Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1209 ggr
hjartelyckanskaniner
0

Lejonhuvade mm

Har tänkt efter lite Vilken ras? jag vill föda upp efter jag flyttat och har kommit fram till Lejonhuvade/Lejonhuvadedvv.

Min uppfattning om rasen ska vara lugn men ändå sprallig och springig, lätta att sköta, inte någon stor kanin om man jämför med en dvv. Känns som om Lejon är mindre, kanske bara vad det känns.

Vad tycker ni om rasen, ni som har Lejon? Hur går det på utställningar? Antalet ungar på ett ungefär? Vill ju inte ha en ras som går på 89-90p och får runt 10 ungar. Man kan ju inte säga att just Lejon får 3 ungar utan det är ju olika, samma med alla raser.

Sen undrar jag om ni vet om man måste ha tillåtelse att bygga ca 20 uteburar om man hyr ett hus? Eller man kan göra det utan tillåtelse? Alltså av hyresvärden.

Tack för era svar!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Emelie
0

Jag föder ju upp lejonhuvade och tycker att det är en underbar ras. Angående storleken så skiljer det sig fårn kanin till kanin. Jag har haft både pyttesmå lejon, och alldeles för stora lejon.

Utställningsresultaten är inte de bästa på lejonen än, men poängen är definitivt påväg uppåt i samband med seriös Avel på rätt material. Det gäller att få tag på rätt kaniner att avla på. Det är alldeles för många uppfödare av lejon som avlar på icke rastypiska kaniner.

Lejonhuvade får inte alltför stora kullar. Ca 4-6 i kullarna skulle jag nog vilja säga. Dock förstår säkert även du att det kan bli alltfrån 1 kanin, till 10 i en kull iallafall.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Friheten
0

Jo du måste fråga hyresvärden. Eftersom han äger tomten.
Ett tips? är att fråga om du får bygga friggebod o sen ha burana där i. Det ser snyggare ut oxå :) 15 eller om det är 18 kvm utan bygglov.

hjartelyckanskaniner
0

#1 Ja, jag ska ju försöka få tag i ett par bra kaniner:) får läsa lite om de i nordiska standarden först:)

Ja, så är det ju med alla kullar. Dvv får ju inte 8 ungar så ofta men finns säkert någon som fått 10. Beror på generna och så. En större hona får större kullar, vad jag förstått det rätt.

#2 Tack så mycket, då vet jag:)

jo, det är snyggare, men kostar ju även mycket:) vår gick på ca 25.000 och den är runt 15kvm.. Vet inte vad 20-fackare kan kosta.. Bygger ju inte alla samtidigt:P börjar med 8-10 fack och sen fler och fler.

Mvh Emma

imsuchadiva
0

Jag föder upp lejon och tyckter det är en mysig ras med många olika personligheter. Har alltifrån lejon som hänger på dörren när man kommer och sen bara har spring i benen ute. Till lejon som hellst bara vill ligga i knät och softa.

Största lejonkullen jag har fått var på 5 ungar, men då var pappa ej renrasig utan hade lite belgiskhare i sig.
Störta renrasiga kullen var 4 ungar, men bara två klarade sig.
Senaste kullen blev det 3 ungar i.

Så tycker verkligen att du borde sattsa på lejonhuvad kanin om du känner för det.

hjartelyckanskaniner
0

hade en viltgul lejonhuvad korsning innan. Drömkaninen alla ville ha:) man kunde ha honom springande fritt i trädgården utan att ha en bur till honom, han skulle kunna bo så. Sprang alltid efter en och skulle alltid vara med när vi skulle göra något.

Jag vill ha en kanin som är runt Dvv storleken, långhårig, mysig men ändå vill springa för sig själv, kunna hopptävla med, ställa ut, avla på, lättsåld, lätt att hitta avelsdjur och kom då på lejonhuvad kanin:)

Mvh Emma

Kassy
0

Jag ska börja föda upp lejonhuvad dvv (och ngn kull med bara dvv) i färgerne wienertecknade & vit blåögd, fast mest vitblåögt.

Tycker lejonhuvad dvv är jättemysiga, med dvärgvädurens personlighet och den lejonhuvade manen, SÅ sött! <3

Har hittils bara en ljonhuvad dvv och en dvv i färgen vit blåögd, men nästa år blir det fler och såsmåningom kullar :)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

hjartelyckanskaniner
0

#6 Ska föda upp viltgul tror jag:)

Även bara Lejonhuvad är underbar:) min lilla Musse var Lejonhuvad och han var ju helt underbar!

Vet ingen som föder upp renrasiga Lejon i Skåne just nu. Men lär ju inte bli på 5-6 år:P jag gillar att planera framtiden..

Mvh Emma