Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2361 ggr
Timotejj
0

Värd att se

vet inte om man får lägga in YT länkar?

Men många har nog sett det här, men har ni inte, ta en titt :)

http://www.youtube.com/watch?v=-AcQCWZAsPM&feature=search

Johanna-Larsson
0

Naww, väldigt snällt gjort, visar att den verkligen bryr sig om sitt husdjur!

Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!

Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~

Timotejj
0

#1 Jaa :) stackars liten men den mår nog defenitivt bättre med hjälpen :)

Johanna-Larsson
0

#2 Ja :) Man blir så glad utav att se det :)

Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!

Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~

Timotejj
0

#3 ja verkligen :')

[aammE]
0

Jag blev ledsen utav att se det där, tycker det är så elakt… Det är inte ett kaninliv…

Timotejj
0

#5 man blir väl lite både och, blev också ledsen av att behöva se den så, men och andra sidan tror jag inte den lider, även fast den inte lever ett liv som den 'ska'. den får ju kärlek iaf

riiffen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lägger in det direkt i tråden, så är den lättare att se på. :)

medarbetare på allergier.ifokus .

Timotejj
0

#7 super :)

[aammE]
0

#6 Kaniner tänker inte så, man ska inte förmänskliga dem. För en kanin är det viktigaste i livet att få vara en kanin och jag är helt övertygad om att den lider, då är det bättre att avliva för man lider inte när man är död.

Timotejj
0

#9 okej tyck så du :)

lillaisa
0

Jag håller med aammE, bättre att avliva kaninen. Det där är i mina ögon näst intill djurplågeri.

/Isa

Timotejj
0

Alla får ha sina åsikter :) jag tycker både och :)

Tarja
0

Håller även jag med aammE, det mest humana för kaninen skulle nog vara att låta den somna in.

Zvintos
0

Det gör ont i hjärtat när jag ser videon.
Jag blir på en gång att tänka på min Pelle som avlivades förra året efter att ha brytit ryggen.
Jag är än idag helt övertygad om att beslutet att låta honom somna in var det rätta.
Att ha honom i "rullstol" vore inte humant för fem öre.
Att han inte skulle kunna skutta som vanligt, nej det är helt enkelt inte ett värdigt liv.

Det är min åsikt.

riiffen
0

Jag tycker lite både och .
Det ska bedömas från fall till fall. Kaninen kanske är jättelycklig? vad vet vi? Hade en av mina pluttar blivit förlamade i benen, så hade jag kanske tyckt att det var värt ett försök. Som de sa på videon, kaninen hade fått tillbaka lite av sin rörelseförmåga, tänk om det går att träna upp så att kaninen en vacker dag kan skutta som vanligt igen?

Timotejj
0

#15 håller med där :)

[Nalle-]
0

Nej, usch. Hade det varit min kanin hade jag låtit den somna in, tycker inte alls det där är rätt mot djuret. Tror som ammEE att kaninen faktiskt lider av det. Men ja, det är vad jag tycker. :)

elinab
0

Vi som människor kan inte veta hur en kanin tänker, vi kan bara gissa och tro. En kanin kanske kan vara nöjd och glad med livet även om den inte kan skutta? Det finns ju massa annat som kaniner blir glada av, gosa, äta, ligga i gräset…

Jag tror att vissa kaniner skulle bli deprimerade av att inte kunna röra sig som vanligt men att andra vänjer sig och kan acceptera det. Precis som att vissa människor kan ställa om till ett liv som förlamade medan andra vill ha dödshjälp.

Jag tycker kaninens ägare ska få bestämma hur den vill hantera funktionshindret utan att dömas av andra. Det är bara ägaren som träffar kaninen varje dag och kan bedöma hur den mår psykiskt. En ägare som upplever att kaninen lider ska självklart välja avlivning. Samma sak om ägaren inte har tid att sköta och aktivera en förlamad kanin.

[sstorm]
0

Kan inte se hela videon då jag mår illa av tanken av den stackars kaninens liv Gråter

Timotejj
0

Alltså, de finns ju en hel del hundar och katter som har såna här stödhjul, att komma på att kaniner skulle kunna ha det tycker jag ändå är en bra idé. Det är inte värre än djur som bara har 3 ben, men som #18 skrev kan vi inte veta hur de tänker, men en kompis katt har 3 ben, och han verkar ändå lika positiv som innan skadan. Liksom, det finns ju fler skador som man kanske inte reagerar lika mycket på. Men visst, de kan göra ont att se en liten söt kanin vara halvt  förlamad och så, men hur mycket ska man egentligen 'puttinutta' med djuren?

Tycker man att man borde avliva förlamade människor för att de inte är humaniskt att vara handikappad? Det tycker inte jag. Känns som om en liten skadad kanin får större uppmärksamhet än en skadad människa, de har ju ändå samma värde? Och nej kaniner kan ju inte prata och berätta hur de känner som vi kan. Men den här förtjänar en chans tycker jag..

