Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2725 ggr
FijaahM
0

Långa tänder

Hur långa bör en vuxen kanins tänder vara?

Jag tycker Pippi har väldigt långa tänder och frågan är då hur långa tänderna bör vara? och är veterinären första altenativet? Eller ska jag låta henne försöka få bort de långa tänderna via att hon får gnaga?

Hennes framtänder är nere vid underläppen ungefär och om jag jämför med mina andra kaniner så har hon långa, dock har jag bara en vuxen men hon har längre än honom!

Hon är ju hittekanin sedan några månader tillbaka och jag tycker att tänderna.. dom har inte låtit henne gnaga så speciellt mycket och "tummklon" var som en cirkel.. Dom två klorna hade dom allt missat när jag hitta henne. Men men..  

Glad

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

[sstorm]
0

En bild vore inte helt fel ;)

Kristall
0

Normalt ska kaninens tänder slitas av att den äter hö, men om de blir långa och orsakar problem trots att kaninen har fri tillgång till hö av bra kvalitet är det vet som gäller, då det kan röra sig om bettfel eller liknande.

Dock har kaniner olika långa tänder och så länge din kanin kan äta normalt osv tycker jag inte att du bör oroa dig. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

FijaahM
0

#2: Hon är matglad och verkar inte ha ont, men man vill ju alltid vara på säkra sidan. Fast jag tänker nog ändå ge henne lite extra gnagiga saker så dom hålls i "trimm" hehe. Tack för ditt svar, de gjorde faktiskt mig lite lugnare.  >.<  *känner mig lite fjollig, men men man vill ju vara säker*

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

emms
0

Blir lättare om du tar ett kort som sagt :) Alla mina kaniner har ungefär lika långa tänder till deras egna mun då :P Dexters är ju större då han är större :) Men samma storlek i munnen som dom andra ^^

Ger mina grovt hö och pinnar. Tror att pinnar sliter på framtänderna då dom mer äter hö med baktänderna :) Och framtänderna med men där använder dom dom på samma sätt som när dom äter bark, :)

Emma

FijaahM
0

#4: Kan kolla om jag får en bra bild.. :)  brb Flört

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

FijaahM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden kanske inte blev den bästa, men kunde inte få någon bättre för mina bilder blir inte bra när det är mörkt ute! Men hoppas den här duger :)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

FijaahM
0

Enligt min åsikt, så tycker jag dom är långa! Men jag vet inte, jag har ju inte så många kaniner att jämnföra med.. :/

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

[sstorm]
0

Skulle vilja se mer vart bättet slutar, nu skymmer underläppen

FijaahM
0

#8: Ska försöka få en bättre bild, men det får bli en annan dag!

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

SuperLivis
0

Jag ger mina kaniner ganagarkräcker ibland , och färska pinnar ganska ofta i hagen och buren som de kan tugga på. ^^

FijaahM
0

#10: Ja, mina kaniner får också grenar, ungefär varje dag och dom får ju ofta saker som dom kan gnaga på, eftersom det är viktigt för dom att få gnaga..

Men som sagt det var ju inte jag som ägde Pippi från början men hoppas att hennes tänder inte kommer "drabba" henne på något sätt, alltså dom kan ju inte bli längre, snarare tvärtom eftersom nu har hon ju tillgång att gnaga mkt, men men :)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se