Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1551 ggr
[TheoA]
0

Vilken kaninras?

Jag har tänkt skaffa kaniner igen.

Och då undrar jag Vilken ras? som är "bra". Jag har haft Gotlands kaniner och nån blandras..

Jag vill ha en lugn ras. Helst lite större. Skulle kunna tänka mig en Gotlandskanin igen eller en dvärgvädur eller vanlig vädur.

Jag undrar också vilka som skulle kunna gå ihop? Hane + hona eller hona+ hona? jag har bara haft 2 honor varje gång jag har haft kaniner.

sen skulle jag kunna tänka mig att få ungar 1-2 gånger men sen kastrera hanen.

Hur mycket kostar det att kastrera en kanin?

Lite frågor. Kanske kommer med mer frågor snart..! Glad

Fridaaaa
0

Hona+hona går bra ibland, hona+kastrerad hane är bäst :=) hane+hane går sällan bra ihop, steriliserad hona + hane brukar gå bra ihop :)

Raser jag rekomenderar är Holländsk kanin, dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur.

Kostar ganska mycket att kastrera en hane, minst 600kr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TheoA]
0

#1 tack för snabbt svar!

Har du en bild på en holländs kanin?

Jag tror jag ska skaffa gotlandskaniner för jag såg att en nära mig hade vita honor med blåa ögon :) väldigt fina!

Fridaaaa
0

Nej men detta är en bra uppfödare som jag rekommenderar:
http://www.solbackenskaniner.se/ som har superfina kaniner :) Vanligaste färgen på holländsk kanin är svart/vit :)

[TheoA]
0

Dom var ju fina ! Glad

Men ändå så väljer jag nog gottisar.. Jag vill bevara våra landskapsdjur ….. :)

Fridaaaa
0

Förstår om du vill göra det :)

[TheoA]
0

#4 Fortsättning…. Och för att jag ska ha dom som utekaniner så trivs dom väldigt bra i vårt klimat! :)

[TheoA]
0

Putt. ? jag vill ändå veta någras bra kaninraser!

Workingdog
0

Lilla tysk vädur? :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[TheoA]
0

#8 bild?

[Wera]
0

Lilla tysk vädur tycker jag låter mysigt ;) Lagom i storlek.
Fransk vädur om du trivs med större kaniner.
Dvärgvädur är ändå ganska små…

650-850 får jag betala för en kastrering :P

#9 Sök! Google is your friend ;)

[TheoA]
0

Berätta mer om Lilla tysk vädur! :D

Workingdog
0

#11 Härliga lagom stora kaniner :) Mycket fart och fläkt i men kan också slapna av och mysa, Våran kille älskade att springa omkring på baksidan och att hoppa :) Han hatade när han behövde gå in i buren på kvällarna ;) Men en härlig ras som är lite större och passar till det mesta :)

/Mvh Jennifer

[TheoA]
0

#12 är dom svåra att få tag på? Jag har aldrig hört talas om såna…

Workingdog
0

#13 dom är inte jätte vanliga, men vart bor du? :)

/Mvh Jennifer

[TheoA]
0

Sörmland 3 mil från nyköping

Workingdog
0

#15 Okej för det finns en som föder upp här i Stockholm, där kom våran kille ifrån http://www.angelfire.com/ut/saltsjokaningard/

Men sen kan du kolla här

där kanske du hittar någon som föder upp Lilla Tysk, :)

/Mvh Jennifer

Ebba-A
0

Så du går också i kanintankar? ;)

Vet att vi har en uppfödare av fransk vädur här (på Halls gård närmare bestämt, 3 km från "centrum"), jag tror dessutom hon har ungar tillsalu just nu. Dock blir ju frassar ganska stora, 6-7 kg har jag för mig. Men dom är superhärliga, och hanterar man dom ordentligt ända från början kan dom bli superhärliga. Vi har ju haft frasse, när vi bodde på Uppåkra. Men det kanske du inte minns? Sen har jag haft frasseblandning (Pepsi, honom minns du säkert).

Värd på Choklad iFokus

Zvintos
0

Lilla tysk vädur är mellantinget mellan dvärgvädur och fransk vädur och kom faktiskt fram genom just en sådan korsning. =)

[TheoA]
0

#16 verkar vara lite svårt tt få tag på så jag ska nog skaffa gottisar :) Men vad ska jag välja? När jag hade 2 honor som började bråka så dom fick flytta till olika burar Dom 2 var systar. men vad ska man välja? Hona + hane?

[Wera]
0

#19 Hona + kastrerad hane (eller ännu bättre, kastrerad hona med, så blir ingen stressad på varandra) alt. två syskonhonor med stort utrymme då brukar det kunna gå bra ibland.

[TheoA]
0

#20 ja jag har hört att honor kan vara lite bitchiga och hanar är mycket trevliga! Ja mina ninisar jag hade hade en jätte 2 väningsbur och en Hage med ca 20 kompostgaller + lite hönsnät! d¨å måste dom ju ha trivts! Men aja Jag tror jag vill ha gottisar! :D