[sstorm]
0

#20 ja men när kaninen "stod på huvudet" och de bara puttade upp den gjorde de ont i mig…

Och ja, om en människa vill bli avlivad för att den är förlamar borde de få bli de! Ett djur kan inte välja för de kan inte uttrycka sig, då måste människan se de bästa till djuret och inte vara egoistisk och vilja ha de i liv för sin egna skull!

Emma-lundqv
0

Usch, tycker inte att det där är humant för fem öre. Att ha t ex en hund med tre ben som kan fungera normalt går för mig inte att jämföra med att sätta ett djur i "rullstol" där den knappast kan få sina mest basala behov tillfredställda. Jag skulle aldrig i livet utsätta ett älskat djur för den obefintliga livskvaliteten. När man har djur som inte kan uttrycka sig som vi kan måste man faktiskt sätta sina egna känslor åt sidan och se vad som är bäst för djuret.

Zvintos
0

Problemet är också att vi människor har lätt för att förmänskliga djuren och jämföra dem med oss själva.
Att jämföra med hur en människa mått i den situationen anser inte jag går.
Detta då vi tänker på ett helt annat sätt och kan klara oss på ett helt annat sätt.
Att sätta rullstol på en kanin, som dessutom inte ens kan sköta sin egen hygien, det är inte att ta hänsyn till djurets livskvalitet.
Kaninen är ju alldeles brun på hela bakkroppen och det är säkerligen inte bekvämt för fem öre.

Att jämföra med ex en hund på 3 ben anser inte jag går heller.
Hunden kan fortfarande göra i princip allt den kunde innan, utan någon hjälp från oss.

Nej, min åsikt är att det där är att förmänskliga djuren mer till våran nytta än deras.

bunnyheart
0

Har inte läst hela tråden!

Jag vet inte vad jag ska tycka! Jag tycker det är konstigt. Ägaren försöker få den att skutta som vanligt igen men nej jag tycker det ser för hemskt ut! Om de hade avlivat kaninen så skulle den kunna skutta som vanligt på ängarna ovanför oss.

Visst kanske ägaren tycker det är värd ett försök men jag mår dåligt av att se kaninen sådärGråter.

Mvh Johanna www.metrobloggen.se/Johannaskaninblogg

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Valkyrie
0

Hemskt…

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[PinguLikesMusic]
0

Tycker inte om de där… Det är egoistiskt! VA tror ni djuret hade valt? Somna in eller springa omkring i blöja och inte kunna gå ordentligt? Usch va egoistiskt det där är D:

[vretenskaniner]
0

Usch och fy

[Bolten]
0

Stackars kanin…

riiffen
0

Visst är det synd om kaninen att springa runt i en blöja på hjul dagarna i ända, men tänk om man låter den springa runt lite så varje dag i kanske ett halvår, så att den kan skutta (nästan) som vanligt utan "rullstolen" sen? Och får leva ett långt och lyckligt vanligt kaninliv?

Men aldrig att jag hade låtit kaninen ha det så i en längre period, utan att se att den blir bättre. Då är det bättre att låta den vandra vidare (enligt mig)..

[Nallegardenskaniner]
0

Stackarn….

Michiis
0

En kanin är ingen hund, ingen människa, ingen katt eller något annat djur en kanin är en kanin. Och jag tycker man inte ska jämföra med nått den inte är.
Jag blev bara ledsen när jag såg videon. Kaninen såg inte lycklig ut. Visst kanske den såg lite glad ut när den kunde springa själv med hjul om man tar bort med det där att den ramla på huvudet. Men det ser inte bra ut i längden. Kaninen vill ju kunna springa/skutta hela tiden. Inte vissa gånger på dagen när människan tycker att den ska. och kaninen ska ju kunna utföra sina behov. Och man såg ju hur brun den va på benen och rumpan bara för att den inte kan tvätta sig själv ren, kaniner är ett väldigt renligt djur och tvättar sig själv, och det är inte bra att hålla på att tvätta den så mycket med schampo och så.
Nej enligt mej tycker jag det där såg hemskt ut!

// Michis

Timotejj
0

tog bara djuren som exempel, nej kaniner är kaniner. men sa att de finns även katter och hundar som får ha stödhjul. men vi kan inte veta om kaninen är glad eller deprimerad.

conejos
0

Jag vet inte vad jag ska tycka…

Vi vet ju inte hur kaninen mår,så det är så himla svårt,men om en dag kanske kaninen kan gå själv då kanske det är värt det för den verkar inte ha ont,men det är ju jobbigt för den att inte kunna göra nåt.

Och en till sak som jag reagerade på var att när den var i "vagnen" släpade bakbenen i backan,om den går snabbt skrapas ju dom i eller?

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se