Kasterering av hankanin?
Jag hade tänkt kasterera min aggersiva hane, han är nämligen väldigt aggressiv och väldigt hanig på alla sätt.
Tycker ni att jag ska kasterera, trots alla risker? Själv tycker jag det eftersom hans liv inte kommer bli särskilt kul annars på grund av hans aggresivitet.
Min kompis kanin dog efter kasterering, därför är jag orolig.
Hur lång tid borde det ta innan hans aggresivitet försvinner om det gör det?
Jag tycker verkligen om honom endå, av någon konstig anledning, trots att han är så aggressiv så att han rivs och så, han är väldigt revirfixerad också.
Tror ni det skulle bättras av kasterering?
Snälla svara!
Make pasta, not war.
Jag tycker helt klart det är värt ett försök.
Leta upp en veterinär som är van att kastrera kaniner. Djurkliniker har oftast bättre utrustning för att söva djur.

Kastrera hanar är ingen "Big deal" enligt min veterinär. Din vän måste ha haft en väldig otur. Det är ett litet ingrepp med kort och lätt narkos.
Jag tycker definitivt att du ska kastrera. Då ger du honom chansen till ett liv med lite mer livskvalitet än vad han verkar ha nu. Han borde lugna sig betydligt men det kan ta en till flera månader innan det får full effekt. Om beteendet är hormonellt betingat men det tycker jag det låter som.
Självklart Tanja:) Han KMR bli snällare av en kastrering, det kan jag lova.
Men som du vet vågar inte jag kastrera Totte pga av riskerna..
:D
Tack för bästa svaren någonsin! =D
Make pasta, not war.
Men bara för att Cazper dog så betyder ju inte det att alla som man kastrerar kommer falla död ner. Visst, det kan hända olyckor, den som kastrerade just Cazper gjorde kanske något fel och det är sånt som händer.
Det finns massor utav kaniner som överlever, kolla bara på min, hon är ju fullt levande!
FULLT LEVANDE! xD Det var väl lite att ta i! Skämtade bara! ;) Jo då, jag har redan bestämt mig för att kasterara honom :)
Make pasta, not war.
Jaa, det visste jag redan, skumt va?!? xD
Japp, du e cool! ;)
Make pasta, not war.
Att kastrera en hane och att den sedan avlider är inte så vanligt ändå. Jag har kastrerat 4 kaniner och det har gått jätte bra! Varav 2 av dom var helt galna men nu är dom som nya kaniner igen. 800 kr har det gått åt per kanin för mig men gud vad det är värt pengarna. När du kastrerar en kanin så försvinner dom sk. "haniga hormonerna" för det mesta. Hanen slutar skvätta och det aggresiva beteendet försvinner helt. Försvinner det inte hos en kanin har man väntat för länge och det har suttit sig som en vana i kaninens huvud och då brukar inte kastering hjälpa. Men jag tycker absolut att du ska kastrera! Både du och kaninen mår bra av det :-)
//Emma

Min hane är inte så himla "hanig" och han är lite över 1 år och inte kastrerad :) Visserligen så gillar han inte att bli fasthållen och kan då gärna kfarsa och naffsa men inte ofta :)
#9 Vi ska kastrera min 3 årige hane. Han är inte precis så "hanig" och han är uppfödd med nappflaska från att han var 2 dagar, så han är väldigt tam beter sig typ som en hundvalp :/ dock är han väldigt sexuell av sig, så vi hoppas lite av det beteendet försvinner, tror du det gör det? :)
#11 Det kommer försvinna. När dom kastreras försvinner deras hormoner som gör att dom vill para sig med allt och alla.
//Emma
Är det försent vid två år? :S Det är ju ganska länge :(
Make pasta, not war.
Jag tycker absolut att det är värt chansen :) Däremot kan man inte vara säker på att aggrissiviteten eller revirbeteendet kommer att försvinna, en kompis hane förändrades inte alls efter kastreringen tyvärr.
Jag tror det hänger mycket på, huruvida de förändras efter kastreringen, om deras beteende beror på hormoner eller helt enkelt bara dåligt psyke (eller invant beteende, om det gäller ex skvättning).
Beror det på hormoner brukar det försvinna.
Beror det däremot på dåligt psyke är nog risken stor att det inte påverkas av en kastrering.
Men sådant vet man ju inte förrän efteråt.
Så det är bara att hålla tummarna att det blir som man önskar.
#12 ok, va bra! :)
Tack för svaren! Vill verkligen att han ska bli bra!
Make pasta, not war.
Min ena kaninhane blev väldigt hanig,markerade sitt revir inne i vårt hus o skulle para sig med katterna.Men efter kastreringen så fick han ett annat temperament,INTE lika kelig utan blev mer matchokanin(pinkade revir ändå). Det KAN slå olika på hanar vid kastrering.Vet att många tror att de skall få en helt ny kanin vid kastreringen m våran blev oxå en ny kanin,fast åt det lite mindre trevliga hållet.
Matchokanin
Det var ett roligt ord!
Hihi!
Make pasta, not war.
Röstar också på kastrering.
Några tips? för att det hela ska gå så bra som möjligt:
1, Hitta en veterinär som har kastrerat/opererat kaniner förut! Inte alla har erfarenhet av att söva kaniner och det är några saker de behöver tänka på. Så fråga först om din vet. är van att söva/operera kaniner! Är han/hon inte det - gå till en annan veterinär!
2, Se till att kaninen har det lugnt och lagom varmt när han kommer hem. Narkosen gör att kaninen kan få svårt att hålla kroppstemperaturen och sjunker den kan han inte smälta maten och så har man en ond nedåtgående spiral.
Nu är det ju sommar och ska förhoppningsvis inte vara något problem.
3, Se till att kaninen kommer igång att äta igen efter op. Truga och locka lite, mata strå för strå om det behövs. Kaniner ska inte fasta. Ju förr den börjar äta igen desto bättre.
Men de allra flesta är bara lite trötta några timmar efter att de vaknat och äter, kissar och bajsar sedan helt normalt, så oroa dig inte! Men det är alltid bra att veta vad man ska se upp med.
Hoppas du får en lugnare och gladare kanin och lycka till!
Tack för superdupertips!
Make pasta, not war.