Är det en bra idé?
Som några kanske redan vet så var Maja skendräktig? för några veckor sedan. Hon byggde ett jätte fint bo med päls och hö (hon använde höet precis som halm).
Jag visade min mamma och hon tyckte att det var jätte fint! Och det var det verkligen så vi plockade inte bort det för nu använder de boet som säng, Maja och Kajsa.
Maja vacktade boet ofta och det var som sagt stort och fint så jag tror hon skulle bli en utmärkt mamma.
Jag vet inte och är inte helt säker heller men tror ni att man skulle kunna ta en kull på Maja?
Hon är renrasig dvärgvädur med stamtavla och ett underbart temprament. Mamma viltgul o pappa bourgogne. Lagom med hull och hon är ett år. Hennes fullständiga namn är Amulettens Maja.
Tror ni det skulle vara en bra idé? Måste prata med mamma och pappa först men vad tror ni?
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

#1 Okej tack för svaret!:)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
tja ser inga broblem med det :))
det som kan bli problem är att du måste sära på Maja & Kajsa och efter kullen är det inte 100% chans att dom kan gå ihop igen, dom kan självklart ev det. men när jag fick kull och särade på honorna som var tillsammans kunde dom sen inte gå tillsammans igen.
Men annars bör det väll inte vara några problem så länge du gör som #1 sa, inte ta kull "bara för att" :)
Jag har haft 2 dvärgvädurshonor som bodde tillsammans i början, då de var kullsystrar, men i och med att de var till Avel skulle jag bara ha dem tillsammans fram tills de var i kull-ålder.
Efter att de fått sina kullar, gick de inte ha dem tillsammans igen och det pågick hela deras livslängd.
Självklart finns en liten chans att det funkar, men tyvärr är den inte jättestor..
Sedan om du vill ta en kull är ju frågan om du vill ha stamtavla? I sådana fall måste du bli medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund samt skaffa ett uppfödarnummer.
Sedan är det bra om du letar reda på en bra hane, osv. Gör gärna en intressekoll och se över om du har tid/plats att spara någon unge eller fler om du inte skulle få sålt dem.
Men har du avelsmål, tänkt igenom allting och inte tar en kull bara för att, så ser jag inga problem. =)
Fast helt fel är det ju ändå inte Att ta en kull bara "för att". För om du sen i framtiden kommer på att du gärna vill ta en kull på henne av någon "vettig anledning" är det ju rätt kört om du inte tar en kull nu :) För det blir väl isf hennes första? Sen är hon ju för gammal för att ta en första kull ^^
#6 Det finns en poäng i det du säger, men är det bra om man tar en dvärgvädurskull, och sedan inte får sålt dem?
I många fall går det lättare att sälja ungar när man har ett/flera mål med kullen, exempelvis att ta fram wienerfria individer, stamtavelkaniner eller för hoppning, styrka färgen om den inte är så värst utbredd osv.
Till Johanna; jag ser inga problem med att du tar en kull, dock att du bör tänka igenom det samt läsa på. Även om man kan en hel del om Avel och kullar, men då det är ens första kull kan man ändå läsa på för ofta snappar man upp något nytt.
Men tänk igenom ditt beslut, det är flera saker man bör tänka på. Annars är väl idén bra. 

Tack för alla svar! Och om jag skulle ta en kull så skulle målet vara att få fram fina utställningsbara viltgula dvärgvädurar.
Men jag vill nog inte riskera att de inte går ihop efter kullen eftersom Kajsa blir tokig så fort Maja är "borta"
.
Men om jag skulle ta en kull så skulle jag såklart tänka igenom, göra intressekoll, läsa på och gå med i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund och skaffa ett uppfödarnummer som Lisen nämnde tidigare i tråden.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Sen undrar jag bara är inte Maja lite äldre än 1 år :)? då du fick henne 23 maj när hon var 7v (stod på din presentation)? :)
#8 Låter vettigt! :)
#7 Sant, att få dem sålda måste man ju också ha i åtanke :)

#9 Jo om man ska ha den fasta åldern blir hon ett år och fem månader i september, är hon för gammal då? :O
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

12# Då låter det ganska gammalt för sin första kull men jag hade nog inte chansat :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#12 jag hade själv inte chansat.
#12 Det är aningen för gammalt.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Okej då men då blir det väl ingen, kull hade ändå inte fungerat att sära på Maja och Kajsa
.
Men tack alla för svaren!!
Ps. Tråden kan låsas nu, det kanske inte är så mycket att diskutera om längre när det inte blir någon kull.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Hade du frågat på kanin-net där de mer kunniga uppfödarna "hänger" så hade du fått svaret att det är viktigare att honan är i bra kondition än att hon är i "rätt" ålder.

#17 Okej
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#17 Men de flesta där hade heller inte tagit första kullen vid 1½ års ålder…
Ljustadalens kaningård
#16 Tyvärr låser vi inte bara trådar på förfrågan, utan den får ligga kvar så att andra kanske kan dra nytta av den! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#20 Okej :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