och så avlivas dom. självklart VILL vi INTE det så därför försöker vi hitta ett nytt hem !

Men det är typ olagligt att sälja hittegods och avliva kaninen, utan isåfall måste man lämna den till polisen. För du får inte omplacera honom då ägaren har 3 månader på sig att få tillbaka honom. Och då måste man kontakta polisen. Tyvär vet jag inte vart det står men mina föräldrar sa det. Men om du kontaktar polisen och säger hur det är. Att du hittade honom sittandes på en filt med maskrosblad på så det är troligtvis någon som har lämnat honom kan man ju se vad dom säger :)

#31 aha oj, men då borde det ju gå bra :) Men nu åkte mina föräldrar ohc handlade men jag pratar med dom när dom kommer hem så kanske vi kan ta honom så länge :D

ja det låter toppen !! :D

#34 ja, ska försöka övertala dom :) Men ni bodde på hammarbyhöjden eller?
Han ser ut att vara viltblå tycker jag..

#36 tycker jag också, Skrev lite fel, Menade inte viltgrå utan viltblå. :p
Han är så sjukt sööt! <3 Men kan för tillfället inte ha fler kaniner.
Elin.
Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Ja jag bor i hammarbyhöjden. Ja han är jättesöt, vi var och hämtade en av mina extra burar som han är jättestolt över och hoppar omkring i.Han älskar att gräva i toan som han har spån i :D

#39 gulligt :D Som sagt ska prata med mina föräldrar när dom kommer hem, dom är lite sega så dom har inte kommit än :p

Har dom kommit nu än då ? :)

#41 dom är på väg hem :p Dom kommer alldeles strax :)

OKej vad bra :D

#43 tror tyvär inte att det går :( Då om han inte hittar ett nytt hem så sitter vi här med en kanin till. Vilket vi inte kan.. Men jag tycker inte ni ska avliva honom så pass snabbt, Utan sätt upp lappar och vänta och se. För det kan ju lika gärna vara någon som såg honom innan och inte kunde ta in honom och då lagt ut en filt och plockat lite maskrosblad eftersom dom inte kunda ta in honom, Ge det en chans, ägaren kanske dyker upp om man sätter upp lappar i portar,affärer osv.. :)
#32 Kaniner räknas väl som hittegods och ägaren ska ha en viss tid på sig. Tror det är 3 månader som du skrev.

#45 jo jag tror det är så. Fast det verkade ju konstigt att polisen inte brydde sig?:)
Men Rero sätt upp lappar och ge inte upp i första taget. Det kanske inte är ngn som har lämnat honom utan han kanske har sprungit bort. Om det nu är så akut att du inte kan ha kvar honom ett tag när du har satt upp lappar så kan man nog lämna in honom till polisen :)
#46 Och väldigt dåligt om polisen inte brydde sig.

Ja och vi vill verkligen inte göra det men det är min kompis föräldrar ?
Men vi har försökt så gått vi kan nu ska han åka til hennes mosters djuraffär för han ska bo där ett tag asså inte i djuraffären utan i något rum hon har där :)
Tillls vi hittat någonting :D
menar du hammarby höjden i stockholm? hammarby backen? vid hammarby sjöstad?
isådana fall bor jag jätte nära där! men jag kan nog inte ta honom…. :( jag tror man kan lämna in upphittade djur på skansen,

Sen finns det väl typ kaninhem, eller omplaceringshem eller något?
#48 men vad bra att han får bo där sålänge iaf :) Men sätt upp lappar osv så kanske ägaren hör av sig, Och sätt upp lappar i djuraffären också :D
Jag såg precis en lapp om en bortsprungen kanin som likande Knodden. Men bilden var väldigt sliten pågrund av regn och sen så bor jag i Nacka (ligger en bit utanför stockholm) så är inte säker på fall det är Knodden..
Hoppas ni hittar någon som kan ta hand om honom iaf! :)
#51 nacka ligger ju relativt nära så det kan säkert ha varit knodden :) kolla efter fler lappar

Vi har hittat någon somkan ta honom tills dess och om inte ägaren vill ha honom så behåller dom gärna honom, och vi känner dom så allt är jättebra:D

#53 vad bra :D

Har inte läst hela tråden, men är du 100 på att ingen i närheten är ägare, som #1 säger kan det ju har rymt? spelar väll ingen roll om det bara är lägenheter, det kan väll också har utekaniner, annars kan ju någon varit ute med kaninen - koppel eller kompostgaller odyl. och kaninen smet på något vis. Skulle helt klart, som du kanske gjort också, satt upp lappar. Varför inte vid porten i hyreshusen? Vilket samvete man skulle ha om ägaren fått reda på vars hon/hans kanin håller hus, och när han/hon kommer är den bortsåld.
Hur som helst, lycka till! :)
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

#55 ja, ja därför är den där och om ägaren kontaktar oss så får dom tillbaka kaninen ? Han är där tills ägaren hör av sig och om dom inte gör det så får kaninen bo kvar där ? :)

#55 ja, ja därför är den där och om ägaren kontaktar oss så får dom tillbaka kaninen ? Han är där tills ägaren hör av sig och om dom inte gör det så får kaninen bo kvar där ? :)

#57 aha ! hade inte läst så långt :)
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Hur gammal tror ni han är? Är han kastrerad? Funderar på om han kan bo här i väntan på att ev. ägare kan höra av sig. Sen kan han säkert stanna om ingen kontaktar er. Men med tanke på att han satt på en filt räknas han nog som övergiven
Vi hittade min fågel ute, vi var tvugna att ha kvar honom i tre månader! Eller lämna till polisen så dom hade kvar honom. Sen när vi haft honom i tre månader så fick vi förfrågan att antingen sälja eller ha kvar. Så vi behöll honom! Men man får absolut inte sälja hittegods
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se