Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2176 ggr
Breathplay
0

Ensam eller två?

Hur är det egentligen, ska kaniner vara själva? Eller ska man ha två? Vet att man inte ska ha två hanar tillsammans, men två honor eller en hona och kastrerad hane?

Har läst runt lite här och där, och vissa säger ju att man absolut ska ha två, att dom är flockdjur. Medans vissa säger det är okej att ha en. Så hur ska det vara egentligen?

Isabella Ekelund

Friheten
0

Inget måste enl lag men att rekomendera om möjligheten finns.
När vi blev med 2kaniner blev våran första piggare. Märks att dom gillar varandras närvaro även om dom bor i separata burar : )

Friheten
0

Kaniner är inte flockdjur utan kollonidjur.

Rozza
0

Dom är inte flockdjur och behöver inte vara två för att dom ska överleva. Många blandar ofta ihop marsvin och kaniner om det där. Ute i det vilda lever kaninen i kolonier där dom har egna hål/gångar i marken sitt eget revir.

Valet är ju upp till dig om du känner att du vill ha två så köp en till rekommenderat är att köpa en kastrerad hane. Två honor brukar gå bra om det är två honor ut samma kull eller mor och dotter. Dock finns det undantag och i vissa fall vill kaninen leva ensam och stöter bort och hoppar på sin kompis.

Emelie
0

Det bästa är ju att ha de i två olika burar fast bredvid varandra :) Det är det ultimata för kaninerna.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Breathplay
0

Okej, för jag fundera på att skaffa en hona till. Jag har redan en hona. Men måste dom verkligen ha separata burar? Min kanin har en stor bur, men hon bor ute på min inglasade balkong så enda gånger hon är i buren är när hon dricker/äter hö/ eller använder sin toalåda. Hon springer alltså löst på balkongen, så hennes favoritplats är soffan på balkongen :b

Isabella Ekelund

Emelie
0

Man måste inte ha de i separata burar, men det är inte alls säkert att det funkar att ha kaninerna tillsammans.

Om du köper en till kanin och tänker låta de gå ihop så måste du ha någon slags backup plan på hur du ska göra om det inte funkar att ha de tillsammans.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

malin--a
0

Jag gillar bäst att ha dom 2 och 2. Skulle inte kunna ha mina kaniner ensamma om dom inte var okastrerade hanar eller är agressiva mot andra kaniner.

Breathplay
0

#6 ahh, okej. Men brukar de funka då?

#7 Nej, jag vill inte riktigt heller ha min kanin ensam. Men brukar du ha honor tillsammans? Brukar det gå bra då?

Nu är det ju så att jag inte vet hur gammal min hona är då jag hittat henne, men troligen är hon inte så gammal…

Isabella Ekelund

malin--a
0

#8 Tycker det känns taskigt mot kaninen att ha den ensam…
Har aldrig haft hona+hona utan bara hona+hane, men nu när jag får sålt alla ungarna så ska jag ha mor+dotter+son tillsammans!

Breathplay
0

#9 Ja, så tycker jag också så vill därför gärna ha två, men jag får väl testa och hoppas på det bästa!

Är det någon som förresten vet hur gammal en kanin max får vara om man ska kastrera den? Om det är en hane.. eller finns det någon max ålder?

Isabella Ekelund

Friheten
0

Ju högre ålder desto högre risk för komplikationer.