Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 437 ggr
SagaoAlfred
0

kaniner tillsammans

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en hane som fyllde ett år den 26:e januari och en hona som fyller ett år i maj.
för två månader sen kastrerade jag min hane, och sen dess har jag ju velat ha mina kaniner tillsammans.
så för ca en månad sen släppte jag lös dom, men då var saga (min hona) jättemycket på min hane (alfred). hon lixom "parar" sig med honom, men jag vet att det är för att bestämma rangordningen.
men efter ett tag så skrek alfred jättehögt för saga bet honom tror jag (hittade inget sår eller nånting men) så jag särade på dem.
sen dess har jag inte riktigt vågat ha dom tillsammans, men idag tyckte mamma att vi skulle försöka igen.
det gick mycket mycket bättre :D
båda två var mycket lugnare och nu var alfred inte lika försiktig, utan båda två var lika mycket på varandra lixom, och tillslut så gav sig saga, flera gånger. det var så himla skönt att se. hon bara la sig ner frivilligt och alfred skuttade iväg å hon efter å sådär.

gick era kaniner bra tillsammans på en gång eller fick ni också hålla på såhär?
jag ska ha dom tillsammans imorgon igen och se hur det går då, och jag hoppas det går ännu bättre än idag :)

bifogar en bild som jag knäppte lite snabbt på slutet då saga har lagt sig ner och alfred luktar på henne :)

Tindrah
0

Jag tror att det är olika från kanin till kanin :) min tindrah accepterade inte alls Dino utan hon sprang på honom och bet honom, det tog två veckor, och sen gav vi upp. men med dom nya löwenpojkarna Labello och Casper så kommer hon jättebra överens, de ligger bredvid varandra, och i början är det mkt spring. :D

Elina.
0

Kanske honan har lite vårkänslor? ;) Då honor är riktigt brunstiga så kan de rida på hanen, men det kan ju också vara så att hon vill visa honom att det är hon som bestämmer.

shintaida
0

När kaniner "hoppar" på varandra, så biter/drar dom i nackhåren på den undre kaninen.

Dom blir väl lite exalterade av hela ritualen, skulle jag tro. Skrattande 

Det är inget farligt…mina vande sig. Hade fyra honor och en hane (kastrerad) tillsammans.

Honorna "parade" sig med varandra och även på hanen. 

Det är även ett sätt att säga att "jag bestämmer". Så länge dom inte slåss regelrätt, är det ingen fara. 

// Shintaida

SagaoAlfred
0

Okej, va bra :D
Jag ska testa att ha dom tillsammans imorgon igen som sagt var, å förhoppningsvis går det ännu bättre då :D

#3 fast mina tappade hår på ryggen och bak också, fast när jag kollade sen så såg det inte ut som att dom tappat nånting alls, men jag såg ju hur det lossnade. knasigt :)

Aourora
0

lycka till iaf.

SagaoAlfred
0

#5 Tack så mycket :D
Jag hör av mig imorrn hur det gick ;D

SagaoAlfred
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är sååå glad :D
Testade idag att ha dom tillsammans, och det gick hur bra som helst.
Inget bråk alls utan bus på en gång, och just nu för tillfället ligger dom å sover bredvid varandra här vid mig..
:D

KajsaM
0

Roligt att dom kan vara tillsammans nu :)