Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1765 ggr
conejos
0

Inne eller ute?

Vissa kanske redan vet att ena min holländare har tjuvparat sig med en dvv.

Men iallafall så kommer ungarna om ca. 1 vecka ungefär(om dom kommer) och jag är lite orolig över kyla.Det blir nästan bara 7 grader på natten och jag är orolig att dom kommer frysa.

Men jag har en lekstuga,där jag kan ha dom men på dagarna då solen är framme blir det riktig varmt där inne.Därför är jag orolig över värmen,eftersom mamman inte är van vid det.

--------------------------------------------------------------

Dessutom har jag en till fråga,jag byggde en bolåda till honan.Men hon gör bara behov i den inte i buren,alltså den har hon som toalåda näst.Och jag hade ju tänkt att hon skulle ha ungarna där.Men jag måste typ städa varje dag där inne.Och vad gör man om hon fortsätter bajsa där innte hos ungarna det är ju inte så trevligt?

Alltså jag undrar:

inne eller ute?

hur ska man göra med bolådan?

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

bunnyheart
0

Svår fråga, jag vet faktiskt inte riktigt hur du ska göra men har du någon bild/ritning på buren. Om den är isolerad(?).

Kanske kan ställa buren i skuggan utomhus så det inte blir för varmt när solen är framme och lägga in extra mkt halm i buren på kvällen?

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

conejos
0

Jag tror du inte riktigt förstod,jag har ju henne ute nu.Alltså buren,den är inte isolerad och står i lekstugan.

Men jag hade tänkt flytta in henne i lekstugan där det är lite varmare och mer skyddat än ute.Men grejen är ju att det blir ganska varmt i lekstugan på dagen :)

Linnet
0

Tycker du ska flytta henne till lekstugan, har själv fått en kull nerkyld pga kalla nätter och alla dog. Tror inte det är nån fara med att det blir varmt på dagarna, du får väl öppna dörren i så fall.

Kissar hon i bolådan så har hon gjort det till sin toalett, då kommer hon antagligen inte att föda ungarna där. Fast ibland har mina honor gjort tvärtom och gjort toalettlådan till bolåda.

conejos
0

Okej men då flyttar jag henne,jag har haft en annan hona inne i lekstugan medans hennes bur som var ute inte var färdigtorkat efter målning.

Jag kanske kan flytta bolådan eftersom hon inte börjat boa,men hon har alttid velat göra behov inne i lådor.

bunnyheart
0

Okej nu förstod jag ;)

Ja men flytta in henne i lekstugan du! Jag tror det är en bra idé´och du kanske skulle kunna ta en PET-flaska fylla med vatten (fyll inte helt!) och frysa det så kan du lägga in det till henne i lekstugan riktigt varma dagar!

Mvh Johanna

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

conejos
0

Fast iförsig verkar det som det allra hetaste dagarna är över :)

bunnyheart
0

#6 Ja vi går ju mot hösten nu ;)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

conejos
0

Men jag hade tänkt och lägga in massa halm i huset och om hon bäddar med hö/halm och hår kommer ungarna nog inte frysa.Det känns onaturligt för henne att bo inne tror jag,dom blir sura om dom bor inne.

Rebiz
0

Min hona (Mejja) Använde också hennes bolåda som toa! Blev så sur på henne xD Hon byggde boet i ett hörn, där hon brukade ha sin riktiga toa egentligen (som hon, innan hon byggde boet, såg till att flytta på :P) Fattade ingen ting av vad hon höll på med när hon började göra väärldens största spån-kulle i det hörnet av buren! Grävde bort den först för att ställa tillbaka toan, men tillslut gav jag upp, och det var väl tur det, för cirka en vecka senare låg det ungar djupt begravda i Spån-kullen (= <3

conejos
0

Nu har jag lagt in hö och hallm där så förhoppningsvis förstår hon att hon inte ska göra behov där.

Vet ni vad,det låg små tussar inne där idag!

Fast det är en tjuvparningskull är jag ändå spänd och hoppas att ungarna lever.Får hellre levande än döda ungar.Ungarna kommer säkert bli bra hoppare och jag har redan "förberett" några st som kanske ska köpa ungarna :)