Vilken färg?
Min kaninhona är nu dräktig för första gången och jag undrar om någon vet vad det kan bli för färg/färger på ungarna^^
Mamman är vit/brun/svart spräcklig (vet ej vad färgen heter). Hon är korsning mellan lejonhuvad och dvärgvädur. Om ni vet får ni gärna säga vad färgen heter x)
Pappan är albino (vit med röda ögon). Han är renrasig hermelin med stamtavla^^
Lägger upp bilder på dem nedan

Mamman ser ut att vara Gul/svart japanbrokad och Pappan är Vit rödögd :)
Det är snudd på omöjligt att säga vilka färger som ungarna kan få.
Detta då man inte vet Vilken färg? hanen är under det vita.
Så det återstår helt enkelt att se.
Jag skulle vilja säga att de är omöjlig med den bristande informationen. Man måste veta mer om stammarna!

#3 Tack, har alltid undrat, pga att hon är köpt från djuraffär ;) Pappan är dock inte min^^
#4 Ok, tack. Jag är bara så nyfiken efterssom det blir våran första kull =)

#5 Ok, tack^^
#6 inte så smart att avla på en djuraffärs kanin…

8# Varför?
Mamman är gul/svart japanbrokad då jag har en hona här hemma som ser ut så fast har mer på ryggen! ;)
#9 man ska helst inte avla på djuraffärs kaniner, för dom brukar inte berätta vad dom har bakom sig osv. Dom berättar ju ingenting om kaninen, oftast. Jag vet faktiskt inte helt, då jag inte köpt en djuraffärs kanin.

10# Vi har ganska bra kontakt med hon som äger djuraffären och några av våra ungar kommer kanske att köpas in av henne. Ja, du har rätt med att man inte får reda på så mycket om kaninen. Men vi har inte börjat med uppfödningen på allvar än och om mina föräldrar tillåter det lite senare så skulle jag gärna köpa en uppfödnings kanin, men det är inte så troligt efterssom mina föräldrar sagt att vi inte ska ha fler kaniner (vi har 3 st).
Ursäkta om jag frågar, men vad är ditt syfte med kullen?
Vänliga Hälsningar Lina
#12 alltså, jag fattar inte varför alla ska fråga vad man har för syfte med kullen. :P det har väl den som ska ta kullen med att göra?

#12 Jag har egentligen inget "syfte" med kullen, jag och min kompis startade uppfödningen för att vi älskar kaniner och är tillräckligt gamla för att ta ansvar för det. Vi har våra familjer också som hjälper till och tycker det är kul.
#15 Det tyckr jag är ett bra syfte så länge ni vet vad ni gör! :)
Dock tycker jag att om du ska ta fler kullar så bör du avla helt renrasigt med avelskaniner som man vet stammarna bakom.
Det är så lätt att det blir bettfel och andra defekter om man avlar på djuraffärskaniner som man inte vet vart de kommer ifrån osv.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Vet du vad som finns bakåt på hanens stam, eller är det bara vit blåögd bakåt. I så fall är det omöjligt att veta vad det blir för färger.

Det kommer i alla fall att bli brokade ungar i kullen, förmodligen även helfärgade. Närmaste färger att gissa på är viltgrå eller svart, men det beror som sagt på vilka mer färganlag som finns inblandade.

#16 Om jag bara får tillåtelse från mina föräldrar(vilket inte är så troligt), så ska jag köpa en renrasig avelskanin. Allt beror på att mina föräldrar tycker att 3 kaniner räcker.
#17 Jag har faktiskt inen aning om pappans stam, det är min kompis kanin, och hon har inte fått stamtavlan än. Men jag tror att det bara är vita rödögda hermeliner.
#18 Ok, tack så mycket för svar^^

#19 Ja visst rödögda var dom inte blåögda. DÅ är det svårt om det bara finns vita rödögda i stamtavlan för då har man ju ingen aning om vad det döljer sig för färg bakom det vita.
Om din hona bär på vit rö kan det komma vit rö. (För visst krävs det dubbelanlag?) Brokat/mantlat det inte komma om inte hanen bär på mantlat/brokat. Har jag för mig :)
#21: Mantlad/brokat är dominant, så i och med att mamman är det kan det komma det.
Vit rödögd är recessivt ja, så där krävs två anlag.

Tack så mycket alla som svarat^^
#22 Just ja! :) Glömde helt bort det och blanda ihop det. Räcker bara med ett anlag.. :P
lycka till med kullen :)

#25 Tack

#24 Det ska bara vara en av föräldrarna som är brokad, två brokade ska man inte para med varann, då kan det bli vitscheckar, som oftast dör redan som unga
#27 Vet :) tänkte bara inte på det just då.